فیلمای هیولایی از اون دسته فیلمایی هستن که همزمان ترس و سرگرمی رو واسه تماشاگر به ارمغان میارن. واژه «کایجو» (Kaiju) یه کلمه ژاپنیه که معنی لفظی اون «هیولای عجیب» بوده اما واسه اشاره به هیولاهایی در حد و اندازه های گودزیلایی ازش استفاده می شه.
فیلم «گودزیلا» (Godzilla) در سال ۱۹۵۴ عموماً به عنوان اولین فیلم ژانر کایجو یا فیلمای هیولایی در نظر گرفته می شه اما میشه ادعا کرد که اولین فیلمی که در این ژانر ساخته شده فیلم آمریکایی «کینگ کونگ» (King Kong) در دهه ۳۰ قرن بیستم بوده.

خیلی از ما اولین فیلم «گودزیلا» و دنباله های اونو دیده ایم اما خیلی از فیلمای خوب این ژانر از رادار ما دور مونده ان. در حالی که در سال الان قراره فیلمای هیولایی زیادی اکران شن، مناسب دیدیم شما رو به تعدادی از بهترین فیلمای هیولایی یا ژانر کایجو که ممکنه ندیده باشین آشنا کنیم.

با ما همراه باشین.

۱۰- هیولایی از عمق ۲۰٫۰۰۰ پایی (۱۹۵۳)

در آمریکا همه چیز با فیلم «هیولایی از عمق ۲۰٫۰۰۰ پایی» (The Beast from 20,000 Fathoms) شروع شد، هر چند بسیاری بسیاری می گن که تنها باید فیلمای ژاپنی رو فیلمای کایجو نامید. هر چند فیلم «کینگ کونگ» در سال ۱۹۳۳ اولین فیلمی بود که هیولایی بزرگ رو به سینما معرفی کرد و بدنبال اون فیلمای هیولایی دیگری ساخته شد اما این فیلم آمریکایی دقیقاً یه سال قیل از ساخت فیلم اورجینال «گودزیلا» به سینماها اومد و باعث شد که فیلمای هیولایی ژاپنی بیشتری ساخته شده و راه رو واسه این ژانر موفق باز کرد.
این فیلم با یه آزمایش اتمی بزرگ در مدار قطب شمال شروع می شه و قدرت انفجار باعث می شه که یه دایناسور به خواب رفته واسه صدها سال در آخر بیدار شه که نام اون ریدوسوروسه.

این هیولای بزرگ خود رو به سواحل شمالی آمریکا رسونده و در محل تخم ریزی باستانی خود که حالا شهر نیویورکه خرابی بسیاری به بار می آورد. مثل خیلی از فیلمای دهه ۱۹۵۰ دوباره گروهی از مردان سفید پوست پردل و جربزه تلاش دارن که این هیولای مرگبار رو متوقف کنن. چیزی که این فیلم رو حتی امروزه هم جدا می کنه جلوه های خاص تصویریه که در اون استفاده میشن. ریدوسوروس به وسیله ری هریهاوزن ساخته و انیمه سازی شد.
ایشون استاد ویلیس اوبراین، انیماتور افسانه ای بود که اولین کینگ کونگ رو به وجود آورد.

هریهاوزن در سالای پیش رو به یه متخصص بزرگ در بخش جلوه های خاص تصویری تبدیل شد و بعدا هم هیولاهای استاپ موشن فیلمای «جیسون و آرگوناتا » (Jason and the Argonauts) و «جنگ تایتانا» (Clash of the Titans) رو ساخت. هیچوقت دنباله ای واسه ریدوسوروس ساخته نشد اما ایده بیدار شدن هیولاها در اثر انفجار و آزمایش اتمی موندگار مونده و خیلی از فیلمای هیولایی آینده با به کار گیری همین ایده ساخته شدن.

۹- ۲۰ میلیون مایل تا زمین (۱۹۵۷)

ری هریهاوزن هیولای اصلی فیلم «۲۰ میلیون مایل تا زمین» (۲۰ Million Miles to Earth) رو هم ساخت که در سال ۱۹۵۷ اکران شد.
این فیلم به وسیله یه شرکت آمریکایی ساخته شده و بیشتر صحنه های ان در ایتالیا فیلمبرداری شد.
همونطور که از عنوان فیلم پیداست هیولای این فیلم یه موجود زمینی باستانی نیس بلکه موجودی فرازمینی و از سیاره ونوسه. این هیولا در حالت جنینی به زمین اومده و خیلی سریع به شکل یه ماهی- مارمولک با شباهتای مبهمی به آدم خود رو نشون میده. مانند همیشه محققان آمریکایی به سراغ اون رفته و این هیولا به شهر رم و مناطق دور و بر اون حمله می کنه.

پس از مقابله با یه فیل، نابود کردن یه مقبره باستانی و بالا رفتن از بنای کولوسئوم در آخر با شلیک یه بازوکا از پای در میاد. این فیلم از اون دسته فیلمای هیولاییه که بر خلاف یه داستان ساختگی دیگه، به دلیل ترکیب لوکیشنای قشنگتر و هم اینکه مهارت هریهاوزن در ساخت یه هیولای شبه واقعی ارزش تماشا کردن داره.

۸- گورگو (۱۹۶۱)

فیلم هیولایی «گورگو» (Gorgo) که به طور مشترک به وسیله کشورای آمریکا و بریتانیا ساخته شد و شدیدا تحت تاثیر فیلم «گودزیلا» ساخته شرکت ژاپنی توهوه. هیولاهای این فیلم یعنی گورگو و مادرش اوگرا به وسیله بازیگرانی که به شکل یه لباس خاص به شکل هیولا فرو رفته بودن ساخته شده و برخلاف کارای اوبراین و هریهاوزن از راه انیمه سازی استاپ موشن استفاده نشده بود. فیلم داستان یه هیولای دوزیست ۲۰ متری مثل دایناسور رو روایت می کنه که در اثر یه انفجار آتشفشانی بیدار شده و به وسیله جویندگان گنج دستگیر می شه.
اونا این هیولا رو به سیرکی در شهر لندن میفروشن که در اون جا نام گورگو واسه ایشون انتخاب شده و در برابر دید تماشاگران قرار میگیره.

شوک اصلی وقتی ایجاد می شه که مشخص می شه گورگو در واقع یه نوزاد بوده و مادر حدود ۶۰ متری و با نام اورگا به دنبال اون میاد. گورگو در واقع گودزیلا نیس اما سینمای غرب در این فیلم با به کار گیری ژانر کایجو ژاپن، داستان هیولای مادری که به دنبال فرزندش میاد و در این راه همه جا رو ویرون می کنه رو در ژانر فیلمای هیولایی باب کرد.
علاوه بر این هیولاهای این فیلم شکست ناپذیر هستن و در واقع کسی نمی تونه اورگا رو متوقف کنه.
ایشون قسمت بزرگی از شهر لندن رو ویرون می کنه و پس از نجات گورگو به دریا برمی گردن.

۷- موثرا (۱۹۶۱)

اگه با دنیای فیلمای هیولایی کایجو آشنایی داشته باشین مطمئناً فیلم «موثرا» (Mothra) رو جزئی از دنیای سینمایی گودزیلا میدونید. این فیلم ژاپنی به وسیله شرکت توهو در سال ۱۹۶۱ ساخته شد.
این فیلم یکی از غیرمعمول ترین و البته باحال ترین فیلمای اولیه ژاپن در ژانر کایجوه که داستان یه هیولای مهربون، انسانی شرور و یه گروه دو نفره موسیقی رو روایت می کنه.
نمای کلی داستان شباهت بسیاری با فیلم «کینگ کونگ» داره که در اون مردی شرور و بی وجدان یه سفر کشف رو به جزیره ای نامعلوم که پر از گونه های عجیب و غریب حیاته به راه میندازه تا یکی از این گونه ها رو با خود به دنیای بافرهنگ آورده از این روش پول زیادی به جیب بزنه.

البته به جای یه گوریل بزرگ ایشون با دو زن آوازه خوان کوچیک روبرو می شه که دزدیدن اونا به بیدار شدن خدا و نگهبان جزیره که موثرا اسمشه منجر می شه.
موثرا در اول یه تخم بزرگه که یهو باز شده و یه کرم ابریشم بزرگ از اون بیرون میاد. بعد از این که به همون شکل و در جستجوی دو زن گمشده خرابیای بسیاری به بار می آورد ایشون یه پیله کرم ابریشم رو در خرابه های برج توکیو ساخته و در آخر به شکل یه شب پره بزرگ پرنده بیرون میاد. در آخر ایشون زنان آوازه خوان رو نجات داده و با خود به جزیره مرموز برمی گردونه.

بعدا در سال ۱۹۶۴ فیلمی در دنباله این فیلم با نام «موثرا بر علیه گودزیلا» (Mothra vs. Godzilla) ساخته شد که هم موثرا و هم دو زن آوازه خوان در اون حضور داشتن. این فیلم و دنباله های اون به خاطر معروفیت فیلمای گودزیلا کمتر مورد توجه قرار گرفتن اما تماشای اونا خالی از لطف نیس.

۶- گیدورا: هیولای سه سر

فیلم «گیدورا: هیولای سه سر» (Ghidorah: The Three-Headed Monster) ساخته سال ۱۹۶۴ رو باید «انتقام جویان» «Avengers» سبک کایجو شرکت توهو دونست. در این فیلم علاوه بر اژدهای طلایی سه سری که از افسانه های ژاپن الهام گرفته شده، تماشاگر حضور گودزیلا، موثرا و رودان، یه هیولای پرنده شبه دایناسور که در سال ۱۹۵۶ فیلمی مختص خود داشت، هستیم.
برخلاف فیلم «موثرا بر علیه گودزیلا» که در اوایل همین سال اکران شد، در فیلم «گیدورا: هیولای سه سر»، موثرا و گودزیلا همراه با رودان واسه نابود کردن یه هیولای بسیار بزرگ تر به نام گیدورا با هم متحد می شن.

مطلب دیگر :
مدارس لاکچری تهران: ۴۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان شهریه و اعزام به خارج

گودزیلا و رودان در اول دشمنی خود رو دنبال کرده و بیزاری خود از آدمی رو نشون میدن اما در آخر موثرای پردل و جربزه اونا رو راضی می کنه که باید از زمین که خونه اونا هم هست در برابر یه موجود خطرناک فرازمینی مراقبت کنن. در این فیلم باحال واسه اولین بار یه شاهزاده زمینی به تصویر کشیده می شه که به وسیله موجودی از سیاره ونوس تصرف می شه و به اون قدرت پیشگویی می بخشه. علاوه بر این، گیدورا از یه تخم بزرگ به وجود میاد که از آسمون به روی زمین میفته.

۵- کینگ کونگ فرار می کنه (۱۹۶۷)

حتی با استانداردهای ژانر کایجو هم فیلم «کینگ کونگ فرار می کنه» (King Kong Escapes) رو باید دید؛ البته فقط واسه این که در اون چیزایی می بینین که شاید در دیگه فیلمای این ژانر وجود نداشته باشه. هر چند کینگ کونگ به عنوان بزرگ ترین هیولای آمریکایی در سال ۱۹۶۳ و در غالب فیلم «کینگ کونگ بر علیه گودزیلا» (King Kong vs. Godzilla) به ژاپن رفته بود اما در فیلم «کینگ کونگ فرار می کنه» ایشون واسه بار آخر در فیلمی ساخته شرکت توهو حضور یافت که ایشون نقش هیولای اصلی رو بازی می کرد.

در واقع این فیلم نسخه کایجوی یه گوریل غول پیکره که در فیلمای هیولایی آمریکایی می بینیم. شخصیت شرور اصلی این فیلم نه کینگ کونگ یا  گودزیلا بلکه یه دانشمند شرور به نام دکتر هوه که یه کینگ کونگ رباتیک به نام کونگ مکانیکی می سازه. در آخر این ربات از دست دکتر هو فرار کرده و نبردی بین اون و کینگ کونگ واقعی در میگیره که برج توکیو به صورت ظاهری واسه مکان درگیری این دو انتخاب شده.

۴- نامعلوم ای از فضا (۱۹۶۷)

فیلم «نامعلوم ای از فضا» (The X from Outer Space) تلاشی از طرف یه شرکت فیلمسازی ژاپنی دیگه به نام شوجیکو پروداکشنز واسه ساخت فیلمی کایجو به سبک استودیو توهو بود. این فیلم با تلاش یه سفینه فضایی ژاپنی واسه سفر به مریخ شروع می شه و در آخر یه سفینه فرازمینی باعث می شه که هاگای خاصی وارد این سفینه شن. بعد از برگشت به زمین، یکی از این هاگا به هیولایی عجیب و غریب به نام گویلالا تبدیل می شه.
گویلالا یه هیولای بزرگ خراب کننده نیس بلکه یه توپ آتشین پرنده س که از سوخت هسته ای تغذیه می کنه.
این فیلم تفاوتای زیادی با فیلمای شرکت توهو نداره اما دیدگاه متفاوت اون به هیولاهای بزرگ اونو به گزینه خوبی واسه تماشا در ژانر فیلمای هیولایی تبدیل کرده.

۳- تموم هیولاها رو نابود کن (۱۹۶۸)

اگه فیلم «گیدورا: هیولای سه سر» رو میشه «انتقام جویان» فیلمای کایجو نامید پس میشه از فیلم «تموم هیولاها رو نابود کن» (Destroy All Monsters) به عنوان «انتقام جویان:جنگ ناتموم» (Avengers: Infinity War) یاد کرد.
در همه فیلمای کایجو گذشته؛ هیولاها تو یه مکان یا جزیره واسه خود به سر می بردن اما در این فیلم موجودات فضایی به زمین حمله کرده و با در دست گرفتن کنترل ذهن این هیولاها اونا رو به سمت نابود کردن آدمی جهت میدن تا به اهداف خود برسن.

در آخر اما هیولای زمینی موفق می شه خود رو از بند کنترل ذهنی موجودات فضایی رها کرده و با کمک آدم موفق می شه موجودات فضایی و هیولای اونا که مثل همیشه گیدورای مشهوره رو شکست دهد. هر چند داستان این فیلم مانند فیلمای کایجو دیگه ماجرای برابری داره اما ابعاد این فیلم از فیلمای دیگه بسیار بزرگ تر بوده و در این مورد در بالاترین جایگاه قرار میگیره. این فیلم شامل صحنه های جنگ و درگیری هیولاهای زیاد در سراسر شهرهای بزرگ جهان از مسکو و پکن گرفته تا نیویورک وپاریسه..

۲- گامرا: نگهبان دنیا (۱۹۹۵)

هیولای گامرا واسه اولین بار در سال ۱۹۶۵ و در فیلم «گامرا: هیولای بزرگ» (Gamera: The Giant Monster) معرفی شد که استودیو فیلم سازی دایی فیلم واسه رقابت با استودیو توهو و فیلمای گوذزیلا ساخته بود. بر خلاف دنباله های زیاد، این هیولای لاک پشتی هیچ وقت نتونست موفقیت، کیفیت و اعتبار فیلمای گودزیلا رو پیدا کنه تا اینکه در سال ۱۹۹۵ فیلم «گامرا: نگهبان دنیا» (Gamera: Guardian of the Universe) ساخته شد.

این فیلم در واقع ترکیبی از یه فیلم هیولایی مهیج امروزی و هیولای بچه گونه سنتی فیلمای گامرا بود. در این فیلم یه دختر رابطه ای عمیق رو به این هیولای لاک پشتی برقرار کرده و باید بزرگ ترها رو راضی کنه که نه فقط گامرا دشمن اونا نیس بلکه از زمین در برابر دیگه هیولاهای شرور هم مراقبت می کنه.
در آخر گامرا موفق می شه آدما رو نجات دهد و دو دنباله از این فیلم هم به ترتیب در سالای ۱۹۹۶ و ۱۹۹۹ ساخته شد.

۱- گودزیلای شین (۲۰۱۶)

بعد از موفقیت فیلم آمریکایی «گودزیلا» در سال ۲۰۱۴، استودیو توهو عزمشو جزم کرد با ایجاد تغییراتی در گودزیلای خود این فرانچایز رو از نو راه اندازی کنه.
فیلم هیولایی «گودزیلای شین» (Shin Godzilla) در سال ۲۰۱۶ اکران شد و این فرانچایز رو به ریشه های ترسناک خود بازگرداند. در حالی که گودزیلای فیلم اصلی این عنوان در سال ۱۹۵۴ به خاطر انفجار بمب هسته ای در آخر جنگ جهانی دوم بیدار شده بود اما در فیلم «گودزیلای شین» گودزیلا به دلیل انفجار در رآکتور هسته ای فوکوشیما و زلزله و سونامی که باعث اون شد بیدار می شه.

اینجا دیگه خبری از گودزیلای خوش قلب و دوست داشتنی سالای دهه ۱۹۶۰ نبوده و گودزیلای جدید با رگهای قرمز روی بدن و نیم تنه ای که شباهت بیشتری به دایناسور داره در واقع یه هیولای زامبیه که به کابوس غیرقابل توقف آدم تبدیل می شه.همه فیلمایی که در این لیست به اونا پرداخته شده به نحویبا الهام از ترس عصر هسته ای ساخته شدن اما در کل ترسای عمیق و عادی آدما رو به تصویر می کشیدن.

اگه از علاقمندان سینما هستین و به بخش معرفی فیلم علاقه دارین به شما پیشنهاد می کنیم که لینکای زیر رو هم بخونین.

ترسناک ترین فیلمای خارج از ژانر وحشت تاریخ سینما رو بشناسین

بهترین فیلمای ژانر وسترن که از دیدن اونا پشیمون نمی شین

فیلمایی که دستکم تا چند روز شما رو دچار وحشت و توهم می کنن

بهترین فیلمای ترسناک سال ۲۰۱۷ از نگاه منتقدان