جانشین ارتش آمریکا واسه موشک ضد تانک هلفایر (Hellfire) مراحل آزمایشی خود رو با موفقیت تموم کرده و وارد مرحله تولید گسترده شده.
موشک JAGM (The Joint Air Ground Missile) که توانایی پرتاب از زمین و هوا رو هم داره هلی کوپترهای تهاجمی نیروی زمینی و دریایی آمریکا رو به سلاحی مجهز میسازه که می تونه سنگین ترین و قدرتمندترین تانکا رو از کیلومترها دورتر مورد هدف قرار داده و نابود سازه.

موشک ضد تانک JAGM  در واقع جانشین موشک هلفایر ای جی ام-۱۱۴ می شه.
این موشک که اولین بار در اوایل دهه ۱۹۸۰ وارد سرویس شد، یه موشک ضد تانک بسیار قویه که واسه نابود ساختن تانکای سنگین اتحاد جماهیر شوروی در جبهه های اروپای غربی طراحی شده بود. موشک هلفایر کمی بیشتر از ۱٫۵ متر طول، ۱۶٫۵ سانتیمتر قطر و وزنی در حدود ۴۵ کیلوگرم داره و می تونه تانکای دشمن رو در فاصله تا ۸ کیلومتری هم مورد هدف قرار داده و نابود کنه.
هلی کوپترهای تهاجمی آپاچی اَی اچ-۶۴ می تونن تا ۱۶ موشک هلفایر رو با خود حمل کنن.

هلی کوپتر تهاجمی کبرا که در اختیار نیروی دریایی آمریکا س هم می تونه از این موشک ضد تانک واسه نابود کردن اهداف زرهی و زمینی استفاده کنه در حالی که هلی کوپترهای رومئو ام اچ-۶۰ آر واسه نیروی دریایی آمریکا می تونن این موشک ضد تانک رو واسه حمله به کشتیای دشمن مورد استفاده قرار بدن. موشکای هلفایر اصلی چه در روی زمین و چه در هوا به وسیله یه مسیریاب لیزری به سمت هدف هدایت می شدن. نمونه جدیدتر این موشک ضد تانک با نام اَی جی ام-۱۱۴ ال به وسیله یه رادار موج میلیمتری که روی هلی کوپتر نصب می شد به سمت هدف هدایت می شد.

این موشک در جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ و حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ و هم اینکه جنگ در افغانستان استفاده شد و کلا از اون واسه نابود ساختن اهداف غیر زرهی مانند محل تجمع سربازان دشمن یا انبارهای مهمات استفاده شد.
از این رو نسخه جدید بسیار مناسب تری از کلاهک این موشک واسه هدف قرار دادن اهداف نرم تر اما به همون اندازه خطرناک ساخته شد.
موشک ضد تانک جدید JAGM هر دو سیستم هدایت به سمت هدف رو تو یه سیستم ترکیب کرده.

یه هلی کوپتر تهاجمی که به این موشک مجهزه می تونه با سیستم هدایت لیزری خود موشک رو رها کرده و بعد اجازه بده که سنسور موج میلیمتری نصب شده روی موشک اونو به سمت هدف هدایت کنه که به اون توانایی موسوم به «شلیک کن و فراموش کن» (fire and forget) رو میده؛ یعنی بعد از شلیک دیگه موشک خود می تونه باقی کار رو انجام داده و بدون هیچ مشکلی به هدف اصابت می کنه.

این موضوع امنیت هلی کوپتر رو بسیار بالاتر می بره چون هلی کوپتر پس از شلیک کردن موشک دیگه می تونه در اسرع وقت از موقعیت خطر خارج شه.
موشک JAGM از بسیاری جهات همون موشک هلفایر مدرنه با همون کلاهک، موتور و سیستم کنترل شلیک. کلاهک این موشک اثرات مرگباری بر علیه نوعای جورواجور اهداف داره؛ از خودروهای زرهی و خودروهای با ضخامت زره کم گرفته تا قایقای سبک جنگی، سازه های شهری و استحکامات زمینی. هم اینکه این موشک دارای یه کلاهک قابل برنامه ریزی با توانایی انفجار تاخیریه که به اون اجازه میده به جای منفجر شدن به محض برخورد با بدنه هدف، وارد استحکامات و سنگرهای بتنی دشمن یا دیگه اهداف مشابه شده و بعد در درون اونا منفجر شه.

مطلب دیگر :
جی پی اس گارمین

موشک ضد تانک JAGM می تونه در شرایط جوی نامساعد یا هوای مه آلود هم خوب به اهداف برخورد کنه و برد اونم با موشکای هلفایر برابره. پنتاگون هنوز در مورد قابلیتای جدید این موشک اعلام نظر نکرده اما یکی از برتریای این موشک نسبت به موشک هلفایر اینه که می تونه اهداف در حال حرکت رو هم مورد اصابت بذاره. هلفایر هم البته می تونه اهداف متحرک رو مورد هدف بذاره اما به شرطی که اپراتور موشک لیزر هدایتی رو تا زمان برخورد موشک به هدف روی اون قفل شده نگه داره؛ روشی که ً درصد موفقیت اون تنها ۳۵ درصده.

توانایی هدف قرار دادن اهداف متحرک واسه نیروی دریایی آمریکا بسیار حیاتی و مهمه که می تونه ابزاری موثر و قوی واسه مقابله با حمله گسترده و در تعداد فراوون قایقای جنگی سریع دشمن باشه که می تونن به صورت دسته جمعی، در وقتی واحد و با سرعت بالا به یه کشتی بزرگ حمله کنن. از اون باحال تر این که موشک ضد تانک نامبرده رو میشه از روی خودروهای بدون سرنشین هم به طور خودکار شلیک کرد.

آزمایشا نشون داده که این موشک بیشتر از ۹۵ درصد موارد به هدف برخورد می کنه اما هنوز باید روی بعضی از نقاط ضعف کم اون مانند آسیب پذیری سایبری کار شه.
موشک ضد تانک JAGM از اجناس شرکت لاکهید مارتینه و همونطور که گفته شد دارای یه سیستم جستجوی هدف و هدایت دوگانه س. شرکت لاکهید مارتین قراره بر مبنای قرارداد اولیه ۲٫۶۳۱ فروند از این موشکا رو در اختیار ارتش آمریکا بذاره.

۷ کشور قدرتمندی که دارای ناوگان زیردریایی با توانایی حمل موشک بالستیک هستن

موشک‌های بالستیک جدید روسیه؛ کابوس‌هایی ترسناک واسه مقامات آمریکا

اس اس- ایکس-۳۰ شیطان ۲: موشک بالستیک قاره پیما و خوفناک جدید روسیه

سیستم دفاع موشکی اس-۵۰۰ روسیه؛ خوفناک ترین و پیشرفته ترین