بیماران مبتلا به پارکینسون اختلال شناختی را تجربه می کنند که با کاهش کیفیت زندگی و ناتوانی عملکردی مرتبط است. این علایم معمولا تا زمان بروز زوال عقل پیشرفت می کنند. برخی مطالعات منتشر شده است ارزیابی اثربخشی درمان های شناختی بر بهبود شناخت, نتیجه عملکردی, و ایجاد تغییرات در فعالیت مغز. هدف. مروری انتقادی برای نشان دادن اثرات به روز توانبخشی عصبی توانبخشی شناختی در بیماری پی دی با تاکید ویژه بر اثربخشی بر شناخت و جنبه های کیفیت زندگی و تغییرات مغزی و حفظ طولی این تغییرات انجام شد. نتایج. پس از محرومیت, 13 مطالعات مورد بررسی قرار گرفت, شامل 6 محاکمه کنترل تصادفی برای اثربخشی بر شناخت, 2 محاکمات کنترل تصادفی در مورد تغییرات مغز پس از تمرین شناختی, و 5 مطالعات که اثرات طولانی مدت از درمان های شناختی ارزیابی. نتیجه گیری. برنامه های توانبخشی شناختی نشان داده اند که در بهبود عملکردهای شناختی موثر هستند اما تحقیقات بیشتری با تمرکز بر اثربخشی بر بهبود جنبه های رفتاری و ایجاد تغییرات مغزی در بیماران مبتلا به بیماری پی دی مورد نیاز است. علاوه بر این, نیاز به محاکمات کنترل تصادفی با دوره پیگیری طولانی مدت وجود دارد.

مقدمه

بیماری پارکینسون یک بیماری تخریب عصبی شایع است که بیشتر موارد در حدود 60 سالگی تشخیص داده می شود [1]. به طور سنتی, اختلال حرکتی در نظر گرفته شده است, و نشانه های حرکتی هسته ای هستند سفتی, لرزش, برادیکینزی (اکینزیا), و بی ثباتی وضعیتی. علاوه بر این انجماد راه رفتن (مشکل در شروع یا ادامه راه رفتن) و وضعیت خمشی در نشانه های حرکتی اصلی بیماری گنجانده شده است [2]. امروزه مشخص شده است که این فرایند نورودژنراتیو طیف وسیعی از علایم حرکتی و غیر حرکتی را در بیماران مبتلا به بیماری پی دی ایجاد می کند; از این رو, اختلال نورودژنراتیو سیستم چندگانه در نظر گرفته شده است .اختلال شناختی در میان این نشانههای غیر حرکتی به دلیل شیوع بیماری در بیماران مبتلا به اختلال حرکتی مهم است (20-50%). علاوه بر این, بیماران مبتلا به اختلال شناختی ممکن است از مراحل اولیه بیماری توسعه [4, 5]. این نقایص شناختی ممکن است با پیشرفت بیماری خراب شود تا زمانی که زوال عقل رخ دهد [6, 7]. تجزیه و تحلیل اختلال شناختی و زوال عقل در بیماران مبتلا به بیماری پی دی مرتبط است زیرا هر دو رابطه ای با کاهش کیفیت زندگی و ناتوانی عملکردی در بیماران مبتلا به پی دی نشان داده اند.

این اختلالات شناختی مربوط به اتروفی ماده خاکستری و تغییرات ماده سفید و اتصال عملکردی مغز و تغییرات فعالسازی مغز است. بیماران مبتلا به اختلال شناختی خفیف (همراه اول) تشخیص کاهش حجم جنرال موتورز در پیشانی نشان داده اند, گیجگاهی, و لوب جداری, بلکه در هیپوکامپ, امیگدالا, و پوتامن [10, 11]. علاوه بر این, بیماران مبتلا به بیماری همراه اول نشان داده اند وخامت گسترده وخیم مغزی جالب اینجاست که مشخص شده است که تغییرات وردپرس قبل از کاهش حجم جنرال موتورز در بیماران مبتلا به اختلال شناختی ظاهر می شود که اهمیت بررسی رابطه بین شاخص های واردات کالا و اختلال شناختی را برجسته می کند [14]. علاوه بر این, نقص شناختی نیز به تغییرات مغز عملکردی مربوط شده است, نشان اف سی و فعال سازی مغز ارزش تغییر هر دو در حالت استراحت و در طول وظایف شناختی در داخل اسکنر .

با پیشرفت بیماری نقایص شناختی معمولا خراب می شوند تا زمانی که زوال عقل پس از 10 تا 20 سال رخ دهد [6, 17]. یک مطالعه به دنبال بیماران مبتلا به بیماری پی دی تازه تشخیص داده شده در طول زمان و نشان داد که پس از 20 سال, زوال عقل در حال حاضر تا بود 80% بیماران مبتلا به پی دی [6]. علاوه بر این, مطالعات اخیر نشان داد که وجود تشخیص همراه اول در بیماران مبتلا به بیماری قلبی منجر به توسعه زوال عقل [7], و نتایج پشتیبانی که همراه اول می تواند به عنوان یک مرحله پرودرمال برای زوال عقل در نظر گرفته [18]. زوال شناختی است از دست دادن حجم جنرال موتورز همراه [19], تغییرات و عملکرد مغز [21, 22]. هنگامی که زوال عقل در بیماران مبتلا به پارتیشن رخ می دهد, انحطاط قشر شده است به پیشانی گسترش, زمانی, جداری, و مناطق پس سری [23].

 

با توجه به ارتباط نقص شناختی, استراتژی های درمانی مورد نیاز برای درمان زوال شناختی. یک برنامه توانبخشی شناختی مشترک می تواند به عنوان یک درمان رفتاری برای اختلال شناختی که در توانایی های شناختی و فعالیت های زندگی روزانه متمرکز توصیف, است که در ترمیم بر اساس, جبران خسارت, و بهینه سازی توابع شناختی [24, 25]. برنامه های توانبخشی شناختی اثربخشی خود را بر بهبود شناخت در مطالعات مختلف نشان داده اند. چندین بررسی [26-28] و فراتحلیل [29, 30] در این زمینه منتشر شده است. اثربخشی توانبخشی شناختی بر بهبود شناخت نشان داده شده است, اما این بررسی ها و فراتحلیل ها اهمیت ادامه تحقیقات متمرکز بر اثربخشی رویکرد توانبخشی شناختی در بیماری پی دی را برجسته می کند.

مطلب دیگر :
صفر تا صد نمای کرتین وال ساختمان

هدف اصلی پژوهش حاضر انجام مروری انتقادی برای به روز کردن اثرات توانبخشی عصبی توانبخشی شناختی در بیماران مبتلا به اختلال نعوظ است. هدف اول بررسی اثربخشی برنامههای توانبخشی شناختی بر جنبههای شناختی و رفتاری بود. هدف دوم بررسی شواهد تغییرات مغزی پس از درمان های شناختی بود. در نهایت پژوهش حاضر به بررسی اثرات بلندمدت توانبخشی شناختی در بیماران مبتلا به اختلال نعوظ میپردازد.

روش ها

استراتژی را مرور کنید

مطالعات از ابتدا تا دسامبر 2017 گنجانده شده است. با تمرکز بر هدف اول از این بررسی انتقادی, که به تجزیه و تحلیل کسانی که محاکمات کنترل تصادفی با تمرکز بر اثربخشی برنامه های توانبخشی شناختی پارکینسون در شناخت متمرکز, ما تنها کسانی مطالعات که معیارهای زیر انجام انتخاب: (1) محاکمات کنترل تصادفی; (2) بیماران مبتلا به بیماری قلبی تحت یک برنامه توانبخشی شناختی; (3) هدف اصلی این بود که بررسی تغییر در شناخت; و (4) مطالعات از جمله یک گروه کنترل پی دی. در میان مطالعات انجام شده که این معیارهای خاص, ما همچنین گزارش (اگر در مطالعات گنجانده) نتایج حاصل از اثربخشی بر جنبه های رفتاری و یا خلق و خوی, مانند افسردگی, بی تفاوتی, ناتوانی عملکردی, و جنبه های کیفیت زندگی.

با توجه به هدف دوم مرور حاضر اثربخشی برنامههای توانبخشی شناختی در ایجاد تغییرات مغزی در بیماری پی دی بر اساس معیارهای زیر تعیین شد: (1) محاکمات کنترل شده تصادفی (2) بیماران مبتلا به پی دی دی تحت یک برنامه توانبخشی شناختی قرار گرفتند (3) مطالعاتی شامل یک گروه کنترل پی دی و (4) تغییرات مغزی مورد ارزیابی قرار گرفت.

در نهایت با تمرکز بر هدف نهایی مطالعه حاضر مروری بر اثرات بلند مدت برنامه های توانبخشی شناختی بر اساس معیارهای زیر انجام شد: (1) بیماران مبتلا به اختلال توانبخشی شناختی تحت یک برنامه توانبخشی شناختی قرار گرفتند. (2) ارزیابی پیگیری طولی انجام شد و (3) هدف اصلی بررسی تغییر شناخت در پیگیری بود. در این بخش خاص, ما شامل هر دو محاکمات کنترل تصادفی و محاکمات غیر تصادفی, با توجه به تعداد کمیاب از مطالعات منتشر شده و به یک چشم انداز گسترده تر.

پایگاه های داده شامل پابمد شد, مدلاین, و گوگل اسکولار. عبارات جستجو مشخص شد که در عنوان مطالعات یافت می شود. اصطلاحات (1) بیماری پارکینسون/بیماری پارکینسون; (2) توانبخشی شناختی/تربیت شناختی/ترمیم شناختی; (3) توانبخشی توجه/تمرین توجه/اصلاح توجه; (4) تمرین اجرایی/توانبخشی اجرایی/اصلاح اجرایی; (5) تمرین حافظه/ ارزیابی حافظه /اصلاح حافظه; محاکمه کنترل تصادفی/کنترل تصادفی محاکمه; و (7) شناخت.

خلاصه ای از انتخاب مطالعه در شکل 1 نشان داده شده است. نتایج مطالعات انتخاب شده به 3 بخش مختلف تقسیم شد. ابتدا مطالعات ارزیابی تغییرات شناختی و رفتاری در جدول 1 نشان داده شده است. سپس جدول 2 مطالعاتی را نشان می دهد که تغییرات مغز پس از توانبخشی شناختی را ارزیابی می کند. علاوه بر این اثرات طولی برنامه های توانبخشی شناختی در جدول 3 نشان داده شده است. در جداول 1 و 3, ویژگی های مختلف از مطالعات نشان داده شده است, مانند اندازه نمونه, ویژگی های برنامه توانبخشی شناختی استفاده, حوزه های شناختی مورد تجزیه و تحلیل, نتایج قابل توجهی پیدا شده است, و محدودیت های هر مطالعه. در جدول 2, اکتساب ام ال, پیش پردازش, و مشخصات تجزیه و تحلیل برای هر مطالعه شامل, همراه با نتایج قابل توجهی مغز و محدودیت های مطالعه.

نتایج

اثربخشی بر بهبود جنبه های شناختی و رفتاری

خلاصه ای از مطالعات توانبخشی شناختی موجود در بیماری پی دی در جدول 1 نشان داده شده است. مطالعات در صورتی که از رهنمودهایی برای محاکمات کنترل شده تصادفی پیروی کنند شامل شد و مداخله یک برنامه توانبخشی شناختی بود و هدف اصلی مطالعه بهبود شناخت بود. همانطور که قبلا در بررسی های دیگر و فراتحلیل گزارش, توانبخشی شناختی را بهبود می بخشد شناخت در پی دی [27, 29, 30]. با این حال, نیاز به مطالعات با نمونه بزرگتر و محاکمات کنترل تصادفی دو سو کور برای رسیدن به نتیجه گیری تعمیم در پی دی وجود دارد.