تابستون داغ ۹۵ فرصت خوبی رو پس از ماه مبارک رمضان واسه ایران دوستان و عاشقان ایران جفت و جور کرده تا در این کشور زیبای ۴ فصل به گشت و گذار بپردازند. مجله گردشگری ما در روزای شنبه هر ماه، نگااهی داره به مهم ترین اتفاقات میدون گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی ایران در چند وقت گذشته. اگه دوست دارین بدونین در صنعت گردشگری ایران چه خبره، با مجله گزدشگری شنبه ها، همراه ما باشین.

کمپین رضا کیانیان در پشتیبانی از صنایع دستی ایران

راه اندازی کمپینای مجازی در سالای گذشته به مناسبتای گوناگپون فرهنگی اجتماعی و سیاسی و خیریه با استقبال بین المللی همراه بوده.
تازگیا باخبر شدیم که رضا کیانیان، بازیگر پیشکوست سینمای ایران، هم جهت با پشتیبانی از صنایع دستی ایران زمین، کمپین پشتیبانی از صنایع دستی راه انداخته. جالبه بدونین، رضا کیانیان، بازیگر و عکاس زبر دست ایرونی هست که با امید به اینکه حمایتش از صنایع دستی ایران، تلنگری به مسئولان و همه مردم واسه حفظ میراث قابل لمس و نا قابل لمس ایران در این میدون باشه.

استقبال گردشگران از جشنواره شقایقای میامی

خبر بعدی این که باخبر شدیم نهمین جشنواره سفر به دشت شقایقای کالپوش با استقبال گردشگران داخلی و بین المللی مواجه شد.
بازید از مناطق نمونه گردشگری دشت شقایق، جنگل دشت خوشحال، جنگل و آبشار نام خوب و دیگه جاذبه های طبیعی منطقه، اجرای موسیقی محلی و چوب بازی از جمله برنامه های تکمیلی بود که در شنواره شقایقای میامی در اختیار گردشگران قرار گرفت. عرضه صنایع دستی و اجناس محلی شهرستان میامی  در غرفه های این جشنواره از دیگر برنامه هایی بود که ارائه شد.

جالبه بدونین، کالپوش در ۱۰۰ کیلو متری شمال شهر میامی قرار داره و یکی از مناطق خوش آب و هوای استان سمنانه. این منطقه در فصل بهار تا دشتهایی از شقایق و در فصل تابستون با گلای آفتاب گردان و قشنگتر، میزبان گردشگران از سراسر ایران و دنیاس.

تابستون ۹۵ رو در کالپوش میامی سپری کنین. استان سمنان یکی از بهترین مناطق گردشگری ایران هست که جذابیتای طبیعی و باستانی فراوون داشته و سوغات بسیار خوشمزه ای داره.

سمنان رو پایتخت نونای سنتی ایران می دونن.
موزه علوم اردبیل، موزه برتر ایران شد

افتخار دیگری نصیب استان اردبیل در سال ۹۵ شد.
خبر دار شدیم که همزمان با روز جهانی موزه و صدمین سال تاسیس موزه ملی ایران و هفتادمین سال تاسیس شورای بین المللی موزه ها، موزه تاریخ علوم اردبیل به عنوان موزه برتر ایران انتخاب شد.

موزه تاریخ علوم اردبیل دانشگاه محقق اردبیلی در چهار زمینه نوآوری و خلاقیت، پیشرفت مدیریت، جمع آوری و کودک و نوجوون دارای رتبه برگزیده شد و به دلیل کسب چهار رتبه، جایزه خاص ایکوم رو هم گرفت.

واسه روز جهانی موزه سال ۹۵ هم این روند با برگزاری جلسات مشورتی از بهمن ماه گذشته شروع شده و در اواخر فروردین دوازده شاخص و زمینه به همراه رئوس آزمایش طی فراخوانی به همه موزه‌های کشور مثل دولتی یا خصوصی و هم اینکه موزه‌های واسه میراث فرهنگی و یا بقیه بخش‌ها اعلام شد.

به دانشگاه محقق اردبیلی و موزه علوم اردبیل واسه این افتخار شادباش می گیم.

الواح هخامنشی به ایران میاد

خبر بعدی این که خبر دار شدیم که قرار هست در آخر الواح هخامنشی به ایران امده و این خبر خوشی واسه میراث فرهنگی و صنایع دستی ایران هست که با امید به اینکه در تابستون امسال محقق شه.

معاون میراث فرهنگی سازمان گردشگری اعلام کرد: دانشگاه شرق‌شناسی شیکاگو آماده تحویل الواح هخامنشی به ایرانه. پرونده این الواح حالا در دیوان عالی کشور آمریکا قرار داره.
اون‌ها حتی از ما خواسته‌ان تا درباره بسته‌بندی این الواح جلسه برگزار کنیم.

الواح هخامنشی شامل بیشتر از ۳۰ هزار لوح بود که در سال ۱۳۱۴ براساس مصوبه دولت از راه کشتی به موسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو فرستاده شد و سال ۱۳۱۶ به اونجا رسید. بر اون پایه قرار بود در مدت سه سال بررسی‌های کارشناسی و تحقیقات روی این الواح انجام و به ایران برگردانده شه،‌ چند سال اول که این اقدام انجام نشد، اما با پیگیری‌ها بخشی از الواح در سال ۱۳۲۷ به ایران برگردانده شد، بخشی هم در سال ‌۱۳۵۰٫ هم اینکه بخش دیگری از اون‌ها در سال ۱۳۸۳ به ایران برگردانده شد، اما هنوز بخشی از الواح در اون موسسه س.

با امید به اینکه برگشت همه آثار باستانی و تاریخی ایران که خلاف عرف بین الملل در موزه ها و موسسات بیرون مرز کشور نگهداری می شه، با پیگیری دولت تدبیر و امید به ایران برگرده.

طرح هر خونه یه موزه، تصویب شد

خبر خوش دیگری که در مورد میراث فرهنگی و صنایع دستی به گوشمون رسید، تصویب طرح هر خونه یه موزه بود که در روز جهانی موزه اعلام شد.
مدیر کل موزه ها و اموال منقول تاریخی سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی کشورمون تازگیا اعلام کرده بود که در آینده هر ۱۰ روز، یه موزه در کشور به استفاده می رسه و به مرور مسئولان امیدوارن که هر روز یه موزه در کشور راه اندازی شه تا به طرح هر خونه یه موزه برسیم.

جالبه بدونین در سال ۹۴، بیشتر از ۲۰ میلیون نفر از موزه های ایران دیدن کردن که نسبت به سالای قبل روند صعودی داشته. با امید به اینکه فرهنگ موزه گردی و گالری گردی در ایران با پشتیبانی ملت ایران از صنایع دستی و آثار موزه های کشور با کمکای خیریه، در سالای آینده و با فرهنگ سازی رسانه ملی، پیشرفت یابد.

 

شیراز ۶۵۰۰ ساله شد

 

خبر جالبی که تازگیا در فضای گردشگری ایران پیچید، کاوشای باستان شناسی در تپه پوستچی شیراز بود که نشون داد، گذشته تشکیل شهر شیراز به بیشتر از شش هزار و پانصد سال پیش می رسه.

تازگیا باخبر شدیم که جستجو‌های باستان‌شناسی در تپه «پوستچی» در جنوب بلوار «رحمت» شهر شیراز، منتهی به کشف و شناسایی آثار و دلایلی از دوره‌های قبل از تاریخ و تاریخی منطقه شده

این محوطه فرهنگی- تاریخی که الان در محدوده‌ای به مساحت ۱۲ هکتار در کنار بلوار رحمت قرار گرفته، در واقع وسعتی بیشتر از این داشته و متأسفانه براثر ساخت‌و‌سازه های مسکونی در سال‌های گذشته، حدود نصف اون تخریب و نابود شده اشت.

دلایل اولیه حاصل از بررسی‌ها و جستجو‌های باستان‌شناسی، نشون‌دهنده وجود لایه‌های فرهنگی از دوره «باکون» در هزاره پنجم قبل از میلاد، دوران شروع تاریخی و تاریخی (اشکانی) است و این دلایل گذشته‌ی شکل‌گیری شهر شیراز رو به شش هزار و پانصد سال پیش نسبت می‌دهد.

با امید به اینکه گردشگری استان فارس به عنوان یکی از قطبای گردشگری ایران در سالای آینده با برند سازی بهینه و تبلیغ گسترده بااستقبال بهتر گردشگران داخلی و بین المللی همراه شه.

۸۱ هزار شی تاریخی ساماندهی شد

ظرف یه سال گذشته بیشتر از ۸۱ هزار شی تاریخی فرهنگی در موزه های زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی ایران سر و سامون داده شده که از این رقم، بیشتر از ۵۰ هزار قلم اون اشیا توفیقی بوده که از سال ۷۰ شمسی به این سو به موزه ملی ایران تحویل داده شده.

یکی از مسئولان گردشگری کشورمون تازگیا اعلام کرد که ۵۰ هزار وسیله توقیفی موجود در موزه ملی ایران به مخزن موزه بزرگ خراسان منتقل شده و این حجم جابه‌جایی از نظر تعداد و آماده‌سازی واسه انتقال که با همکاری موزه ملی ایران، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، یگان حفاظت سازمان و راه آهن جمهوری اسلامی ایران ممکن شده تا کنون در کشور سابقه نداشته.

با امید به اینکه ساماندهی اشیا تاریخی ایران با راه اندازی موزه های تخصصی و زیاد با پشتیبانی خیرین میراث فرهنگی ایران در سالای آینده هم با قوت ادامه یابد و اطلاع رسانی این موضوعات در رسانه ملی در دستور کار فعالان دولتی قرار بگیره.

مطلب دیگر :
با ثروتمندترین زنان و مردان حال حاضر کره زمین آشنا شوید [قسمت دوم-پایانی]

شهر زیر زمینی نوش آباد، با قهوه خبر ساز شد

خبر بعدی این که آیین جون بخشی به قهوه انوشه در شهر نوش آباد آران و بیدگل برگزار شد و ابتکار دیگری در دنیای گردشگری ایران در سال ۹۵ ثبت شد.
قهوه انوشه نوش آباد یکی از قهوه های معروف ایران هست که در آیین آماده سازی قهوه انوشه تازگیا به وسیله قهوه پزان هیات حسینی نوش آباد در میان شرکت کننده گان این آیین پخش شد.

جالبه بدونین  منطقه و مجموعه فرهنگی کاشون شامل کاشون، آران و بیدگل، نطنز و نراق که با عنوان واحد فرهنگی کاشون شناخته می‌شده‌ان، میراث غنی و سرشاری مربوط به دوره‌های ایلخانی و سلجوقی و… در بخش میراث قابل لمس غیرملموس دارن و باعث خوشحالیه که دو اثر غیرملموس ثبت‌شده ایرونی (بافت فرش و آیین قالی‌شویان مشهد اردهال) واسه کاشانه.

سرویس گردشگری ما در روزای آینده درباره مقصدای گردشگری ایران در منطقه کاشون و نراق و آران و بیدگل مطالب مفصلی در اختیار گردشگران و مخاطبان گرامی قرار میده.

با امید به اینکه از انوشه نوش آباد بیشتر بشنویم.

آخرین هدیه مجلس نهم به صنعت گردشگری ایران

باخبر شدیم که آخرین مصوبه مجلس شورای اسلامی در دور نهم، تصویب طرح پشتیبانی از احیا و تعمیر بافتای فرهنگی تاریخی و توان مند سازی ساکنین و مالکین اونا بود که در ۲۰ ماده از بافتای تاریخی ایران پشتیبانی می کنه و قرار هست تسهیلات بانکی و مشوقای لازم در اختیار ساکنان بافتای فرهنگی و تاریخی قرار بگیره.

جالبه بدونین درخواست رسیدگی به طرح پشتیبانی از احیا و تعمیر بافتای فرهنگی و تاریخی و توان مند سازی ساکنین و مالکین اونا براساس اصل ۸۵ قانون اساسی در بهمن ماه ۹۴ به صحن مجلس رفت که تازگیا به تصویب رسید.

سعد ٖآباد حتی در روز جهانی موزه هم رایگان نبود

یکی از اتفاقات باحال در دنیای گردشگری ایران در چند وقت گذشته، غیر رایگان بودن بازدید از کاخ سعد آباد در روز جهانی موزه بود که بر خلاف عرف جهانی اتفاق افتاد. همزمان با روز جهانی موزه ها، بازدید از کلیه موزه های کشور رایگان اعلام شده بود که کاخ سعد آباد در شمال تهران، هزینه بازدید از گردشگران خارجی رو به طور کامل گرفت. این در حالی بود که گردشگران خارجی واسه بازدید از بخشای جور واجور کاخ، باید بیشتر از ۳۰۰ هزار ریال هزینه می کردن و به واسطه حمله جمعیت به بازدید رایگان از کاخ سعد آباد تهران، بعضی ار گردشگران خارجی که حتی بلیط هم خریداری کرده بودن، نتونستن وارد کاخ بشن.

سیل جمعیت بازدیدکنندگانی که سعدآباد با منتشر کردن تصاویر اون تلاش در نشون دادن وقوع یه حماسه در اثری تاریخی داشت، به تعطیلی زودتر از موعد معمولی بعضی کاخ موزه‌ها و البته بازماندن گردشگران خارجی از بازدید اون موزه‌ها منجر شد، این در حالی بود که اون گردشگران، بلیت موزه‌ی تعطیل شده رو خریده بودن!

با امید به اینکه مسئولان گردشگری استان تهران که یکی از قطبای اصلی گردشگری ایران رو در اختیار دارن، با در پیش گرفتن تصمیمات حرفه ای و در شأن صنعت گردشگری ایران، از وقوع اینجور اتفاقات ناگواری در میدون گردشگری شهری پایتخت جلوگیری کنن.

درباره کاخ سعد آباد به زودی در پرونده یه سایت ما مطالب مفصلی ارائه می شه.

ارسال ویزای الکترونیک گردشگران تا آخر سال ۲۰۱۶

خبر بعدی این که مسعود سلطانی فر رییس سازمان میراث فرهنگی کشورمون که گذشته مادر خود رو از دست داده،  از برنامه ریزی واسه ارسال ویزای الکترونیکی گردشگران خارجی تا آخر سال میلادی خبر داد. جالبه بدونین ویزای فرودگاهی یا visa on arrival در بعضی از فرودگاه های کشور به گردشگران ۱۹۰ کشور دنیا ارائه می شه و دولت می خواد این روند رو به صورت مکانیزه کامل درآورد.

انتظار میره آسون کردن و تسریع در امور ارسال روادید واسه گردشگران خارجی، ایران رو با سونامی گردشگران در سالای آینده رو به رو کنه که براساس نظر ۱۹ نشریه بین المللی معتبر گردشگری، ایران در فهرست ۱۰ مقصد برتر سالای آینده معرفی شده.

دفترچه راهنمای موزه ملی ایران پس از ۱۰۰ سال تجدید چاپ شد

از موزه ملی ایران که یکی از بهترین موزه های خاورمیانه هستش خبر رسید که دفترچه راهنمای موزه ملی ایران پس از ۱۰۰ سال تجدید چاپ شد.
ایسنا خبر داد که اولین  دفتر راهنمای بازدید از موزه ملی که با عنوان «نظام‌نامه موزه ملی ایران» در سال ۱۲۹۵ به چاپ رسید، پس از ۱۰۰ سال به‌مناسبت فرارسیدن هفته میراث فرهنگی و به‌منظور گرامیداشت یکصدمین سال تأسیس موزه ملی ایران و ۷۰ سالگی ایکوم تجدید چاپ شد.

جالبه بدونین، این دفترچه که به‌عنوان سندی دقیق از اولین قوانین بازدیدی در موزه ملی ایران حساب می‌شه، با همون سبک ۱۰۰ سال پیش به وسیله موزه ملی ایران و ایکوم به چاپ رسیده.

در مقدمه اونم جبرئیل نوکنده – مدیر موزه ملی ایران – و سیداحمد محیط طباطبایی – رئیس ایکوم ایران – نوشته‌ان: «… یه‌صد سال پیش موزه ملی ایران مانند کتابخونه ملی، باغ ملی و مجلس شورای ملی پا به میدون زندگی گذاشت….

روی جلد «نظام‌نامه» ۱۰۰ سال پیشِ موزه ملی ایران، تاریخ تأسیس «برج حوت اوایل ۱۲۹۵ شمسی برابر با شهر جمادی‌الاولی ۱۳۳۵ قمری» نوشته شده.
هم اینکه انتشار اولین نظام‌نامه موزه ملی ایران در «مطعبه “برادران باقرزاده” در طهران» انجام شده.
با منتشر کردن دوباره این نظام‌نامه، قراره به‌زودی واسه فروش در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد.

خبرای بیشتر رو در مجله گردشگری هفته های بعد ارائه می کنیم.

از سازمان میزاث فرهنگی چه خبر؟

از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران که هدایت صنعت گردشگری کشورمون رو رو دوش داره خبر رسید که تفاهم نامه پیشرفت گردشگری ایران و کشور چین امضا شد.
چین هر ساله ۱۲۰ میلیون گردشگر به سراسر جهان می فرستد که مسئولان دولتی امیدوارن سهم ایران از گردشگران چین زیاد شه.
خبرگزاری میراث آریا هم تازگیا اعلام کرد که شرکت ترکیش ایر لاینز پرواز مستقیم تهران به قونیه رو در دستور کار قرار داده و خونه تاریخی طاهریان سمنان تحویل بهره بردار خصوصی شد.

این در حالی که س دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی تازگیا از مسعود سلطانی نفر تقدیر کرد.
خواهان الرفاعی طی نامه ای با تشکر از دولت جمهوری اسلامی ایران از مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و ریاست سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور و جلیل جباری مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی به جهت میزبانی شایسته ششمین برنامه نشست کاری راه ابریشم تقدیر و تشکر کرد . ایشون در این برنامه عنوان کرده ششمین نشست برنامه کاری راه ابریشم ۲۰۱۶ ؛ آذربایجان غربی به عنوان تقاطع تمدنها بخوبی نشون داده شد .

از کاخا و موزه های ایران چه خبر؟

کاخ سعید آباد اعلام کرد که موزه پوشاک سلطنتی سعد آباددر بخش نوآوری و خلاقیت، رتبه اول رو بدست آورد.

کاخ نیاوران اعلام کرد به مناسبت روز جهانی موزه ها، از شیشه های تاریخی که واسه قرن اول هجری بودن رونمایی کرد.

موزه ملی ملک، بزرگ ترین موزه وقفی ایران، چند نشست با عنوان موزه و گفتمنای اجتماعی رو برگزار کرد.

موزه هنرهای معاصر تهران به واسطه نمایش آثار هنرمندان موثر جهان با استقبال گسترده شهروندان تهرانی مواجه شد.

واسه اطلاعات بیشتر به http://www.tmoca.com مراجهه کنین.