تازگیا لیستی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشون دهنده ۱۰۰ کلمه کلیدی پر جست وجوی ایرانیان در دائره  المعارف اینترنتی ویکی پدیا در سال ۲۰۱۸ میلادیه. این لیست نشون میده که بیشترین کاربران ایرونی استفاده کننده از این منبع غیر رسمی، به دنبال پیدا کردن اطلاعات روی چه کلیدواژهایی بودن و چند بار این کلمه کلیدی به وسیله کاربران ایرونی ویکی پدیا گرد، مورد استفاده قرار گرفته.

همونطور که پیش بینی می شد [با عرض معذرت] و باورش هم خیلی در جامعه امروز ایران سخت نبود، بیست و شش مقاله پر بیننده ایرانیان در ویکی پدیا در سال ۲۰۱۸ میلادی از ۱۰۰ مقاله، مربوط به مسائل جنسی از خود ارضایی تا پورنوگرافیه و مشاهده مطالبی درباره سلبریتیای سینما و موسیقی و چهره های مطرح ایران و جهان در این میدون از کیم کارداشیان (ملکه سلفی اینستاگرام) تا هومن سیدی، جایگاه بعد رو به خود دادن.

نزدیک به ۲ میلیون بازدید ایرانیان در ویکی پدیا ۲۰۱۸ میلادی مربوط به کلید واژه آمیزش جنسیه. پنجاه درصد ۱۰ کلید واژه پربیننده ایرانیان در این سایت در سال میلادی قبل، مربوط به مقولات جنسی بوده و این نشون میده که جذابیت دریافت اطلاعات از این رسانه که درگاهی تخصصی هم در مورد آموزش مسائل جنسی به حساب نمی ره، میان بخشی از کاربران ایرونی این درگاه بسیاره. هر چند افراد آزاد هستن تا در اینترنت در هر موضوعی که علاقمند هستن در هر سایتی به دنبال اطلاعات بوده و ازش استفاده کنن و طبق قانون، نسبت به اشتراک گذاری اون دست به کار شن و بحث ای شخصیه، اما از نگاه جامعه شناسی و روانشناسی و سایبر سایکولوژی، میشه از این آمارها، تحلیلای خوبی برداشت کرد که بحران جنسی، یکی از اوناس.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد عقیده داره که جامعه ما داره به گونه‌ای تغییر می‌کنه که الگوهای جدیدی از رفتار و رابطه در اون در حال ظهور بوده که اقتضای تغییرات جدید هستن. وقتی جامعه تغییر می‌کنه، نمی‌توان توقع داشت که الگوهای قبلی رفتار در شکل جدید جامعه موندگاری داشته باشن، پس جامعه شروع به تغییرکردن کرده و شکل جدیدی از رفتارها به وجود می‌آیند.

جای سواله که رفتارهایی که در حال افزایش پیدا کردنه نشونه بحرانه یا ما با شکل جدیدی از جامعه و تعریف جدیدی از جامعه و روابط روبه‌رو هستیم که شکل غالب در آینده میشه و یه چیز طبیعی بوده و در کل جامعه اتفاق می افته؟ که متأسفانه جواب دقیقی واسه اون نداریم.

در بخش مسائل جنسی با در نظر گرفتن تابو بودن اونا، کارای پژوهشی اساسی انجام نمی‌شه و در این مورد با فضای خالی شناختی مواجه هستیم.
با این وجود به نظر می‌رسد خیلی از مسائلی که از اون‌ها با عنوان مشکل نام می‌بریم، الگوهای رفتاری آینده جامعه هستن، به همون شکلی که الان در خیلی از کشورای دیگه وجود دارن. مثلا هم‌خونگی یا ازدواج سفید در خیلی از کشورها هست و حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد خونواده‌ها به این شکل زندگی می‌کنن و در جامعه هم به عنوان یه شکل از خانوده قبول شده اما در آمارهای رسمی ذکر می‌شه.

مطلب دیگر :
رقیبان دیوار مکزیک؛ ۱۰ دیوار مرزی در جهان که کسی حرفی از آن ها نمی‌زند [قسمت دوم]

پس به نظر می‌رسد بعضی از  موارد، روندهای طبیعی تغییرهای اجتماعیه که جامعه ما با اون روبرو شدن و جلو می‌رود، اما الان و در وضعیت فعلی عجیب تلقی می‌شن و ما پاره‌ای از اون‌ها رو با عنوان نشونه‌های بحران جنسی در نظر می‌گیریم؛ اما بعضی از این‌ها مانند مراجعه به سایت‌های غیراخلاقی، نشونه یه جور مشکلات طولانی شخصیتی و اجتماعی هستن. در آمارها داریم که اندازه مراجعه ایرونی‌ها به این سایت‌ها بسیار بالاست و در تحقیقات ما هم مشخص شد بیشتر از ۶۰ درصد جوانان به سایت‌های غیر اخلاقی مراجعه می‌کنن.

خیلی از علم‌آموزان نسل جدید (متولدین دهه ۸۰) با مفاهیم نو و تازه‌ای آشنا شدن که تا پیش‌ازاین نه در مدرسه و نه در خونه درباره اون صحبت نشده. انتقال مریضی‌های مقاربتی به وسیله تعدد روابط و رابطه جنسی مراقبت‌نشده، خشونت و سوءاستفاده جنسی و مواردی مثل این، علم‌آموزان رو در وضعیتی قرار داده که میان داده‌های دنیای مجازی با چیزی که در دنیای واقعی مثل مدرسه و خونه می‌گذره، دچار اختلاف و اختلاف و در آخر، خودسانسوری شن.

امروز علم‌آموزانی که در مقاطع جور واجور تحصیلی (به‌خصوص مقاطع اول و دوم متوسطه) تحصیل می‌کنن از خود می‌پرسند چه نیازیه وقتی همه چیز رو می‌دانیم، به سراغ معلم، پدر و مادر بریم و از اونا سوال کنیم که سلامت و بهداشت جنسی یعنی چه؟!

چیزی که در شبکه‌های اجتماعی اتفاق می‌افتد، اعجاب‌برانگیزه. تا همین چند سال پیش، کسی تصورش رو نمی‌کرد، فروش ابزارآلات جنسی در ایران به‌صورت زیرزمینی اتفاق بیفته. حالا کانال‌هایی در شبکه‌های اجتماعی فعال هستن که فرقی نمی‌کنه مخاطبشان کی باشه. زن خونه‌دار، کارمند ساده یه بخش دولتی، خانوم مدیرعامل یه شرکت موادغذایی یا دختر و پسر علم‌آموز مقطع متوسطه.

وارد یکی از کانال‌ها که می‌شید با کامنت‌هایی از این‌دست مواجه می‌شید که مثلا این چیه گذاشتین؟ به چه دردی می‌خوره؟ اسباب بازیه یا چی؟! از بین این همه سؤال، یکی که عکس پروفایلش نشون می‌دهد، سن و سال زیادی نداره، پرسیده س: «اینا رو تو فیلمای پورن استفاده می‌کنن؟» و بعد، بدون این دست اون دست کردن کس دیگه ای جواب داده: «نه؛ اینا واسه استفاده افراد معمولی که مشکلات جنسی دارن هم کاربرد داره.»

بحران جنسی رو باید به کلکسیون بحران‌هایی که ایرانیان در عصر ۱۴۰۰ جلوی روشون قرار گرفته اضافه کرد و واسه اون باید فکر کارساز کرد . . .یادمون نره که بیشتر از هفتاد درصد طلاقا در ایران به خاطر نارضایتی جنسی به وجود اومده به وسیله نبود آشنایی زن و شوهر به این موضوعاته که باید آموزش درست اون به عموم در دستور کار نهادهای مربوطه قرار بگیره.