عکاسی با موبایل این روزا به یه هنر مهم تبدیل شده.

در طول سفر وقتی از مکان‌های جدیدی بازدید می‌کنین حتما دوست دارین که اونا رو در قاب دوربین ثبت کنین تا بعدا با دیدن این تصاویر خاطرات سفرتون زنده شن. چه بهتر که بتونین عکس‌های قشنگتر با کادربندی‌های درست و کیفیت عالی بگیرین تا جلوه چشمی اونا دو برابر شه.

دوربینی که حمل آسونی داشته باشه و همیشه همراه آدم باشه، گزینه بهتری واسه ثبت صحنه‌های خاصه. بخاطر این، باید اقرار کنیم که موبایل‌های هوشمند امروزی با کیفیت‌های عالی دوربین و امکاناتی که در اختیار کاربر قرار میدن، گزینه‌های قابل تاملی بشمار می‌روند.

از این رو، خوبه علاوه بر ثبت لحظه‌های خانوادگی و شادی‌های دوستانه خود، به تمرین عکاسی هنری با موبایل هم بپردازید. این کار نه فقط سرگرمتان می‌کنه، بلکه محرکی واسه بروز خلاقیت هاتون هم حساب می‌شه.

واسه این منظور ما در ادامه چندین ترفند ساده و کاربردی واسه عکاسی با موبایل رو براتون نوشته‌ایم. امید که با این راهنما خاطرات زیبایی رو واسه همیشه ثبت کنین.

 

 

 

۱- به خطوط توجه کنین

 

هنگام ترکیب‌بندی، به خطوط واقعی یا تمثیلی توجه خاص داشته باشین. این خطوط پیشرونده نشون دهنده حرکت یا جهت در عکس هستن. شما با به کار گیری این خطا نگاه بیننده رو به سمتی که می خواین هدایت می کنین و این امکان رو براشون آماده می کنین تا همه زوایای تصویر رو نگاه کنن.

پس از عکاسی واسه اینکه بهترین ویرایش رو روی عکسای خود انجام بدین می تونین از اپلیکیشنایی مثل SKRWT، Priime، Snapseed و Touch Retouch واسه اعمال ویرایشای لازم استفاده کنین.

۲- از قصد عکس‌های تار بگیرین

واسه تار کردن تصویر از روی عمد علاوه بر دوربین معمولی موبایل خود می تونین از اپلیکیشنایی استفاده کنین که نوردهی و فوکوس لنزِ دوربینِ موبایل رو به صورت جدا از هم قفل می کنن.

ثبت تصاویر این چنینی بسیار آسونه. به طور مثال، می تونین نزدیک غروب آفتاب، وقتی چراغ اتومبیلا در حال روشن شدن هستن به خیابانی برید که منظره زیبایی داره و می تونین اونجا بوکهای نوری زیبایی بوجود بیارین.

بعد، فوکوس دوربین رو روی نزدیک‌ترین سوژه به دوربین قفل کنین. مثلا می تونین روی انگشتر دست خود فوکوس کنین تا بقیه تصویر تار و اصطلاحا فلو شه.
بعد کادر رو به ترتیبی که دوست دارین ببندین. در این مرحله به تنظیم نور دوربین حتما به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین. دوربین آیفون، گزینه ای کشویی واسه تنظیم نور روی صفحه نمایش میده که به آسونی با بالا یاپایین کشیدن اون می تونین نور موردنیاز تصویر رو تامین کنین.

پس از اطمینان از فلو بودن عکس و بوکه شدن نور چراغِ اتومبیلا عکس خود رو بگیرین.

در آخرین مرحله با به کار گیری اپلیکیشنایی مثل اسنپ‌سید یا VSCO cam عناصر اضافه رو کراپ کرده و نور و رنگ عکس رو به دلخواه تغییر بدین.

 

 

 

۳- به سوژه نزدیک شید

 

 

 

همیشه لازم نیس براساس قانون عکاسی کنین. بعضی وقتا بد نیس بدون در نظر گرفتن اصول، کادر متفاوتی داشته باشین. به طور مثال، به سوژه دلخواه خود نزدیک شید، چندین فریم متفاوت بگیرین. بد نیس در فریمای جور واجور کمی کادر رو تغییر بدین و دوربین رو به سوژه دورتر یا نزدیک تر کنین. تا آخرسر یه عکس مناسب از اون بگیرین.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که بهترین زمان واسه عکاسی نزدیک غروب و اول صبح  (وقتی نور خورشید شدید نیس) است. در این ساعات از روز بیشتر می تونین با کمک نورهای طبیعی عکسای قشنگ تر و زنده تری ثبت کنین. البته از فلاشای LED واسه تاکید روی پرتره یا غذا هم می تونین کمک بگیرین.

پس از عکاسی هم از اپلیکیشن‌هایی مثل VSCO یا Videon واسه ویرایش تصویر بهره بگیرین.

مطلب دیگر :
موشک ضد تانک جدید ایالات متحده که قاتل اهداف متحرک دریایی و زمینی است

۴- به جزئیات توجه خاص داشته باشین

جزئیات ریزی که شاید بقیه متوجه اون نیستن، بهترین سوژه واسه عکاسی هنری بشمار می رن. شما می تونین یه سوژه معمولی رو با ترکیب بندی خلاقانه و هوشمندانه، به یه عکس فوق العاده جذاب تبدیل کنین. البته فوکوس کردن روی سوژهای ریز بعضی وقتا واسه دوربین موبایل مشکله.

مثلا در آیفون، قفل شدن فوکوس روی سوژه نزدیک بعضی وقتا با مشکل همراه س. واسه برطرف کردن این مشکل، کافیه دست خود رو به موازات سوژه در مقابل لنز دوربین بگیرین. وقتی فوکوس به درستی روی اون انجام شد، دست خود رو ورداشته و عکس رو بگیرین.

اینطوری، تصویری فوق العاده زنده و شفاف در اختیار دارین که همه جزئیات اون به طور کامل روشن دیده می شن.

۵- صبور باشین

در همه امور زندگی با صبر کردن میشه یافته های بهتری گرفت. عکاسی هم دقیقا هنر صبر کردنه. واسه ثبت یه تصویر قشنگتر از نورهای متحرک، لازمه منتظر بهترین لحظه بمونین و بعد شاتر رو فشار بدین. در موقعیتای جور واجور، با کمی صبر و ایجاد معطلی می تونین تصویری به طور کامل متفاوت از سوژه دلخواهتون ثبت کنین.

۶- حرکات رو ثبت کنین

واسه ثبت پَنینگ با دوربین موبایل بهتره از اپلیکیشنای جانبی مثل Slow Shutter بهره بگیرین. به این صورت، سوژه به طور کامل روشن ثبت و پس‌زمینه اون کشیده می شه.
این فوت وفن واسه نمایش حرکت در عکس استفاده زیادی داره و با اون میشه کارای خلاقانه ای انجام داد.

 

۷- به دنبال نورهای جذاب باشین

 

مناطق تاریک از نور عمودی می کاهند و اجازه میدن تا نورهای افقی سوژه شما رو روشن کنن. نور طبیعی در میونه روز واسه عکاسی بسیار شدید و زننده س. بخاطر این، اگه وقت ندارین تا نزدیکی غروب صبر کنین، بهتره به مکانایی برید که نور عمودی رو مسدود می کنن و اجازه میدن تا نور افقی روی سوژه تابیده و منظره ای جذاب بسازن. مثلا پشت پنجره ای که پرده داره عکاسی کنین.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که سوژه خود رو نباید در وسط سایه بذارین، خیلی هم در برابر نور مستقیم نباشه. محلی رو انتخاب کنین که بهترین و ملایم ترین نور رو داره.

۸- از زیر آب عکاسی کنین

 

 

این گزینه فقط واسه موبایلایی کاربرد داره که ضدآب هستن. شما می تونین در زیر آب فیلم‌ورداری کرده و از داخل فیلم عکس در بیارین. یا صحنه های خیلی مهم رو به صورت عکس ثبت کنین.

اگه موبایل ضدآب ندارین و می خواین در زیر آب عکاسی کنین، از قابای ضدآب استفاده کنین.

۹- سوژه کوچیک رو کوچیک نشون بدین

تلاش نکنین کودکان که اندام کوچیکی دارن رو بزرگ نشون بدین. برعکس، اونا رو در پایین کادر بذارین و از فاصله دور در جایی که فضای منفی داره از اون عکاسی کنین.

۱۰- در عکس خود ظرافت به خرج بدین

شما واسه خلق عکسای عالی با موبایل لازم نیس حتما بدنبال رنگای خاص یا چشم‎اندازه های خاص باشین. همین که بتونین ظرافت زندگی رو در قاب تصویر ثبت کنین، کافیه. یه سایه، یه درخشش یا حرکت می تونه ترکیب عکس جذابی بسازه. فقط باید همیشه حواستون جمع باشه و سریع عمل کنین.

سرعت عمل داشتن در عکاسی یکی از مهم ترین کارهاییه که همیشه باید به اون توجه کنین.