قیمت خرید مسکن در سال ۹۷ تو تهران و بعضی از شهرهای کشور، بین ۴۰ تا ۹۰ درصد زیاد شد و انگار تماشاگر موندگاری رکود در صنعت ساختمون و ساختمون سازی کشور در سال ۹۸ باشیم. هزینه بالای ساختمون سازی در کشور و کاهش قدرت خرید مصرف کننده واقعی دلیل شده تا مثلا تو تهران، تماشاگر رونق خرید و فروش در شهرای جدید دور و بر پایتخت مثل پردیس باشیم.

به کار گیری وام مسکن از صندوق پس‌انداز یکم، یکی از راه ‌هاییه که می‌تونه تا حدودی به خونه‌دار شدن زن و شوهر کمک کنه، ‏ولی به دلیل بالاترین درجه‌گیری قیمت مسکن در ماه‌های گذشته تماشاگر کاهش درخواست واسه دریافت این وام هستیم‎.

‎ ‎با در نظر گرفتن زیاد شدن قیمت مسکن و کاهش قدرت خرید مردم در‌سال گذشته، دولت در تلاشه تا اندازه وام صندوق پس‌انداز ‏یکم رو همگام با گرانی در بازار زیاد کنه که این موضوع در ماه‌های گذشته در دست بررسیه و هنوز خبر قطعی درباره ‏مبلغ و اندازه افزایش این وام ارائه نشده و همه خبر‌ها نشون دهنده افزایش دو برابری تا ۲۰‌میلیون وام هر کدوم از زن و شوهر در حد حدس و ‏گمانه.

حتما ببینین:

با اینحال، طرح ارائه وام زن و شوهر از طرف بانک مسکن از‌سال ۹۴ شروع شد و در شهر‌های کوچیک ۶۰‌میلیون تومن، شهر‌های ‏متوسط ۶۰‌میلیون تومن و در شهر‌های بزرگ واسه هر کدوم از زن و شوهر ۸۰‌میلیون تومنه‎. البته آدمایی که دارای دریافت این وام هستن، باید حتما خونه اولی باشن و تا حالا سند هیچ واحد ملکی به نام خود و همسر نخورده ‏باشه و دست کم سن واسه دریافت این وام ۱۸‌ساله.

ولی به دلیل پایین بودن مبلغ استقبال چندانی در چند ‏ماه گذشته از اون نشده، چون زن و شوهر در پایتخت باید به مدت ۱۰ ماه نصف مبلغ وام یعنی ۴۰‌میلیون رو سپرده‌گذاری و بعد وام از ‏صندوق پس‌انداز یکم دریافت کنن و اگه هر دو فرد بخوان وام بگیرن، باید نفری ۴۰‌میلیون همه با هم ۸۰‌میلیون رو ۱۰ ‏ماهه سپرده‌گذاری و در موعد مقرر ۱۶۰‌میلیون تومن وام دریافت کنن که این افراد می‌تونن به درخواست خود نفری ۲۰‌میلیون ‏تومن هم وام جعاله بگیرن که سود اون بسته به بافت فرسوده متغیره و کل دریافت زن و شوهر به ۲۰۰‌میلیون تومن ‏می‌رسد‎.

نکته قابل توجه اینجاس که اگه صاحب خونه‌ای هستین، ولی واسه خرید و بازسازی اون از وام و تسهیلات دولتی استفاده نکرده ‏باشین، بازم می‌تونید واسه دریافت وام مسکن اولی‌ها درخواست بدین.

مطلب دیگر :
۵۰ کتاب خواندنی درباره تاریخ ایران باستان: از زمان های قدیم تا انقراض ساسانیان

شرایط دریافت وام صندوق پس‌انداز یکم

 

 

  •  

 

 

 

 

    • ارزش ملک خریداری شده باید ۲۰‌درصد (دست کم) از مبلغ خود ‏وام بیشتر باشه

 

 

  • ملک نباید دارای عمر بالای ١۵‌سال باشه

 

 

 

  • اندازه و سقف وام در شهر‌های کوچیک ۴۰، شهر‌های بزرگ ‏‏۶۰ و در پایتخت ۸۰‌میلیون تومنه
  • دست کم سن واسه دریافت وام مسکن اولی‌ها ۱۸ با درآمدی مستقله
  • فرد یا زن و شوهر ‏درخواست دهنده وام باید دارای حساب پس‌اندازی با سپرده‌ای به اندازه نصف مبلغ دریافتی مورد نظر در بانک داشته باشن
  • ‏فرد درخواست کننده وام خونه اولی نباید قبل از این از تسهیلات دولتی واسه جفت و جور و بازسازی خونه‌ای استفاده کرده باشه
  • خونه مورد ‏نظر جهت خرید می‌بایست در محدوده شهر قرار داشته باشه
  • معرفی یه ضامن معتبر با دارا بودن فیش حقوقی خاص و درآمد ‏ماهانه به صورت سه برابر مبلغ قسط از مهمترین شرایط دریافت وامه‎.
  • هم اینکه واسه دریافت وام باید اصل و تصویر پایان کار ساختمانی، ارائه مدارک شناسایی خریدار و فروشنده، ارائه و کامل کردن فرم ‏درخواست، ارائه قبض ساختمون، اصل و تصویر تموم صفحات سند مالکیت، ارائه فیش حقوقی، برگه گردش حساب ضامن، چک ‏استخدامی رو نشون داد‎.‎

چگونگی برگردوندن وام صندوق پس‌انداز یکم

قسط‌های این نوع وام‌های بانکی ۱۲ ساله هستن و می‌توان به صورت پلکانی مبادرت به ‏پرداخت اونا کرد.
اینجوری که بعد از گذشت ‌سال اول مبلغ اقساط به صورت کم کم افزایش پیدا می‌کنه و زمان برگردوندن ‏مسکن از ۱۲‌سال به ۱۵‌ساله‎.‎ هم اینکه وام مسکن یکم با اندازه سود ۸‌درصدی پرداخت می‌شه و فرد با دریافت ۸۰‌میلیون وام واسه خرید خونه باید ماهانه ۹۳۰ ‏هزار تومن قسط پرداخت کنه‎.

با در نظر گرفتن زیاد شدن قیمت مسکن و کاهش قدرت خرید زن و شوهر در‌سال گذشته، دولت در نظر داره تا با کم شدن ‏هزینه ساخت‌وساز و دادن زمین‌های ارزون قیمت قدرت خرید مردم رو زیاد کنه و به نظر وزیر راه و شهرسازی افزایش ‏وام مسکن موجب افزایش تورم بیشتر و قیمت بیشتر مسکن می‌شه و راه حل در شرایط فعلی فایده نداره‎.