همه آدما وقتی واسه اولین بار همدیگه رو ملاقات می کنن، به ظواهر و رفتارای کلی همدیگه توجه خاصی دارن. از چگونگی دست دادن گرفته تا لرزش صدا، تماس چشمی یا حتی چگونگی سوال پرسیدن.

در اینجور ملاقاتایی عموما به دنبال این هستیم که به اندازه صداقت، درستی و هوش طرف مقابلمون پی ببریم. فرقی هم نمی کنه، قرار کاریه یا عاطفی، تموم حرکات ریز و بزرگ یه فرد در اولین ارتباطات مورد توجه طرف مقابل میشه که خیلی از اونا به وسیله محققان روانشناسی مورد تحلیل قرار گفته و توضیحاتی در رابطه شون مطرح گشته.

واسه اینکه با تعدادی از آسونترین اما عادی ترین کارایی که مردم براساس اونا روی شخصیت شما قضاوت می کنن، آشنا شید پیشنهاد می کنیم ادامه مطلب رو بخونین.

چگونگی دست دادن

قوی یا ضعیف دست دادن آدما با اعتماد به نفس اونا رابطه مستقیم داره.
آدمایی که به طور کامل سفت دست میدن، عموما اعتماد به نفس بالایی دارن. اما آدمایی که خیلی ضعیف دست میدن و هیچ فشاری روی انگشتان طرف مقابل ایجاد نمی کنن، از نظر اعتماد به نفس هم ضعیف بوده و در بیشتر مواقع به دنبال آسونترین راه واسه انجام کاراشون هستن.

در تحقیقات دیگری هم مشخص شده، آدمایی که دست بقیه رو سفت در دست فشار می دن، برون گرا بوده و خیلی راحت احساسات خود رو میدن.
هم اینکه، کمتر از بقیه عصبانی شده و خجالت میکشن.

وقت شناسی

وقتی دیر سر یه قرار ملاقات مهم حاضر میشین، فردی که منتظرتان بوده، شما رو به عنوان یه آدم بی مسوولیت و بی نظم تصور می کنه که توان مدیریت کردن زمان رو نداره. براساس تحقیقات روانشناسی، کسایی که دقیق، منظم و فعال هستن همیشه به موقع در مکانای جور واجور حاضر هستن. اما آدمای آسون انگار و بی توجه بیشتر کاراشون دقیقه نودیه.

البته، نیاز به اشاره س که از نظر علمی نمیشه گفت فردی که همیشه تاخیر داره، حتما یه آدم بی توجهه، اما امکان داره به اینجور شخصیتی تبدیل شه.

دست خط

دست خط هر فردی می تونه نمادی از شخصیت ایشون به حساب بره. به این صورت که براساس تحقیقات روانشناسی مشخص شده آدمایی که هنگام نوشتن، مداد یا خودکار رو روی کاغذ فشار میدن، در تمایلات و خواسته های خود اصرار بیشتری داشته و اعتماد به نفس بالایی هم دارن.

هم اینکه، «کیتی مک نایت»، که کارشناس خط شناسیه هم بیان داشته، بزرگ نوشتن حروف به این معنی هستن که شما دوست دارین دیده شده و مورد تائید بقیه قرار بگیرین، در حالی که ریز نوشتن به معنی درونگرا بودن فرده. اگه انحنای کلمات به سمت راست باشه یعنی مهربون و صمیمی هستین. اگه صاف می نویسید یعنی واقع بین و عملگرا هستین. اگه کلمات به سمت چپ خمیده باشن هم به این معنی میشه که فرد خودنگر و خودمون دوسته.

رنگ موردعلاقه

محققی به نام «شوانی جها» فرضیه ای داره که میگه، رنگ مورد علاقه افراد سر گرفته از شخصیت اوناس. به این صورت که مثلا اگه رنگ قرمز رو دوست داشته باشین، یعنی خواهان کمال فیزیکی هستین. یا اگه عاشق زرد باشین، به این مفهومه که شما به کارای منطقی و ارزش گذاری فردی نیاز دارین.

مطلب دیگر :
نگاهی به آخرین اثر سینمایی اکران شده از عزت الله انتظامی: نقد فیلم زادبوم

یه روانشناس صنعتی به نام «برناردو تیرادو» هم طرز فکر تقریبا مشابهی داره.
به این صورت که میگه اگه رنگ قرمز رو دوست دارین، بسیار لجوج و مصمم هستین و اگه دوستدار زرد هستین، عاشق یادگیری و پیدا کردن خوشبختی هستین.

سلیقه موسیقی

براساس مطالعاتی که در سال ۲۰۰۳ صورت پذیرفته، مشخص گشته که بعضی از مردم براساس سبک و نوع موسیقی مورد علاقه شما، شخصیت تون رو قضاوت می کنن. مثلا کسایی که موزیکای پیچیده گوش میدن، عموما آماده تجربه هر نوع فعالیت جدید هستن و از نظر سیاسی هم لیبرال حساب می شن.
اونایی که موسیقی خوشحال و پر ریتم دوست دارن، برونگرا بوده و به ورزش هم علاقه مند هستن.

رابطه چشمی

نگاه و رابطه چشمی هم مثل دست دادن، می تونین نشونه ای از روحیه و شخصیت داخلی آدما به حساب بیایید. کسایی که به طور کامل متعمد به نفس بوده و برونگرا هستن، به مدت طولانی تر می تونن در چشم فرد مقابل خود خیره شده و هنگام صحبت به اون نگاه کنن. اما کسایی که از نگاه مستقیم و طولانی می گریزند، کنترل کمتری روی رفتارای خود دارن.

حیوان مورد علاقه

نوع حیوان خونگی که انتخاب می کنین هم تا حدی می تونه از روحیه و اخلاق شما نشون داشته باشه. کسایی که گربه دوست ندارن روی مشکلات کنترل داشته و آدمایی که بیشتر به نگهداری از سگای بزرگ علاقه مند هستن، خیلی میلی به ایجاد ارتباطای طولانی ندارن.

در تحقیقی دیگه هم مشخص شده کسایی که سگ رو به گربه بهتر می دونن، عموما پر انرژی تر هستن؛ و برعکس، کسایی که گربه دوست دارن بسیار حساس و درونگرا هستن. هم اینکه گربه دوستا از هوش بیشتری هم بهره مند هستن.

چگونگی پرسیدن سوال

حتی اگه کسی در مورد خودش حرفی به زبون نیاورد شما می تونین براساس سوالاتی که مطرح می کنه، شخصیت ایشون رو تشخیص بدین. به طور مثال، وقتی واسه اولین بار با کسی ملاقات دارین، ببینین که چه مدت زمان میبره تا از شما سوال کنه.
اینطوری براتون باحال میشه که بدونین که این آگاهی تا چه حد روی «بخشنده» یا «گیرنده» بودن فرد تاثیر داره.
هم اینکه می تونین بین آدمایی که واقعا به شما علاقه دارن و آدمایی که سرویسایی که به اونا می دید، براشون ارزش داره فرق قائل شید.

جویدن ناخن

کسایی که به جویدن ناخن خود عادت دارن، آدمای خودخوری حساب می شن.
این افراد و هم اینکه اونایی که با موهاشون بازی کرده و اونو میکشن، بیشتر جزو کمال گراها دسته بندی می شن که هیچوقت نمی تونن آرامش کامل رو تجربه کنن.