مدارس لاکچری مثل سفرهای لاکچری هیجان انگیز و اسپاهای حرفه ای و ماساژهای لوکس، بخشی از سبک زندگی بعضی از هموطنان مرفه شده که به نظر می رسه روایتی نوین از فضای آموزشی کشور باشه.

هر چند طبق نص روشن قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آموزش از ابتدایی تا متوسطه به طور کامل مجانیه، اما از چند دهه پیش، مدارس مختلفی غیر از مدارس دولتی با شهریه رایگان در نقاط جور واجور کشور راه اندازی شد و به موازات اونم آموزش عالی رایگان تبدیل به اموزش عالی غیر انتفاعی و پولی و آزاد و امثالهم شد.

اینکه مردم واسه آموزش باید پول بپردازند و آدم شدن و تربیت نسل، هزینه داره و این هزینه باید پرداخت شه، جای دودلی نداره. اما اینکه به چه دلیل این بار که باید براساس مالیات مردم به دولت، به وسیله دولت هزینه و مدیریت شه به دوش مردم انداخته شده، بازم بحثای زیادی رو در جامعه به دنبال داشته.

با وجود اینکه تحصیل تا مقطع متوسط در کشور مجانیه و با وجود مشکلات آموزش و پرورش و کمبود اعتبارات، خیرین مدرسه ساز هر سال صدها میلیارد تومن خرج تاسیس و نوسازی و بازسازی مدارس در ۳۱ استان کشور میکنن، اما بازم تماشاگر مدارس دولتی بی کیفیت، کم کیفیت، دو عاشق و بعضی وقتا سه عاشق در مناطق محروم هستیم.
هنوز در کشور در کپرها و بعضی وقتا چادرهای صحرایی در روستاها، کلاس درس برگزار می شه و از همین کلاسای عادی در نقاط محروم، نفرات برتر آزمون سراسری گروه های ۵ گانه به دانشگاه می رن.

با این حال، در بعضی از مراکز استانای کشور مثل تهران، مدارسی هست که هر چند غیر دولتیه و با شهریه مردم مدیریت می شه، اما شهریهای سنگینی از والدین دانش آموزان طلب میکنن که بررسی هزینه ها و کارکردهای اونا، حیرت انگیزه. تازگیا گزارشی در یکی از رسانه ها منتشر شد که نشون می ده،  والدین واسه ثبت نام بچه هاشون در مقطع متوسطه تعدادی از مدارس متمول و خاص شمال تهران که پاتوق آقازادها حساب می شه، بعضی وقتا بین ۴۰ تا ۱۰۰ میلیون در سال باید شهریه بپردازند. آنهم پس از گذر از هفت خوان آزمون تستی و تشریحی  و مصاحبه علمی و عملی و خانوادگی و امثالهم!

شهریه تحصیل در مقطع دکترا واسه تحصیل در دوم دبیرستان!

پرداخت شهریه حدود ۱۰۰ میلیون تومن واسه تحصیل در یکی مقاطع متوسطه به خاطر راهیابی به دانشگاه های دولتی مطرح کشور در حالی صورت میگیره که اگه با ارز دولتی دانشجویی ۴۲۰۰ تومانی حساب کنیم، هرساله نزدیک  به ۲۰ تا ۲۵ هزار دلار خرج تحصیل شهروندان پولدار نشین تهرانی واسه تحصیل بچه هاشون در مدارس فوق لاکچری می شه.
حال با همین مقدار پول میشه در بهترین دانشگاه های اروپا و حتی آسیا، از مقطع کارشناسی ارشد یا دکترا، در بهترین رشته های علوم انسانی و مهندسی، علم اموخته شد!

اینکه به چه دلیل خرج تحصیل یه دانشجوی دکترا در بهترین دانشگاه ها باید خرج تحصیل ۹ ماهه یه علم اموز در مقطع دوم یا سوم دبیرستان شه، آنهم در روزگار مازاد ظرفیت دانشگاه ها و بیکاری جامعه دانشگاهی کشور و اقتصاد ضعیف امروز ایران، جای تعجب داره.
نکته خیلی مهم اینه که بعضی از این مدارس لاکچری شمال شهر پایتخت، با همکاری مدارس بین المللی بیرون مرز کشور مثلا هلند، به رد و بدل کردن دانش آموز اقدام کرده تا دانش آموزان منتخب متمول بتونن یه مدت رو با خونواده یه دانش آموز اروپایی یا آسیایی زندگی کنن و مهارتای زندگی و رابطه اجتماعی اونا تقویت شه!

سفری که معمولا حدود ۲۰ میلیون تومن هزینه در بر داره و دانش آموز ۱۰ تا ۱۵ ساله رو واسه یه گردش به اروپا می فرستند و در مقابل، دانش آموز اروپایی هم به تهران میاد تا با خونواده دانش آموز میزبان، یه مدت زندگی کنه.
هر چند نفس این کار جای تقدیره، اما اینکه به چه دلیل مدارس کشور که وظیفه ای واسه گردشگری و تعاملات این چنینی ندارن و اینجور ماموریتی واسه انا به وسیله آموزش و پرورش تعریف نشده، وارد این بازار کار و کاسبی می شن، جای سوال و تامل داره.

شهریه نجومی مدرسه ای در خیابون ایران زمین شهرک غرب تهران

دبستان مورد نظر در خیابون ایران‌ زمین قرار داره که به والدین علم‌آموزان پایه‌های چهارم و پنجم دبستان اعلام کرده باید شهریه ۱۱ میلیونی واسه سال تحصیلی ۹۳-۹۴ پرداخت کنن. فهرست جزئیات شهریه اعلام‌شده بیشتر شباهت به منوی رستوران‌ها داره.
از نکات خیلی مهم اینه که لیست مورد نظر روی سربرگ دبستان تنظیم نشده و شکلی غیر رسمی داره.
والدین هم حق انتقال اون به خارج از مدرسه رو ندارن و در مدرسه باید اونو امضا کنن و پرداخت مبالغ مورد نظر رو معتقد شن.

مطلب دیگر :
با ثروتمندترین زنان و مردان حال حاضر کره زمین آشنا شوید [قسمت دوم-پایانی]

در انتهای فهرست، کل رقم شهریه ۸ میلیون تومن اعلام شده اما این پایان ماجرا نیس؛ چراکه به والدین علم‌آموزان اعلام شده که رقم هزینه غذا و شهریه هم باید پرداخت شه که همه با هم ۱۱ میلیون تومن می‌شه. مسئولان دبستان ادعا کرده‌ان که این شهریه به تأیید آموزش و پرورش منطقه رسیده

این که به چه دلیل دانش آموز در مدارس متمول باید روزی ۱۰ ساعت تحصیل کنه و با شکلای جور واجور و اقسام سیستمای پیشرفته و ساختارهای تست زنی روی دروس جور واجور به شکل اردوهای شبانه روزی آشنا شه و چندین سال از یه زندگی عادی در دهه دوم زندگی خود محروم باشه هم جای سوال داره که به نظر میرسه، پایان پیدا کردن تب کنکور و بیزینس آموزشگاهای کنکور و ناشران کتابای کمک آموزشی!، میتونه پایانی بر عصر تست زنی ایرانیان باشه. عصری که فایده چندانی نه واسه اموزش و پرورش و نه ساختار علمی و تحقیقاتی کشور و نه پیشرفت علم و اقتصاد و مهارت افزایی کشور داشت.

مدارس فوق لاکچری بالای شهر تهران، هر چند نام بعضی از اونا و هویت صاحبان و هیات امنا تعدادی از اونا و رفتارای بعضی وقتا خلاف اونا بر رسانه ها و طیفای جور واجور مردم پوشیده نیس، اما بررسی  نهادهای نظارتی و بازرسی آموزش و پرورش و بازرسی کل کشور واسه همراه کردن بیشتر این مجموعه ها با نظام آموزش و پرورش ایران و سندهای بالادستی انتظار می رفت. اینکه علم آموزی موظف باشه ۳ زبون خارجی رو در ۹ ماه فرا بگیره و به زور از خدمات ترنسفر و صبحونه و غذا و کلاسای کمک آموزشی بهره مند شه، فقط به دلیل اینکه والدینش حاضر به پرداخت پولای زیاد واسه گذروندن یه مقطع تحصیلی ۹ ماهه هستن، نقض قانون و حقوق شهروندی و حقوق کودکه که باید مسئولان در این مورد وارد عمل شن.

بالاترین شهریه، ۱۰ میلیون تومن

چند سالی می‌شه که وزارت آموزش و پرورش واسه ایجاد عدالت آموزشی و برابر‌سازی شهریه مدارس غیر دولتی الگوی رو طراحی کرده تا مدیران مدارس براساس اون از خونواده‌ها شهریه دریافت کنن؛ الگویی که در کمتر مدرسه غیر دولتی اجرایی شده.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش درباره دست کم و بیشترین حد شهریه مصوب مدارس غیردولتی تو تهران گفته بود که دست کم شهریه در دوره ابتدایی سال ۹۷ به ۲ میلیون و ۶۵۲ هزار تومن رسیده. دست کم شهریه در متوسطه اول سال ۹۷ به ۳ میلیون و ۶۲۸ هزار تومن رسیده. دست کم شهریه در متوسطه دوم سال ۹۷به ۴ میلیون و ۱۸۲ هزار تومن رسیده.

با این حال، سقف و بیشترین حد شهریه ثابت مصوب در دوره ابتدایی امسال ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومنه. در متوسطه اول به ۸ میلیون و ۲۶۷ هزار تومن رسیده. سقف شهریه در دوره متوسطه دوم هم به ۱۰ میلیون و ۱۳۴ هزار تومن رسیده. هم اینکه الگوی شهریه مدارس غیردولتی امسال براساس محاسبه هزینه تموم‌شده و برنامه آموزشی و پرورشی ارائه‌شده از طرف مدارس تعیین شده.
با در نظر گرفتن برنامه هفتگی و وضعیت فضای فیزیکی، امکانات و بقیه شاخص‌ها، اندازه شهریه مدارس محاسبه و تعیین می‌شه و مهم‌ترین ویژگی اون تفکیک فعالیت‌ها و خدمات و شفافیت در هزینه ها هستش.

شهریه ثابت مصوب شامل ساعات مصوب، برنامه هفتگی و ساعات فوق برنامه مصوب و حدفاصل ساعت ۷.۵ تا ۲.۵ بعدازظهره اما فعالیت‌های فوق برنامه غیردرسی و تابستونی و خدمات غیرجانبی و ایاب و ذهاب و … جزو فعالیت‌های اختیاری حساب می‌شه که هزینه‌های اونم در الگوی شهریه به طور کاملً مشخص شده.

با امید به اینکه آموزش و پروش با روشای عجیب و غریبی که در تعدادی از مدارس بالا شهر در پایتخت و دیگه جاها باب شده و تلاش میکنه تا کاسبی جدیدی رو در فضای آموزش و تربیت کشود رقم زند، برخورد جدی کنه و در این مورد اطلاع رسانی قوی تری رو در دستور کار بذاره.

تجربه های خود رو از مدارس لاکچری کشور در اختیار ما بذارین