وضعیت حقوقی رسانه های نوین با تکیه بر مصوبات شورای اروپا- قسمت ۲

گفتار سوم: ضرورت چارچوب گذاری رسانه های نوین ۴۷
۱٫ خود تنظیمی: ۵۰
۲٫ همکاری در تنظیم دهی: ۵۰
۳٫ تنظیم دهی: ۵۱
گفتار چهارم: تدوین قوانین برای اینترنت با تاکید بر مصوبات شورای اروپا ۵۴
بند اول: ضرورت ها تدوین قوانین و مقررات برای اینترنت و پیش نیازهای ۵۵
۱- مفهوم ۵۵
۲- ضرورت ۵۶
۳- پیش نیازها ۵۸
۴- اصول تدوین قوانین و مقررات ۶۰
فصل دوم: تدوین قوانین مصوب شورای اروپا و برخی کشورها ۶۷
گفتار اول : مصادیقی از مقررات رسانه های نوین در کشورها ۷۱
۱-مجارستان ۷۲
۲-انگلستان: ۷۳
۳- فرانسه: ۷۵
الف) اصل آزادی بیان ۷۵
بند ۱( محدودیت ها ۷۶
ب) اصل حق دانستن (حق دسترسی به اطلاعات) ۷۸
۴- آلمان: ۷۸
بند ۱) قوانین اینترنت و قراردادهای اینترنتی ۷۹
۵-ژاپن: ۸۱
۶- استرالیا: ۸۲
۷- ایالات متحده: ۸۳
۸- ایران: ۸۴
گفتار دوم: بررسی تطبیقی نظام حقوقی برخی از کشورهای اروپایی ۸۸
گفتار سوم: قوانین و استانداردهای رسانه های نوین ۸۹
نتیجه گیری: ۹۸
فهرست منابع و مآخذ ۱۰۱
Abstract 107
مقدمه:
در دوران معاصر رسانه‌های نوین شامل شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک، توییتر و گوگل پلاس و شبکه‌های اجتماعی تخصصی می باشد. رسانه‌های جدید ویژگی‌هایی دارند که بر خلاف رسانه‌های الکترونیک، مثل رادیو یا تلویزیون، رسانه‌هایی هستند که بر بستر اینترنت و در مواردی، ماهواره‌ها بار می‌شوند و در آن بستر، به کاربران خود خدمات‌ دهی می‌کنند. برای استفاده از این رسانه‌های نوین، عملاً باید امکانات زیرساختی باشد؛ چه سخت‌افزاری و چه نرم‌افزاری، که بتوان از ظرفیت‌های این رسانه‌ها به شکل مناسب استفاده کرد. اینترنت و نسل‌های بعدی آن، که امروزه از آن‌ ها به عنوان وب ۱، وب ۲، وب ۳ و حتی وب مفهومی یاد می‌شود، همگی بر بستر اینترنت هستند.
 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
سخت ‌افزارهایی که جدیداً ما شاهد آن هستیم، مثل تلفن‌های همراه هوشمند یا تبلت‌ها و سایر ابزارهای همراه، تقریباً بدون اینترنت بی‌معنا هستند. اگرچه یک سری امکانات را بدون اتصال به اینترنت در اختیار صاحبان خود قرار می‌دهند، اما اساساً با اینترنت معنا پیدا می‌کنند. به هر حال، همه‌ی رسانه‌های نوین بر بستر اینترنت معنادار می‌شوند. اینترنت نسل‌های مختلفی را پشت سر گذاشته است؛ از سایت‌های اینترنتی و سرویس‌هایی مثل ایمیل و سایر خدمات الکترونیک تا نسل‌های بعدی آن‌ ها که به وبلاگ‌ها رسیدیم و سپس نوبت به شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک، توییتر و گوگل پلاس و شبکه‌های اجتماعی تخصصی رسید.[۱]
اینترنت، این رسانه جدید، بخش مهمی از دنیا اطلاعات شده است، البته پس از تلویزیون به عنوان اولین جایی که مردم برای گزارش های خبری به سراغ آن می روند. بیش از ۳۰۰میلیون نفر در دنیا از هر کشور، از اینترنت استفاده می کنند. این وسیله بدون توجه به مرزهای ملی فراملی از مرزهای جغرافیایی عبور
می کند. [۲] بر کسی پشیده نیست که همان گونه که رسانه های سنتی دارای چارچوب حقوقوق بوده اند، رسانه های نوین نیز باید دارای مقررات و قوانین لازم به خود باشند. اما تمام کوشش ها و فعالیت ها نتیجه مطلوبی نداده است چرا که تغییر پر شتاب جهان رسانه های نوین، چالش های قانونی جدیدی به وجود آمده اند که قوانین کشورها متناسب با این پیشرفت های فنی تکامل نیافته است
شورای اروپا به عنوان یکی از قدیمی ترین سازمان های بین المللی، جزء اولین سازمان هایی است که قوانین و مقرراتی برای رسانه های نوین وضع کرده است این سازمان اروپایی با تصویب اعلامی ها و توصیه نامه های گوناگونی کوشش ها و فعالیت های فراوانی در جهت چارچوب گذار برای رسانه های نوین کرده است.

 

دانلود متن کامل پایان نامه در سایت fumi.ir

 

الف- بیان مسئله :

 

تحولات اقتصادی ، اجتماعی وفرهنگی تاثیر بسزایی بر رسانه ها دارند. رسانه های نوین و خدمات نوین ارتباطی در مرحله میانی از توسعه خود قرار دارند هنوز ماهیت آنها، فرصت ها و همچنین چالش هایی را که به وجود می آورند مشخص نیستند.ضرورت پیش بینی سیاست ها ومقررات برای رسانه های نوین بیش ازپیش احساس می شود. از یک سو باید آزادی آنها را تامین کرد واز سوی دیگر باید به فکر آثار منفی ومخربی که تولید می کنند بود و تا حداقل امکان، این آثار منفی را کاهش داد.آنچه که ما در ارتباط با رسانه های نوین روبه رو هستیم این است که در کنار افراد متخصص ، افراد غیر متخصص نیز به تولید محتوا می پردازند بدون اینکه مقرارت خاصی را رعایت کنندیا نظارتی بر آنها باشد. دانشجو به بررسی سیاست گذاری ها ومقرارت گذاری ونظارت بر این رسانه ها می پردازد.
عکس مرتبط با اقتصاد

 

ب- سؤالات تحقیق:

 

سوال اصلی این تحقیق عبارت است از اینکه”وضعیت حقوقی رسانه های نوین با در نظر گرفتن مصوبات شورای اروپا چگونه است؟” و سوالات فرعی نگارنده در این تحقیق به دنبال یافتن پاسخ آن ها بوده،
عبارت اند از:

 

 

    1. اقدامات شورای اروپا برای رفع چالش های حقوقی ، رسانه های نوین چیست؟

 

  1. چه تفاوت هایی میان نظام حقوقی رسانه های قدیم ونظام حقوقی رسانه های نوین وجود دارد؟

 

پ- فرضیه های تحقیق:
فرضیه اصلی :

 

شورای اروپا براساس تصویب توصیه نامه واعلامیه ها وهمایش هایی از قبیل همایش ایسلند ؛ ریکیاویک ؛۲۸تا۲۹ماه مه ۲۰۰۹در این زمینه مشارکت فعالی داشته است.
فرضیه فرعی:

 

 

    1. شورای اروپا با برگزاری نشست های متعدد وایجاد توصیه نامه ها ، اعلامیه های حقوقی در باب رسانه های نوین تلاش کرده است تا در این زمینه مقررات گذاری کند.

 

  1. منظور از رسانه های سنتی ،مطبوعات ،سینما ،رادیو وتلویزیون است که نظام حقوقی مربوط به تاسیس ونظام حقوقی مربوط به محتوا را دارند اما به نظر می رسد که در مورد تاسیس رسانه های نوین ،قواعد خاصی پیش بینی نشده باشند .

 

ت- اهداف تحقیق:

 

از آنجا که رسانه های نوین در مرحله میانی از توسعه وتکامل خودقرار دارند و را ه بسیار طولانی تا رسیدن به شکوفایی لازم دارند ما نیاز داریم که رسانه های نوین را از لحاظ مقررات گذاری قاعده مند کنیم تا هم بتوانیم جلوی محتواهای تولید شده توسط افراد غیر متخصص را تا حد امکان گرفته وهم چارچوب حقوقی آن را مشخص کنیم.

 

ث- سوابق مربوط:

 

تاکنون تحقیقی انجام نشده است.

 

ج- مشکلات و تنگناهای تحقیق:
۱- کمبود منابع فارسی
۲- عدم توجه کافی به این موضوع

 

 

چ- روش تحقیق:

 

روش تحقیق ما در این پژوهش، کتابخانه ای و اسنادی است. در این تحقیق با توجه به کیفی بودن نوع تحقیق از روش کتابخانه ای برای گردآوری اطلاعات و داده ها استفاده شده است.

 

ح- ساختار پایان نامه:

 

چارچوب کلی برای این تحقیق در دو بخش که هر کدام از بخش ها دارای دو فصل جداگانه مورد بررسی قرار گرفته است در بخش اول به معرفی شورای اروپا و کلیات و مفهوم رسانه های نوین پرداخته شود و در بخش دوم به ضرورتچارچوب گذاری رسانه های نوین توسط شورای اروپا و برخی از کشورها اروپایی پرداخته شود. و در انتها نیز در قسمت نتیجه گیری، ماحصل مباحث آمده است.
بخش اول:
کلیات ومفاهیم
فصل اول: کلیات
گفتار اول:شبکه جهانی اینترنت: از تولد تا فراگیری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *