این روزا بحث دیوار مرزی مکزیک از جنجالی ترین موضوعاتیه که تاریخ سیاست آمریکا رو درگیر خود ساخته. موضوع ساخت دیوار مکزیک اونقدر واسه آمریکا دردسرساز شده که بزرگ ترین و طولانی ترین تعطیلی تاریخ دولت این کشور رو رقم زده. موضوع از این قراره که دونالد ترامپ واسه ساخت دیوار مرزی با مکزیک از کنگره درخواست بودجه ای ۵ میلیارد دلاری کرده اما مجلس نمایندگان آمریکا که نانسی پلوسی دموکرات و از مخالفان سیاستای دونالد ترامپ ریاست اونو رو دوش داره با این درخواست مخالفت کرده و ساخت دیوار مکزیک با اینجور بودجه ای هنگفت رو غیرموجه می دونه.

دونالد ترامپ هم چند روز قبل از شروع سال نو میلادی دستور تعطیلی دولتش رو داده و اعلام کرد تا وقتی که دموکراتا بودجه درخواستی اونو در اختیارش قرار ندن دولت اون در تعطیلی باقی مونده و صدها هزار نفر کارمند بدون حقوق خواهند موند. حالا این تعطیلی به یه ماهگی خود نزدیک شده و طولانی ترین تعطیلی دولت در تاریخ این کشور لقب گرفته. اما این تنها دیوار مرزی جنجال آفرینی نیس که بین کشورها ساخته می شه.
وقتی که به دیوار مرزی فکر می کنیم اولین دیواری که به ذهنمون میاد دیوار معروف برلینه و بعد از اون دیوار بین کره شمالی و جنوبی. اما اینا تنها دیواره هایی نیستن که بین دو کشور همجوار کشیده می شن.
در ادامه این مطلب می خوایم شما رو با ۱۰ دیوار مرزی آشنا کنیم که بعضی از اونا سال هاست دو کشور رو از هم جدا کرده و کسی صحبتی از اونا به میان نمی آورد.

۵- حصار مرزی اوکراین

دیوار اوکراین یه پروژه طراحی شده واسه ساخت حصاری مرزی به طول ۲٫۰۰۰ کیلومتر و سیستمای خندقی در موازات اون هستش که اوکراین رو از روسیه جدا می سازه. هزینه ساخت این دیوار به وسیله دولت اوکراین تأمین شده و با هدف جلوگیری از حمله نظامی دولت روسیه و یا شبه نظامیان طرفدار این کشور به خاک اوکراین ساخته می شه.
ساخت این حصار مرزی پس از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه شروع شد.
این دیوار هنوز در مرحله ساخت قرار داشته و با در نظر گرفتن مشکلات و بحرانایی که در کشور هست به نظر نمی رسه که به پایان خود برسه. دولت اوکراین بودجه کافی واسه تکمیل این حصار مرزی رو در اختیار نداره و مقدار کم بودجه ای که تا حالا به این اختصاص یافته به وسیله پیمانکاران و نگهبانان مرزی فاسد دزدیده شده.

قسمت بزرگی از قسمت ساخته شده هم بسیار بدتر از پیش بینیا بوده و استانداردهایی که قرار بود داشته باشه در ساخت اون دید نشده. تا حالا دولت اوکراین تنها موفق به کندن ۲۷۳ کیلومتر خندق و ۸۳ کیلومتر از حصار مرزی شده.
بعضی از کارشناسان دفاعی هم با شک و دودلی به موثر بودن این حصار و خندقای مرزی نگاه می کنن. هیچ گونه نگهبان مرزی در طول این حصار مرزی مستقر نشده و عرض و عمق خندقا هم به اندازه ای نیس که بتونه مانع از عبور تانکای بزرگ و قوی روسی شه.
این حصار قرار بود در سال ۲۰۱۸ تکمیل شه اما تازگیاً تاریخ تکمیل اون به سال ۲۰۲۱ افتاده. دولت اوکراین اعلام کرده که توان تامین هزینه مالی ساخت این حصار رو نداشته و از دیگر کشورای اروپایی در این مورد درخواست کمک کرده. دولت روسیه هم در حال برپا کردن یه حصار مرزی واسه جدا کردن منطقه کریمه از اوکراینه.

۴- دیوار بزرگ عربستان

دیوار بزرگ یه حصار مرزی ۹۶۶ کیلومتری همراه با سیستم خندقیه که عربستان سعودی رو از عراق جدا می سازه. دولت عربستان واسه اولین بار و از ترس عبور شبه نظامیان از مرز این کشور و ورود درگیریا به خاک عربستان، در سال ۲۰۰۶ به فکر کشیدن این حصار مرزی افتاد. در سال ۲۰۱۴ و پس از این که داعش کنترل بخش بزرگی از خاک عراق رو بدست گرفت، ساخت این حصار مرزی شروع گردید چون مقامات عربستان از این ترس داشتن که بعد از تصرف احتمالی بخشای جنوبی عراق، شبه نظامیان داعش وارد خاک عربستان شن.

این مانع مرزی از ۵ ردیف حصار موازی، برجای دیده بانی، لوازم مراقبتی الکترونیک و بیشتر از ۳۰٫۰۰۰ نگهبان تشکیل شده.
در وقتی که این حصار در حال ساخت بود، در سال ۲۰۱۵، نیروهای داعش با هدف توقف ساخت حصار به یکی از پست بازرسیای مرزی عربستان حمله کردن. ۳ نگهبان مرزی در اثر این حمله کشته شدن که یکی از اونا یه ژنرال بلند پایه به نام اوداح البلاوی بود که رهبر عملیاتای مرزی در شمال کشور رو رو دوش داشت. علاوه بر دیوار بزرگ در مرز عراق، دولت عربستان سعودی در حال ساخت یه دیوار ۱٫۶۰۰ کیلومتری دیگه در طول مرز خود با یمنه.

مطلب دیگر :
مدارس لاکچری تهران: ۴۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان شهریه و اعزام به خارج

۳- حصارای کوِتا و ملیلا

کوِتا و ملیلا دو شهر اسپانیایی در مرز این کشور با شمال آفریقا هستن. هر دو شهر بخشی از خاک اسپانیا به حساب میان هر چند با کشور مراکش هم مرز هستن. بین این دو شهر و خاک اصلی اسپانیا سیستم حمل و نقل دریایی عادی برقراره. نزدیکی این شهرها با شمال آفریقا باعث شده که مهاجران آفریقایی خود رو به این دو شهر رسونده و از راه کشتیا و قایقای مسافربری خود رو به خاک اسپانیا برسانند.

به خاطر همین دولت اسپانیا دست به ساخت حصار مرزی در مرز هر دو شهر با مراکش کرده تا از ورود مهاجران آفریقایی به کشور جلوگیری کنه.
اتحادیه اروپا هم میلیونا یورو در اختیار دولت اسپانیا و مراکش قرار داده تا از ورود مهاجران از این منطقه به درون اتحادیه اروپا جلوگیری کنن. طول حصار مرزی در شهر ملیلا ۱۱ کیلومتر بوده و از ۳ ردیف حصار موازی که به تیغهای تیز، سیستم اخطار و گاز فلفل مجهز شده تشکیل شده.
التبه تا حالا سیستم پرتاب گاز فلفل در این حصار مرزی فعال نشده.

۲- دیوار زیر زمینی مصر-غزه

برخلاف دیگه دیواره های مرزی که تا حالا گفتیم، دیوار مرزی بین مصر و غزه یه دیوار زیرزمینیه. این دیوار مرزی زیرزمینی به خاطر جلوگیری از قاچاق اسلحه به غزه از راه تونلای زیرزمینی احداث شده.
دولت اسراییل شدیدا منطقه غزه رو در محاصره قرار داده و ورود کالا به این منطقه از فلسطین رو به شت تحتِ کنترل داره که این موضوع حتی وارد شدن غذا به غزه رو هم با مشکل مواجه کرده. واسه دور زدن این کنترلا، مردم غزه به قاچاق جنسای لازم خود از راه تونلای زیرزمینی که در مرز با مصر حفر می کنن روی آورده ان.

هر چند این دیوار مرزی زیرزمینی با هدف جلوگیری از قاچاق اسلحه به درون غزه از راه کانالای مخفی ساخته شده اما راه تونلایی که واسه ورود غذا و شکلای جور واجور لازم واسه غیرنظامیان استفاده میشن رو هم مسدود می کنه.
دولت مصر اعلام کرده که طول این دیوار مرزی ۱۰ کیلومتر بوده و امکان سوراخ کردن اون وجود نداره. این دیوار با کمک اسرائیل و آمریکا ساخته شده.
اسرائیل هم خود در حال ساخت یه دیوار روی سطح زمین و زیر اون در مرز ۶۴ کیلومتری اش با غزه س. هنوز در مورد عمق این دیوار زیرزمینی چیزی گفته نشده اما قراره در سال ۲۰۱۹ تکمیل شه.

۱- حصار مرزی هند-بنگلادش

هفتاد درصد از مرز ۴٫۱۰۰ کیلومتری هند و بنگلادش حصار کشی شده.
این حصار مرزی با ارتفاع ۲٫۴ متر با به کار گیری سیم خاردار مراقبت شده و در بعضی نقاط از اونم از جریان الکتریسیته واسه دور نگه داشتن بنگلادشیا استفاده شده.
این حصار در دهه ۱۹۸۰ و بعد از وقوع درگیری در استان آسام هند به خاطر ورود مهاجران غیرقانونی بنگلادشی به این استان شروع شد.
اما این حصار مرزی نتونسته به اهداف اولیه خود برسه چون هنوزم مهاجران بنگلادشی و در موارد زیادی هم تروریستای بنیادگرا از این حصار رد شدن. نگهبانان مرزی فاسد با گرفتن پول از مهاجران بنگلادشی به اونا اجازه ورود به خاک کشور رو میدن.
بعضی از این مهاجران هم با به کار گیری مدارک جعلی از سیستم کنترل مرضی عبور می کنن.

یه سریای دیگه هم از راه رودخانه هایی که در مرز مشترک دو کشور هست، بدون حفاظ بوده و بیشتر از ۱٫۱۱۶ کیلومتر از مرز هند و بنگلادش رو تشکیل میدن خود رو به هند می رسونن. دولت هند به خاطر سیاستای خشونت بار و سختگیرانه خود در قبال مهاجران غیرقانونی بنگلادشی هم مورد انتقاد قرار گرفته. بین سالای ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۰ بیشتر از ۹۰۰ مهاجر بنگلادشی که قصد ورود به خاک هند داشتن به وسیله نگهبانان مرزی این کشور به قتل رسیدن. بعضی از این قربانیان مهاجران غیرقانونی نبوده ان بلکه کشاورزان و مزرعه داران بنگلادشی بودن که محل زندگی اونا در نزدیکی مرز با هند قرار داشت. یه سریای دیگه هم پس از تلاش واسه دیدار با بستگانشان در خاک هند کشته شدن.