در قسمت اول این مطلب با آدمایی که رتبه های ۱۶ تا ۳۰ ام ثروتمندترین افراد روی کره زمین رو در اختیار داشتن آشنا شدیم که از ملیتای جور واجور ولی بیشترً آمریکایی بودن. بیشتر این افراد با به کار گیری هوش بالا و قدرت کارآفرینی فوق العاده خود تونسته بودن در مدت زمان تقریبا کوتاهی ثروتای خیلی زیادی رو بدست آورده و صاحب شرکتای بزرگ چند ملیتی شن. این شرکتا در بخشای مختلفی از خرده فروشی گرفته تا صنعت و تکنولوژی و پتروشیمی و نفت و گاز فعالیت دارن.

در قسمت دوم این مطلب با ۱۵ نفر اول این فهرست که مگامیلیاردهای جهان به حساب میان و اقتصاد و تکنولوژی جهانی رو در قبضه خود دارن آشنا شید. لینک قسمت اول این مطلب رو می تونین از راه این لینک بخونین.

۱۵- جک ما (Jack Ma)

ثروت خالص: ۳۵٫۷ میلیارد دلار

سن: ۵۲ سال

کشور: چین

بخش فعالیت: تکنولوژی

منبع ثروت: خود ساخته؛ شرکت علی بابا (Alibaba)

جک ما موسس و مدیر اجرایی شرکت علی بابا ثروتمندترین مرد در چین هستش.
براساس گزارشا ایشون اولین شرکت اینترنتی چین با نام «چاینا یلوپَیجِز» (China Yellowpages) رو در سال ۱۹۸۸ ساخت. در سال ۱۹۹۶ مالکیت شرکتش به وسیله یه شرکت مخابراتی دولتی از ایشون سلب شد.
ایشون سه سال بعد و فقط با سرمایه ای ۶۰٫۰۰۰ دلاری شرکت علی بابا رو ساخت. ۱۵ سال بعد از تاسیس، شرکت تجارت الکترونیکی علی بابا با سهامی به ارزش ۲۵ میلیارد دلار رکورد جهان در این کار و کاسبی رو به خود اختصاص داد.

با این وجود بعد از ارائه سهام شرکت در بورس به صورت عمومی ارزش شرکت علی بابا کم شد.
در سال ۲۰۱۵ ارزش سهام شرکت علی بابا ۲۲ درصد کم شد که دلیل کلی اونو میشه در کند شدن رشد اقتصادی کشور چین و نگرانی از استفاده غیرمجاز از پلتفرم شرکت جستجو کرد.
با این وجود جک ما نگران این موضوع نبود. اون تایید کرده که سال ۲۰۱۶ سال سختی واسه اقتصاد چین بوده اما بازم به موفقیت روز افزون شرکت علی بابا امیدواره.

در سال گذشته ثروت خالص جک ما ۸٫۴ میلیارد دلار کم شده.

۱۴- لیلیان بِتِنکورت (Liliane Bettencourt)

ثروت خالص: ۳۶٫۸ میلیارد دلار

 

سن: ۹۴ سال

 

کشور: فرانسه

بخش فعالیت: لوازم آرایشی و بهداشتی

منبع ثروت: ارث/ خود ساخته؛ گروه لورآل (L’Oreal Group)

لیلیان بتنکورت به عنوان وارث شرکت آرایشی و بهداشتی لورآل و سهامدار کلی این شرکت ثروتمندترین زن جهان هستش و ثروت خالص ایشون ۳۶٫۸ میلیارد دلا ر برآورد می شه که فقط در سال گذشته بیشتر از ۳ میلیارد دلار به اون اضافه شده.
لیلیان خود دخالتی در مدیریت شرکت لورآل نداره اما این شرکت و بنیاد بتنکورت شولر (Bettencourt Schueller Foundation) که به وسیله اون و شوهرش تاسیس شده بود بازم در راه موفقیت قدم بر می داره.
ایشون به بخش هنر علاقه فراوون داشته و مجموعه هنری باارزشی از آثار پیکاسو، ماتیس و مانش رو در اختیار داره.

در سالای گذشته دادگاهی واسه رسیدگی به سواستفاده دور و بریا لیلیان از ایشون برگزار شد.
این پرونده در ماه می سال ۲۰۱۵ و با محکومیت ۸ نفر از جمله دوستان نزدیک و مورد اعتماد و هم اینکه مشاوران اقتصادی ایشون به دلیل سو به کار گیری ایشون مختومه اعلام شد.

خونواده بتنکورت دوباره در اواخر سال ۲۰۱۵ هم خبرساز شدن. در این تاریخ سر پیشخدمت لیلیان و ۵ روزنامه نگار دیگه متهم شدن که هنگام ملاقات با ایشون گفته هاش رو بدون اطلاع ایشون ضبط کرده و اینجوری حریم خصوصی ایشون رو نقض کردن. پاسکال بونه فوی (Pascal Bonnefoy)، سر پیشخدمت لیلیان ادعا کرد که واسه نشون دادن شرایط بد و شکننده روحی و جسمی لیلیان بتنکورت سخنان ایشون رو ضبط کرده. همه این ۶ نفر در ژانویه سال ۲۰۱۶ از اتهامات وارده تبرعه شدن.

 ۱۳- برنارد آرناولت (Bernard Arnault)

ثروت خالص: ۴۰ میلیارد دلار

 

سن: ۶۷ سال

 

کشور: فرانسه

 

بخش فعالیت: جنسای لوکس

 

منبع ثروت: ارث/ خود ساخته؛ شرکت LVMH

شرکت LVMH که واسه برنارد آرناولته ۷۰ برند تجاری لوکس از لویس وویتون (Louis Vuitton) تا هِنِسی (Hennessy) و دُم پریگنون (Dom Perignon) رو در اختیار داره که همه این مجموعه به وسیله شرکت گروپه آرناولت (Groupe Arnault) اداره می شن.
آرناولت فعالیت خود رو به عنوان یه مهندس ساختمانی شروع کرد و در ده های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ کنترل تجارت خانوادگی رو در اختیار گرفته و خونه مد کریستین دیور رو که در آستانه ورشکستگی قرار داشت خرید. برند کریستین دیور هم بعد ا زان مانند دیگه برنده های LVMH رونق قبلی خود رو به دست آورد و به شرکت مادر خود کمک کرد که در سال ۲۰۱۶ درآمد خود رو به ۳۹٫۵ میلیارد دلار برسونه.

ثروت آرناولت در سال گذشته بیشتر از ۶٫۸ میلیارد دلار بالا رفته.

۱۲- سرگئی برین (Sergey Brin)

ثروت خالص: ۴۱٫۶ میلیارد دلار

سن: ۴۳ سال

 

 

کشور: آمریکا

 

 

بخش فعالیت: تکنولوژی

منبع ثروت: خود ساخته؛ گوگل

سرگئی برین همراه با لَری پَیج (Larry Page) شرکت گوگل رو راه اندازی کرده و در سال ۲۰۱۵ ساختار بزرگ اونو دچار تغییرات بنیادی کردن. این کار باعث شد که شرکت گوگل تحت نظارت شرکتی بزرگتر به نام «آلفابت» (Alphabet) بره که ریاست اونو دوش سرگئی برین و مدیر عامل اونم لری پیجه. دیگه زیر مجموعه های شرکت گوگل مانند «نِست» (Nest) و «گوگل ایکس» (Google X) شرکتای جدایی هستن که در کل تحت نظارت شرکت آلفابت قرار دارن.

بازسازی ساختار شرکت گوگل به برین این امکان رو داد که روی پروژه ها و ایده های خلاقانه جدید «مون شات» (moonshot) (پرتاب فضاپیما به ماه) متمرکز شه.
هولدینگ آلفابت با در اختیار داشتن نیروهای باهوش و سرمایه هنگفت  تا حالا تونسته رویای خونهای خودکار و ماشینای خودران (بدون راننده) رو به حقیقت مبدل کنه.

برین در دوران کودکی از روسیه به آمریکا مهاجرت کرد و در سال ۱۹۹۵ در دانشگاه استنفورد با لری پیج آشنا شد.
در اون زمان این دو در دانشگاه استنفورد در مقطع دکتری تحصیل می کردن. ۳ سال بعد اونا شرکت گوگل رو تاسیس کردن که یکی از قوی ترین شرکتا در جهان هستش.

در سال گذشته ثروت سرگئی برین ۴٫۱ میلیارد دلار زیاد شده.

 ۱۱- لَری پیج (Larry Page)

ثروت خالص: ۴۲٫۵ میلیارد دلار

سن: ۴۳ سال

 

کشور: آمریکا

 

 

بخش فعالیت: تکنولوژی

 

منبع ثروت: خود ساخته؛ گوگل

لری پیج همراه با همکلاسیش سرگئی برین در سابپل ۱۹۹۸ و در حالی که در دانشگاه استفورد در مقطع دکتری در حال تحصیل بودن یه موتور جستجو به نام «بَک راب» (BackRub) رو راه اندازی کردن. این پروژه بعدا به تاسیس شرکت گوگل رسید که امروزه با نام آلفابت شناخته می شه.
شرکت آلفابت یکی از بزرگ ترین و ثروتمندترین شرکتای جهان هستش که ارزش اون بیشتر از ۵۸۱ میلیارد دلار برآورده می شه.
در سال گذشته ثروت شخصی پیج ۴٫۳ میلیارد دلار زیاد شده.

پیج معمولا خریدهای پر سر و صدایی انجام نمی ده اما یه عمارت موافق با محیط زیست که انرژی لازم اون از گرمای زمین و آب باران جفت و جور می شه در پالو آلتو (Palo Alto) خریداری کرده. ایشون به ورزش کایت سواری روی آب هم علاقه زیادی داره.

۱۰- اینگوار کامپراد (Ingvar Kamprad)

ثروت خالص: ۴۳ میلیارد دلار

سن: ۹۰ سال

 

کشور: سوئد

 

 

 

بخش فعالیت: خرده فروشی

منبع ثروت: خود ساخته؛ شرکت IKEA

اینگوار کامپراد در حالی که تنها ۱۷ سال سن داشت شرکت IKEA که حالا بزرگ ترین خرده فروش مبلمان دنیا با درآمد هرساله ۳۶ میلیارد دلار هستش.
از همون اول سیاست اینگوار این بود که آینده ای ابدی رو واسه شرکت خود بسازه بدنی ترتیب ایشون شرکتش رو از بورس دور نگه داشته و با یه ساختار شرکتی کامل و هماهنگ از اون پشتیبانی می کنه که شامل بازوهایی در بخش امور خیریه، خرده فروشی و امتیاز انحصاریه و همه تحت نظارت یه شرکت واحد به نام بنیاد استیچینگ اینگکا (Stichting INGKA Foundation) اداره می شن.
این میلیاردر سوئدی الان در تصمیمات روزانه شرکت خود دخالت نداره اما در همه جلسات به عنوان مشاور ارشد هیئت اداره کننده اون حضور داره.

کامپراد در میان همتایانش بر خلاف داشتن ثروتی هنگفت به صرفه جویی می شناسنش. براساس گزارشا ایشون با خطوط پروازی عمومی به سفر رفته و در هتلای ارزون قیمت اقامت می کنه و هنوزم همون خودروی ولوو رو سوار می شه که ۲۰ سال پیش خریده س. هم اینکه کامپراد در دهه ۱۹۷۰ خونواده و شرکتش رو به دلیل سنگین بودن مالیاتا از کشور سوئد خارج کرد.
ایشون بعد از چند سال اقامت در سویس در سال ۲۰۱۳ به کشور خود برگشت.

کامپراد در امور خیریه هم فعالیت زیادی داشته و مقدار خیلی از ثروت خود رو در راه پشتیبانی از حقوق کودکان، ایمن سازی و پشتیبانی از محیط زیست و حیات وحش، آموزش و تحقیقات پزشکی خرج کرده.

ثروت شخصی کامپراد در سال گذشته ۲٫۶ میلیارد دلار بالا رفته.

۹- لَری الیسون (Larry Ellison)

ثروت خالص: ۴۵٫۳ میلیارد دلار

سن: ۷۲ سال

کشور: آمریکا

بخش فعالیت: تکنولوژی

منبع ثروت: خود ساخته؛ اوراکل (Oracle)

لری الیسون در سال ۱۹۷۷ همراه با دو نفر از همکارانش که تو یه شرکت تولید کننده وسایل الکترونیکی فعالیت داشتن عزمشونو جزم کردن یه شرکت برنامه نویسی راه اندازی کنن و به زودی اولین قرارداد خود رو واسه ساخت یه سیستم مدیریت پایگاه داده ارتباطی با نام پروژه اوراکل با سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) امضا کردن. این پروژه باعث شد که شرکت بزرگی که امروزه اوراکل نامیده می شه به وجود بیاد که سال گذشته بیشتر از ۳۷ میلیارد دلار درآمد داشته.
الیسون در سال ۲۰۱۰ دستمزد هرساله خود رو از ۱ میلیون دلار به ۱ دلار کم کرد اما به لطف سهام با ارزش شرکتش بازم سالی ۶۰ میلیون دلار جایزه میگیره.

الیسون در سال ۲۰۱۴ و بعد از ۳۸ سال مدیریت در شرکت اوراکل از سمت خود انصراف کرد و حالا به عنوان رییس بخش تکنولوژی شرکت فعالیت می کنه.

این مرد موفق بخش تکنولوژی در امور خیریه هم بسیار فعاله و با کروهای مدافع حیات وحش و محیط زیست همکاری می کنه.
علاوه بر این ایشون بنیاد لارنس الیسون (Lawrence Ellison Foundation) رو راه اندازی کرده که سازمانایی که در بخش پیری و بیماریای مسری جهانی فعالیت می کنن رو پشتیبانی مالی می کنه.
اونم مانند بیل گیتس و وارن بافِت می خواد دستکم نصف ثروت خود رو صرف فعالیتای بشردوستانه کنه.

سال گذشته ثروت شخصی لری الیسون ۵٫۲ میلیارد دلار زیاد شده.

۸- دیوید کوچ (David Koch)

ثروت خالص: ۴۷٫۹ میلیارد دلار

سن: ۷۶ سال

کشور: آمریکا

بخش فعالیت: سرمایه گذاریای جور واجور

 

منبع ثروت: ارث/ خود ساخته؛ صنایع کوچ (Koch Industries)

 

دیوید کوچ همراه با برادرش جارلز کوچ مدیریت اجرایی صنایع کوچ رو رو دوش دارن. این شرکت که با فروش هرساله ۱۰۰ میلیارد دلار دومین شرکت بزرگ خصوصی جهان هستش در زمینه های مختلفی از تولید کود شیمیایی گرفته تا فنجانای دیکسی (Dixie Cups) تا آسفالت و سوخت طبیعی فعالیت داره.
ثروت شخصی دیوید کوچ در سال گذشته ۱٫۲ میلیارد دلار کم شده.

اون و برادرش از محافظه کاران مشهور به حساب اومده و در میدون سیاسی هم فعالیت زیادی دارن طوری که هرساله صدها میلیون دلار از ثروت خود رو واسه کمپینای سیاسی و انتخاباتی هزینه می کنن. دیوید تا حالا دو بار از مرگ حتمی فرار کرده س: یه بار در سال ۱۹۹۱ از یه حادثه سقوط هواپیما جون سالم به در برد در حالی که همه مسافرایی که در قسمت درجه یه پرواز نشسته بودن کشته شدن. دوباره هم ایشون تونست مریضی سرطان پروستات خود رو شکست دهد.

مطلب دیگر :
چگونه از سرکه به عنوان ضدعفونی کننده و سم‌کش استفاده کنیم؟

از اون زمان تا حالا ایشون به یکی از دست و دلباز ترین میلیاردرهای جهان تبدیل شده و بیشتر از ۱٫۲ میلیارد دلار از ثروت خود رو در مورد تحقیقات مربوط به مریضی سرطان، ساخت بیمارستان، آموزش و کمک به موسسات فرهنگی هزینه کرده.

۷- چارلز کوچ (Charles Koch)

 

ثروت خالص: ۴۷٫۹ میلیارد دلار

 

سن: ۸۱ سال

کشور: آمریکا

بخش فعالیت: سرمایه گذاریای جور واجور

 

منبع ثروت: ارث/ خود ساخته؛ صنایع کوچ (Koch Industries)

 

چارلز کوچ رییس و مدیر عامل مجموعه شرکتای کوچه که دومین شرکت بزرگ خصوصی در آمریکا هستش.
داداش کوچکتر ایشون دیوید هم معاونتوی رو رو دوش داره.
این شرکت بزرگ بیشتر از ۱۰۰٫۰۰۰ کارمند داشته و از سرمایه گذاریای گسترده خود هرساله بیشتر از ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد دشت می کنه.

چارلز و برادرش جمعاً ۹۵٫۸ میلیارد دلار ثروت دارن و در فعالیتای سیاسی هم با قدرت شرکت دارن هر چند در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال گذشته فعالیتی نداشتن. طبق بعضی گزارشا ایشون جنبشی آزادی خواهانه رو ۴۰ سال پیش راه اندازی کرد که در صورت ادامه می تونست ساختار قدرت در آمریکا رو عوض کنه.

۶- کارلوس سلیم هِلوو (Carlos Slim Helú)

ثروت خالص: ۵۰٫۷ میلیارد دلار

سن: ۷۷ سال

کشور: مکزیک

بخش فعالیت: مخابرات

 

منبع ثروت: خود ساخته؛ شرکت گروپو کارسو (Grupo Carso)

 

سلیم هلوو به عنوان ثروتمندترین فرد مکزیکی اداره بیشتر از ۲۰۰ شرکت رو در کشورش رو دوش داره که همه تحت نظارت یه گروه بزرگ به نام گروپو کارسو مدیریت می شن.
این غول صنعتی رو «سلیملندیا» (Slimlandia) هم می گن. کالوس سلیم هلوو بچه یه کارآفرین مکزیکی لبنانیه که بعد از مرگ پدرش کنترل تجارت خرده فروشی و املاک ایشون رو رو دوش گرفت. سلیم بعد از اخذ مدرک مهندسی ساختمون در ده های ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۰ شرکتای زیادی رو در کشورش به ثبت رسونده و در کار و کاسبیای مختلفی سرمایه گذاری کرد طوری که الان اقتصاد کشورش مکزیک رو در قبضه خود داره.

این سرمایه گذار باهوش که در سرمایه گذاریای به موقع مهارت داره در سال ۱۹۹۰ سهام شرکت گروپو کارسو رو وارد بورس کرده و بعد از مدت کوتاهی در صنعت مخابرات کشورش سرمایه گذاری کرد.
بعد از اون گروپو کارسو شرکت مخابرات دولتی «تِلمِکس» (Telmex) رو خرید که الان بیشتر از ۸۰ درصد خطوط تلفن کشور مکزیک رو در اختیار داره.

در سال ۲۰۰۸ سلیم ۶٫۴ درصد از سهام روزنامه نیویوک تایمز رو به مبلغ ۱۲۷ میلیون دلار خرید که ایشون رو بعد از یه مدت به بزرگ ترین سهامدار این غول بزرگ میدون رسانه تبدیل کرد.
از اون زمان تا حالا و یسهام خود رو به ۱۷درصد زیاد کرده که ارزش اونا بالغ بر ۳۹۱ میلیون دلار برآورد شده.

سلیم هنوزم می خواد امپراطوری خود رو گسترش بده مخصوصا در کشورش مکزیک که فقط در سال ۲۰۱۵ بیشتر از ۴ میلیارد دلار در پروژه های تجاری، صنعتی، مخابراتی و رسانه ای اون سرمایه گذرای کرده.

با این وجود ثروت خالص ایشون در سال گذشته ۱ میلیارد دلار کاهش داشته.

۵- مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg)

ثروت: ۵۸٫۵ میلیارد دلار

 

سن: ۳۲ سال

 

کشور: آمریکا

بخش فعالیت: تکنولوژی

 

منبع ثروت: خود ساخته؛ فیسبوک

 

در سال ۲۰۰۴ مارک زاکربرگ در سن ۱۹ سالگی و در حالی که دانشجوی سال دوم دانشگاه هاروارد بود نسخه اولیه شبکه اجتماعی فیسبوک رو راه اندازی کرد.
ایشون واسه تمرکز بیشتر روی کارش از دانشگاه هاروارد بی خیال شد و به صورت تموم وقت به عنوان مدیر عامل شرکت فیسبوک مشغول به کار شد.
شبکه اجتماعی فسبوک به سرعت به معروفیت رسید طوری که الان روزانه بیشتر از یه میلیارد نفر ازش استفاده می کنن و ارزش اون بالغ بر ۴۰۰ میلیارد دلار برآورد شده.

زاکربرگ در سن ۳۲ سالگی با اختلاف زیادی به عنوان جوون ترین میلیاردر در بین ۵۰ شخصیت پولدار جهان قرار گرفته و ثروت ایشون فقط در سال گذشته ۱۱٫۱ میلیارد دلار بالا رفته. در دسامبر سال ۲۰۱۵ زاکربرگ و همسرش پریسیلیا چان (Priscilla Chan) بیشتر از ۹۹ درصد از ثروتشون رو به بنیاد خیریه چان زاکربرگ (Chan Zuckerberg Initiative) اهدا کردن. با این وجود بعضی از منتقدان می گن که این موسسه غیرانتفاعی نبوده و این حرکت زاکربرگ و همسرش رو نمایش تبلیغاتی دونسته ان.

هم اینکه این دو در سال ۲۰۱۵ بیشتر از ۲۵ میلیون دلار به موسسات فعال در بخش مقابله با مریضی ایبولا (Ebola) کمک کردن. علاوه بر این اونا تا حالا بیشتر از ۱۰۰ میلیون دلار از سهام فیسبوک رو هم به بهتر شدن سیستم مدارس عمومی ایالت نیوجرسی دادن.

۴- آمانسیو اورتگا (Amancio Ortega)

ثروت خالص: ۶۸٫۵ میلیارد دلار

سن: ۸۰ سال

 

کشور: اسپانیا

 

 

بخش فعالیت: خرده فروشی

 

منبع ثروت: خود ساخته؛ شرکت ایندیتکس (Inditex)

آمانسیو اورتگا به لطف در اختیار داشتن کنترل شرکت بزرگ ایندیتکس که در کشور اسپانیا و در بخش مُد فعالیت داره به چهارمین مرد پولدار جهان تبدیل شده.
اورتگا فعالیت خود رو در این بخش در نوجوونی و به عنوان پیک تو یه مغازه کوچیک لباس فروشی محلی شروع کرد.
حالا شرکت اون به یکی از بزرگ ترین امپراطوریای بخش مُد و لباس تبدیل شده هرچند سال گذشته ثروت ایشون ۸۰۰ میلیون دلار کاهش داشته.

بخش کلی ای از موفقیت شرکت ایندیتکس رو میشه به محبوبیت برند «زارا» (Zara) که بزرگ ترین برند شرکت هستش نسبت داد. این شرکت بازم با طراحیای قشنگتر و جدید و البته ارزون مشتریان زیادی رو به سمت خود جذب می کنه.

بر خلاف ثروت بیکرانش، اورتگا بسیار ساده زندگی می کنه.
ایشون هنوزم ناهارش رو با کارمندانش در رستوران شرکت میل می کنه و هر چند صاحب بزرگ ترین امپراطوری مد و لباس در دنیا هستش اما بیشتر وقتا یه پیراهن ساده سفید و کت آبی رنگ می پوشد.

۳- جف بِزوس (Jeff Bezos)

ثروت خالص: ۷۳٫۱ میلیارد دلار
سن: ۵۳ سال

 

 

کشور: آمریکا

بخش فعالیت: تکنولوژی

منبع ثروت: خود ساخته؛ شرکت آمازون

جف بزوس با معرفی تجارت الکترونیک به دنیا تونست ثروت خیلی زیادی رو بدست آورد. ایشون پس از یه مدت فعالیت در وال استریت شرکت آمازون دات کام (Amazon.com) رو در سال ۱۹۹۴ در گاراژ خونه اش در سیاتل و به عنوان یه خرده فروش کتاب آنلاین راه اندازی کرد.
این شرکت بعد از ۳ سال به معروفیت جهانی دست یافته و حالا در بخشای مختلفی مانند فروش مبلمان، مواد غذایی و اجناس الکترونیکی ساخت خود شرکت امازون فعالیت داره.
این شرکت فقط در سال ۲۰۱۶ بیشتر از ۱۳۶ میلیارد دلار درآمد داشته.

بزوس در خارج از شرکت آمازون هم فعالیت تجاری داره مثلا سرمایه گذاری در شرکت خصوصی لوازم فضایی به نام بلو اوریجین (Blue Origin) که اولین فضاپیمای خود رو با موفقیت در سال ۲۰۱۵ به فضا فرستاد. علاوه بر این بزوس در سال ۲۰۱۳ سهام روزنامه واشنگتن پست رو هم خرید.

ثروت بزوس در سال گذشته بیشتر از ۲۱٫۹ میلیارد دلار زیاد شده.

۲- وارن بافِت (Warren Buffett)

ثروت خالص: ۷۷٫۲ میلیارد دلار

 

سن: ۸۶ سال

 

کشور: آمریکا
بخش فعالیت: سرمایه گذاریای جور واجور

منبع ثروت: خود ساخته؛ برکشایر هاثاوَی (Berkshire Hathaway)

وارن بافِت مدیر اجرایی شرکت برکشایر هاثاوی سرمایه گذاریای موفق خود رو از دوران نوجوونی شروع کرد.
در اون دوران ایشون با به کار گیری دوچرخه اش روزنامه واسه مشتریانش می بره. در سن ۱۱ سالگی این کودک فوق العاده اهل نبراسکا اولین سهام خود رو از بورس به قیمت هر سهم ۳۸ دلار خریداری کرده و هر کدوم رو به ۵ دلار سود فروخت. ایشون نتونست اجازه تحصیل در دانشکده تجارت دانشگاه هاروارد رو بدست آورد پس به کالج تجارت دانشگاه کلمبیا رفت و در اون جا با بنجامین گراهام، سرمایه گذار برجسته، آشنا شد.
وران جوون ایشون رو به عنوان استاد و سرمشق خود انتخاب کرد.
ایشون قبل از تاسیس شرکت خود به عنوان تحلیگر امنیت در شرکتای دیگه فعالیت می کرد.

بافِت در سال ۱۹۶۹ شرکت منسوجات برکشایر هاثاوی رو خریداری کرده و اونو به یه هلدینگ سرمایه گذاری بزرگ تبدیل کرد.
این سرمایه گذاری هوشمندانه باعث موفقیت روز افزون شرکت شده و ثروت خیلی زیادی رو نصیب بافِت کرد طوری که بهش لقب «مرد دانای اوماها» (The Oracle of Omaha) دادن.

بافِت در شرکتای بزرگ و چند ملیتی زیادی سرمایه گذاری کرده که بعضی از اونا عبارتند از کوکاکولا، آمریکن اکسپرس، گِیکو (Geico)، فرووت آف دِ لووم (Fruit of the Loom)، دَیری کویین (Dairy Queen) و جنرال موتورز. در سال گذشته ثروت خالص ایشون بیشتر از ۱۳٫۱ میلیارد دلار زیاد شده.

این پیرمرد صرفه جو به غذاهای فست فودی علاقه زیادی داره و نکته باحال دیگه در مورد اون اینه که علاوه بر ثروت ۷۷ میلیارد دلاری که حالا در اختیار داره تا حالا ۲۵ میلیارد دلار هم ضرر کرده. اون از دوستان نزدیک بیل گیتس بوده و همراه ایشون عهد بسته ان که بیشتر از نصف ثروت خود رو در مورد فعالیتای خیریه و بشردوستانه هزینه کنن.

۱- بیل گیتس (Bill Gates)

 

ثروت خالص: ۸۵٫۲ میلیارد دلار

 

سن: ۶۱ سال

کشور: آمریکا

بخش فعالیت: تکنولوژی
منبع ثروت: خود ساخته؛ شرکت مایکروسافت

 

 

بیل گیتس وقتی که تنا ۲۰ سال سن داشت همراه با دوست دوران کودکی اش پل آلن (Paul Allen) شرکت مایکروسافت رو ساخت. چند ماه قبل از تولد ۳۱ سالگی بیل گیتس، سهام شرکت اون در بورس عرضه شد و ایشون یه شبه به یه میلیاردر معروف تبدیل شد.
بیل گیتس تا سال ۲۰۰۰ به عنوان مدیریت اجرایی این غول بخش تکنولوژی فعالیت می کرد و تا سال ۲۰۱۴ سمت ریاست و بزرگ ترین سهامدار اونو در دست داشت. هر چند ایشون هنوز در هیئت مدیره شرکت مایکروسافت حضور داره اما در اداره شرکت دخالت نمی کنه.

بیل گیتس ثروتمندترین مرد دنیاس و سال گذشته بیشتر از ۱۰٫۶ میلیارد دلار به ثروت ایشون اضافه شده اما لقب سخاوتمندترین مرد جهان هم شایسته اون میشه. از سال ۱۹۹۹ تا حالا، بیل گیتس و همسرش بنیاد بیل ان ملیندا گیتس (Bill & Melinda Gates Foundation) رو تاسیس کرده که یکی از قدرتمندترین موسسات خیریه در جهان هستش.
این موسسه با بودجه ۴۰ میلیارد دلاری خود می خواد میلیونا نفر رو از فقر نجات دهد و سرمایه گذاری زیادی در بخش مقابله با مریضی ایدز، مالاریا و دیگه بیماریای عفونی و مسری انجام داده.

هم اینکه این دو در حال طراحی سازوکاری هستن که با به کار گیری اون بتونن واسه ۲ میلیارد نفر فرد بالغی که بدون حساب بانکی هستن سیستم بانکداری سیار به وجود بیارن.