گفتار امروز هم چون سلسله حرفای قبلی که به معرفی تجربه های گردشگری در کشورای جور واجور دنیا مثل انگلیس و سوییس اشاره داشت، به موضوع تجربه های گردشگری دهاتی در فرانسه و ایتالیا اشاره میکنه.

همونجوریکه میدونید دو کشور ایتالیا و فرانسه، در فهرست ۵ مقصد برتر گردشگری قاره سبز و حتی جهان هستش و بخاطر این، هرساله ده ها میلیون گردشگر به شهرای گردشگری مهم این دو کشور از پاریس و کن گرفته تا میلان و رم و فلورانس و ونیز، سفر کرده و ده ها میلیارد دلار وارد اقتصاد این دو کشور می شه.

همونجوریکه قبلا در سرویس گردشگری ما اشاره کردیم،‌ بعضی از گردشگران در دنیا،‌ رایگان سوار هستن و بعضی کوله پشتی باز و به قولی گردشگری خودمونی رو دوست دارن.

گردشگران خودمونی،‌ به جای هتلای ۵ ستاره و موزه گردی و گالری گردی و کاخ دیدن و ساحل گردی و کلوبای شبونه،‌ به دنبال پیدا کردن بخش واقعی زندگی آدما در مقصدای گردشگریه که سفر می کنن.

گردشگری دهاتی (rural tourism) هم یکی از این ظرفیتای گردشگری خودمانیه که مخاطبان خاص خود اما بسیار زیادی در دنیا داره.
خیلیا واسه دیدن روش دوشیدن یه گاو یا پخت نون محلی و نوشیدن نوشیدنیای ارگانیک و کاشت دانه و برداشت میوه در باغات، حاضرن پولای خوبی بدن و به جای هتل چند ستاره، در خونه یه کشاورز اسکان کنن.

شناخت راحت و بهتر سبک زندگی سنتی دهات نشینان و طیفای جورواجور جامعه مقصد از راه کشاورزی دهاتی شدنیه که در دنیای امروزی، مخاطبان بسیاری به دنبال این سبک گردشگری هستن. سبکی که شما رو با واقعیتای بیش تری از زندگی و فعالیتای شهروندان کشورای جور واجور دنیا آشنا می کنه.

به خاطر بررسی گوشه هایی از صنعت گردشگری دهاتی در فرانسه و ایتالیا با ما همراه باشین.

گردشگری دهاتی در فرانسه

سازمان بین المللی جهانگردی در گزارش هرساله خود در سال ۲۰۱۴ میلادی، فرانسه رو پس از آمریکا و اسپانیا، در جایگاه سومین مقصد گردشگری جهان قرار داره.

صنعت گردشگری فرانسه به تنهایی، ۵۴ میلیارد دلار در اقتصاد فرانسه که فعلا دومین اقتصاد در اتحادیه اروپا هستش، تزریق کرد.
تنها گردشگری ورزش تونست در سال ۲۰۱۶ میلادی، به خاطر رقابتای فوتبال EURO2016 دو میلیارد دلار وارد چرخه اقتصاد بحران زده فرانسه کنه.

براساس تحقیقات انجام شده، مقصد بیشتر گردشگران فرانسه شهر پاریس بوده و موزه لوور، برج ایفل و کاخ ورسای سه مقصد اصلی گردشگران پایتخت فرانسه هستن.

البته باید گفت که فرانسه از قافله گردشگری دهاتی غافل نیس.
در سال ۲۰۱۳ میلادی، درصدی از جمعیت ۸۴ میلیون گردشگری که به فرانسه عزیمت کرد، به مناطق دهاتی این کشور حاصل خیز رفت.

دکتر کاترین داشپر، استاد دانشگاه لیدز بکت و نویسنده کتاب جدیدی در میدون گردشگری روستاییه که در سال ۲۰۱۵ میلادی به وسیله نشریه کمبریج منتشر شده.
این کتاب با نام «گردشگری دهاتی: چشم اندازه های بین المللی»، در صفحه شصت و شش خود، صنعت گردشگری فرانسه رو در سالای گذشته رو به رو شد معرفی می کنه.

اون عقیده داره که تعداد خیلی از فرانسویا، گشت و گذار در داخل کشورشون رو به مسافرتای بیرون مرز کشور بهتر می دونن و این موضوع، پیشرفت گردشگری دهاتی رو دلیل شده.

ایشون میگه فرانسه پتانسیلای فوق العاده ای واسه گردشگری دهاتی داره که دولت این کشور رو به تشویق و پیشرفت گردشگری دهاتی در صنعت پر درآمد گردشگری فرانسه وا داشته.
گشت و گذار در دهکده های فرانسه، فقط از راه تبلیغات اینترنتی نیس.

رمانای فرانسوی که لوکیشن بعضی از اونا در مکانایی بیرون از شهرهای عاشقونه فرانسه اتفاق میفته، در جذب خواننده گان واسه سفر به این مراکز دهاتی و دهکده ایی موثر بوده.
، به تصویر کشیدن چشم اندازه های جذاب از مناطق دهاتی در اجناس هنری مانند نقاشی و تابلو و در کل هنرهای قشنگتر به وسیله هنرمندان فرانسوی، نقش مضاعفی در تشویق گردشگران به بازدید از مناطق دهاتی فرانسه بازی کرد.

خلق مکانای رویایی در واقع بعد اصلی در ماموریت سازمانی موسوم به «انجمن زیباترین دهکده های فرانسه» هستش.

در این انجمن، اطلاعات زیادی درباره ظرفیتای گردشگری دهاتی در زیباترین مناطق فرانسه در اختیار گردشگران بین المللی به زبانای جور واجور قرار داده شده.
در این پرتال، همه خدماتی که گردشگران بین المللی در بازدید از مناطق دهاتی فرانسه در اقصی نقاط کشور می تونن در اختیار داشه باشن، به طور مصور و چندرسانه ای معرفی شده.

بیشتر از ۳۲ هزار دهکده در فرانسه قرار داره که این انجمن باحال، با خلاقیتای جورواجور، تلاش می کنه تا درصدی از ده ها میلیون گردشگر هرساله رو که به موزه لوور و برج ایفل و کاخ ورسای و والت دیسنی می رن، به این مناطق گردشگری هم بکشونه و با این راه، پیشرفت گردشگری دهاتی و اقتصاد روستاهای فرانسه رو هم دلیل شه.

مطلب دیگر :
نشانه های خاموش «اختلال دو قطبی شخصیتی» که مورد غفلت قرار می گیرند

۱۵۳ روستای زیبایی که این انجمن به عنوان مقصدای گردشگری نمونه دهاتی در فرانسه در اختیار گردشگران قرار داده، خود تبلیغ غیر  مستقیمی واسه به هیجان آوردن گردشگران به حضور در مناطق دهاتی یکی از مقاصد گردشگری اروپا و جهان هستش.

 تجربه ایتالیاییا در گردشگری دهاتی

ایتالیا از یدونه و توک کشورای اروپایی هستش که مقصدای گردشگری تاریخی، باستانی و طبیعی بسیار زیادی داره طوریکه امروزه این کشور، یکی از اصلی ترین مقاصد گردشگری در دنیا هستش.
درباره ایتالیا و درآمد گردشگری اون، گزارش ایسنا  بسه. هر دقیقه بیشتر از ۲۰۰ هزار یورو عایدی صنعت گردشگری این کشوره.

ایتالیا، فرصتای گردشگری دهاتی بسیاری واسه گردشگران داره.
روستاهایی چون پروسیدا، پوزیتانو، لوانزو، مانارولا یا روستای زیبای ریوماجیوره از جمله مقصدهای اصلی گردشگری دهاتی این کشور در سالای گذشته بودن. قدمت بعضی از این روستاها به قرن دوازدهم میلادی برمیگرده که ترکیب تاریخ و طبیعت رو واسه مخاطبان این مناطق به ارمغان می آورد.

شهر رویایی ونیز با اتوبوسا و تاکسیای قایقی، فضای رمانتیکی رو بر علاقمندان به گردشگری و تفریح ایجاد کرده که تجربه اش رو در هیچ جای دنیا نمی تونن داشته باشن.

ونیز، بافت سنتی و مدرن داره و بافت سنتی اون که مرکز ونیز هستش، سبک زندگی سنتی رو به مخاطبانی که در کوچه پس کوچه های باریک و تنگ اون قدم میزنن و زندگی روزانه و شبونه اونو ناظر می شن، حس عاشقونه میده.

فلورانس که موزه بدون سقف اسمشه، هر چند فضای شهری مدرن داره، اما هم اونقدر، گردشگران رو در مکانی با سبک زندگی کم تر لوکس و براساس فناوری که در میلان تماشاگر اون هستیم، رو به رو می کنه.

حس گشتن در دهاتی قشنگتر با معماری دلنواز و خیره کننده که گویی در موزه ای بزرگ به پهنای یه شهر زیر آسمون کبود قدم می زنیم. شهرهای جور واجور ایتالیا، سبک زندگی دهاتی رو حفظ کرده و اقلیم سرسبز اونم، واسه موندگاری این احساس موثره.

در ایتالیا هم، پرتالایی واسه معرفی ظرفیتای گردشگری دهکده های ساحلی و مناطق سرسبز جهت جذب گردشگر و ارائه بسته های گردشی جور واجور در دسترسه

یکی از اونا این پرتاله که تلاش می کنه تا فرصتای گردشگری در مناطق حاشیه ای این کشور بزرگ جنوب اروپا رو در اختیار بازدید کننده گان از سراسر جهان بذاره. پرتال گردشگری کشاورزی، از دیگر سایتایی هستش که به معرفی ظرفیتای گردشگری دهاتی این کشور می پردازه و از رفتار سازمانی اطلاع رسانی دیجیتالی اون در این میدون میشه نکات زیادی آموخت.

 استقبال از پکیجای تور و اقامت در خونهای دهاتی و مزرعه ای معرفی شده در این پرتال بسیار زیاد هست.
در واقع ایتالیا مثل سوئیس و فرانسه تلاش کرده تا با تجهیز خونهای دهاتی به خصوص در مناطق ساحلی به فناوریای جدید و اطلاع رسانی دیجیتالی اونا، همون نوع جذابیت رو واسه گردشگران بین المللی بسازه که رم و میلان و فلورانس و ونیز، واسه گردشگران داره.

از جمله پرتالایی که به معرفی ظرفیتا و قایلیتای گردشگری کشاورزی و دهاتی در ایتالیا می پردازه، این پرتاله. سایت Agriturisom وقتیه تا از راه اون بشه در ده ها شهر ایتالیا، با ظرفیتای گردشگری دهاتی و کشاورزی آشنا شد و به رزرو پکیجا و خونهای دهاتی دست به کار شد.

این مجموعه از راه اپلیکیشن خود، تلاش می کنه تا با گردشگرانی که می خوان از ظرفیت  های گردشگری دهاتی ایتالیا در فصول جور واجور سال آشنا شن، offerای خاص ارائه می کنه.
این موضوع نشون میده که یکی از راهکارهای ارتقای ظرفیت گردشگری دهاتی، روی آوردن به جادوی اپ هاست.

در این مقاله، میشه به بررسی نقاط قوت و ضعف گردشگری دهاتی در ایتالیا پرداخت و مطالب جالبی گرفت.

با امید به اینکه تجربه های گردشگری دهاتی در فرانسه و ایتالیا بتونه در فرآیندای پیشرفت و برنامه ریزی گردشگری دهاتی در ایران موثر واقع شد.
اگه شمام در میدون گردشگری دهاتی و کشاورزی در بقیه نقاط جهان تجربه ای دارین، از راه کانالامون در شبکه های اجتماعی به اشتراک بذارین.

گردشگری دهاتی در ایران، به انداز نفت درآمد زا میشه. اونو جدی بگیریم . . .

[منابع: خبرگزاری ایسنا، گردشگری دهاتی ایتالیا، پرتال روستاهای فرانسه، پرتال TourismMatter ]