بیایید فرض کنیم شما بهترین مایع ماکارونی رو طبخ می کنین و دوستان تون به شما میگن که باید از اون واسه راه اندازی یک کار و کاسبی استفاده کنین. در این صورت، از چه مدل کسب و کاری استفاده می کنین؟ یکی از گزینه های موجود اینه که بگید: «محصولی رو تولید می کنم و اونو می فروشم.» ولی شما باید وقت بذارین و بهترین مدل کسب و کاری رو پیدا کنین که واسه ایده ی جدیدتون مناسبه و شانس موفقیت شما رو به میزان زیادی افزایش می ده.

مدل کار و کاسبی شما چیه؟

مدلای کار و کاسبی اینترنتی اصلی موجود یعنی:

۱. فروش محصول؛

۲. فروش خدمات؛

۳. فروش محصول اطلاعاتی.



فروش محصول به شکل آنلاین

فروش محصول: شاید این اولین مدلیه که به ذهن هر فرد می رسه؛ واسه این کار باید محصولی فیزیکی و قابل ارسال تولید کنین و اونو به شکل آنلاین به فروش برسونین. واسه فروش محصول هم می تونین از مغازه اینترنتی خودتون استفاده کنین، اونو در یکی از سایتای حراج عرضه کنین یا به عنوان فروشنده شخص سوم، محصول خود رو در بازاری آنلاین (مثل سایت آمازون که اجناس فروشندگان مختلف رو واسه فروش عرضه می کنه)، به فروش برسونین.

امتیازای فروش اجناس به شکل آنلاین

فروش آنلاین اجناس (در مقایسه با فروش اونا در مکانی فیزیکی)، امتیازای زیادی داره. اول اینکه مشتریان می تونن اجناس شما رو مشاهده و بررسی کنن، بی اینکه مجبور باشن به مغازه شما بیان (البته اگه فروشگاهی داشته باشین). مشتریا می تونن تموم گزینه های موجود مثل نظرات بقیه مشتریان، فهرست مواد تشکیل دهنده و دستورالعملا یا کاربردهای مربوطه رو مشاهده کنن. ویدئو و عکسایی از محصول شما در بین استفاده و بخش سؤالات عادی هم به مشتریان اطلاعاتی می ده که نمیشه در مغازه های آجری و فیزیکی گرفت.

اشکالات فروش اجناس به شکل آنلاین

شما باید چیزی رو تولید، اونو انبار و بعد ارسال کنین. ممکنه جنسای فیزیکی خراب شن و تولید، انبار کردن و ارسال اونا هم کار وقت گیریه. پس از ارسال هم مشکل جنسای مرجوعی پیش میاد. کنترل موجودی جنسای فیزیکی، رقابت بزرگیه. اگه کالای زیادی تولید کنین و کالاهایتان خراب شه، ضرر می کنین. اگه خیلی کم تولید کنین و موجودی تون تموم شه، فروشای پنهون تون و شاید مشتری هایی خود رو از دست بدین که واسه تأمین کالای خود، به سراغ منبع مورد اطمینان تری می رن.



فروش خدمات به شکل آنلاین

فروش خدمات: خدمات رو خوب میشه به شکل آنلاین، خرید و فروش کرد. دو روش اصلی فروش اینترنتی خدمات یعنی:

۱. استفاده از سایت به عنوان وسیله فروش: در این روش، کسب و کاری آفلاین، از سایت خود به عنوان ابزاری واسه فروش خدماتی استفاده می کنه که به شکل آفلاین ارائه می شه. خیلی از کسب و کارهای آفلاین، از اینترنت به عنوان وسیله فروش خدمات خود استفاده می کنن. در این حالت، سایت بیشتر مثل بروشوری واسه کار و کاسبی شما عمل می کنه. مثلا، می تونین نجار، دندانپزشک یا وکیلی رو از راه سایت اون پیدا کنین (و آزمایش کنین). اشتراک همه این کسب و کارا اینه که تموم خدمات اونا رو به شکل فیزیکی و آفلاین دریافت می کنین.

۲. استفاده از سایت به عنوان ویترین: در این روش، خدمات به شکل اینترنتی به فروش می رسن و عرضه می شن. نمونه هایی از این خدمات، شامل بازاریابی اینترنتی، خدمات مسافرتی و سرگرمیه. فروش و عرضه تموم این موارد از راه سِروِر فروشندگان انجام می شه.

امتیازای فروش اینترنتی خدمات

جذب مشتری از راه وب سایتی که خوب طراحی و واسه اون شده، خیلی کم هزینه تر از استفاده از روشای سنتی و آفلاینه. در این روش، مشتریان اطلاعات زیادی در مورد محصول شما دریافت می کنن و مجبور نیستن واسه بررسی گزینه های موجود به محل شما بیان. همیشه سایتایی که خوب طراحی شدن و دارای محتوای زیادی هستن، کارکرد بهتری از رقبای ضعیف تر دارن. صرف نظر از اینکه سایت شما بروشوری واسه کسب و کارتون باشه یا ویترینی واسه نمایش اجناس و خدمات شما، راه اندازی این مدل کار و کاسبی، سریع تر و آسون تر از فروش اجناس و خدمات به شکل سنتیه.

مطلب مشابه :  آشنایی با فواید صبحانه واسه سلامتی و کنترل وزن

اشکالات فروش اینترنتی خدمات

در این مدل کار و کاسبی اینترنتی، سطح بالایی از رقابت هست، به ویژه واسه کلمات کلیدی خاص. مثلا، اگه شما لوله کشی تو تهران باشین، به سختی می تونین در نتایج جست وجو واسه کلمه کلیدی «لوله کش تهران»، در رتبه بالایی قرار بگیرین، چون با جست وجوی این کلمه کلیدی در گوگل، بیشتر از صدها هزار نتیجه نشون داده می شه. واسه همین، باید به دنبال استفاده از طرح بازاریابی محتوای تهاجمی باشین. از اونجا که کلا، فرصت ایجاد رابطه ای حضوری با مشتری رو پیدا نمیکنید، ایجاد وبلاگی جذاب همراه با نمایش ویدئو، نقش مهمی در این مدل کار و کاسبی اینترنتی اجرا می کنه. نمونه هایی از فروشندگان خدمات اینترنتی شامل سایتای نمایش آنلاین ویدئو، ارائه خدمات میزبانی وب، بازاریابی ایمیلی، فروش بلیط هواپیما و ارائه دهندگان خدمات محلی آفلاینه.



فروش اطلاعات به شکل آنلاین

فروش اطلاعات: معمولا طراحان مربوط به سبک زندگی و بازاریابان اینترنتی، این مدل کار و کاسبی رو انتخاب می کنن. به طور عادی، در زمان فروش اجناس یا خدمات، تنگنایی به وجود میاد؛ بیشتر صاحبان کار و کاسبی، بیشترین حد تا میزان محدودی فروش دارن و بی ایجاد تغییر در کسب و کارشون (از راه استخدام کارکنان بیشتر، خرید لوازم بیشتر و غیره) نمی تونن میزان فروش خود رو افزایش دن، ولی در مورد اجناس اطلاعاتی، اینجور محدودیتی وجود نداره و تنها عامل محدودکننده ی میزان فروش، ظرفیت سرور میزبان وب شماس (یعنی حجم اطلاعاتی که می تونین در سایت خود نمایش بدین و تعداد کاربرانی که می تونن از سایت شما بازدید کنن).

در این روش، اجناس منحصرا به شکل الکترونیکی و خودکار عرضه می شن. پرداختا و ارسال صورت حسابا هم به شکل خودکار و به وسیله سبد خرید و دروازه پرداخت انجام می شه و محدودیتی در تعداد تراکنشایی که در بیست و چاری پردازش می شه، وجود نداره.

فروش اطلاعات رو میشه به دو دسته تقسیم کرد:

۱. فروش اطلاعات قابل دانلود: عادی ترین محصول قابل دانلود، کتاب الکترونیکه و در قیمتای مختلفی عرضه می شه. بقیه اجناس قابل دانلود، شامل فایلای صوتی (MP3)، ویدئویی (MP4) و متنیه. معمولا در دوره های آموزشی که قیمتای بالاتری دارن، ترکیبی از فایلای پی دی اف و صوتی و ویدئویی ارائه می شه.

۲. دریافت حق عضویت در سایتا: بعضی سایتا، خدماتی شامل امکان دسترسی به روزنامه، مجله یا مقالات رو ارائه میدن و بعضی هم سایتایی کامل با فایلای ویدئویی و صوتی و انجمنایی تعاملی هستن و واسه استفاده از تموم خدمات اونا باید در اون سایتا عضو شید. این سایتا معمولا به شکل ماهانه یا هرساله، مبلغی رو به عنوان حق عضویت دریافت می کنن. بعضی وقتا این سایتا به شکل خودکار، مقدار معینی مطلب و محتوا (مثل درسایی از دوره ای آموزشی) رو در طول دوره زمانی معینی به هر یک از اعضای جدید ارائه میدن. هدف از این روشِ «قطره ای»، جلوگیری از غرق کردن مشترکان جدید با حجم زیادی از محتوا و مجبور کردن اونا به پرداخت حق عضویت واسه دوره زمانی طولانی تریه.

امتیازای فروش اینترنتی اطلاعات

مطلب مشابه :  آشنایی با طوفان فکری آنلاین و ویژگی های اون

مدلی که خیلی از فروشندگان این خدمات آنلاین، واسه ارائه اطلاعاتِ همیشگی از اون استفاده می کنن، مدلی از ارسال صورت حسابای دوره ایه. با ارسال صورت حسابای ماهانه یا هرساله، واسه رسیدن به موفقیت، به تعداد خیلی کمتری از مشتریان نیاز دارین. در این مدل کار و کاسبی اینترنتی، پس از ایجاد محصول، واسه تعمیر و نگهداری سیستم به زمان خیلی کمی نیاز دارین. از اونجا که این مدل اندازه پذیره، خیلی آسون می تونین بی روبرو شدن با سختیای عادی در کسب و کارهای فروش اجناس و خدمات به تعداد زیادی از خریداران خدمات ارائه بدین.

اشکالات فروش اینترنتی اطلاعات

بیشتر فروشندگانِ اطلاعات در انتقال ارزش واقعی اطلاعاتی که به فروش می رسانند، با مشکل روبرو هستن؛ با وجود اطلاعات رایگان زیادی که به شکل آنلاین در دسترس عموم قرار گرفته، قانع کردن کاربران واسه پرداخت بهای اطلاعات و محتوای شما کار دشواریه. علاوه بر اون، خیلی آسون میشه محتوای دیجیتالی رو کپی و سرقت کرد؛ پس باید به دنبال راهی واسه حفاظت از محتوای خود و جلوگیری از سرقت اون باشین.



نکته ای در مورد فروش اینترنتی اطلاعات

مردم تمایلی ندارن واسه اطلاعات قدیمی پولی بدن. در بیشتر موارد، مطالبی که ارا ئه میدید باید مشکلی جاری و حل نشده رو حل کنه؛ پس همیشه به بهترین روش واسه انجام کارا فکر کنین. دانستن اینکه چیجوری میشه کاری سخت یا گیج کننده رو انجام داد، مبنای خوبی واسه تولید محصولی اطلاعاتیه. هیچوقت تصور نکنین مردم حاضرند واسه اطلاعاتی که مثل مطلبی معمولیه، پولی بدن. مطلب شما باید کامل باشه و مشکلی واقعی رو حل کنه.

چیزی که هر کار و کاسبی اینترنتی به اون نیاز داره

صرف نظر از اینکه چه مدل کار و کاسبی اینترنتی انتخاب می کنین، به یک راه حل محتوا نیاز دارین. بی داشتن محتوایی منظم در سایت خود، هیچوقت نمی تونین ترافیک موتورهای جست وجو رو به سایت خود جذب کنین و مشتریان پنهون هم به اطلاعاتی که واسه انجام خریدی آگاهانه نیاز دارن، دست نخون پیدا و شاید هیچوقت خریدی از شما نخون کرد.



مدل کار و کاسبی اینترنتی انتخابی شما چیه؟

بیایید به مثال دستور پخت مایع ماکارونی خوشمزه برگردیم. چه مدل کسب و کاری رو واسه عرضه اون انتخاب می کنین؟

فروش محصول: شما می تونین مایع ماکارونی خوشمزه ی خود رو در حجم بالایی تولید، بسته بندی و انبار و به دوستداران ماکارونی در سراسر کشور ارسال کنین. می تونین محصول خود رو در اندازه ها (یک نفره، خونواده، مهمانی)، مزها (با گوشت، ادویه دار، اُرگانیک) و سبکای جورواجور (فقط مایع ماکارونی، همراه با رشته های ماکارونی، همراه با مخلوط ادویه ی خشک) ارائه بدین. شما باید کارخانه ای راه اندازی کنین یا تولید محصول خود رو به کارخانه دیگری بسپارید. در هر صورت، انجام این کارا هزینه بره و باید به درگاه پرداخت اینترنتی، حمل کننده ی کالا، تولید، شکایات و مرجوعی کالا هم فکر کنین.

فروش خدمات: دستور پخت ویژه ی شما می تونه در یک شرکت تهیه ی غذای ایتالیایی مورد استفاده قرار بگیره یا می تونین با استفاده از وب سایتی که به شکل بروشوری واسه کار و کاسبی تهیه ی غذای شما عمل می کنه، واسه اون بازاریابی کنین یا به رستورانا، خدمات آموزش داخلی ارائه بدین. شاید هم بتونین به افرادی که قصد دارن پخت ماکارونی اصیل و خوشمزه رو یاد بگیرن، آموزشایی ارائه بدین. راه اندازی اینجور کسب و کاری، آسون تر و کم هزینه تر از تولید محصول فیزیکی و واقعیه و جدا کردن چیزی که ارائه میدید از راه فروش خدمات، آسون تره.

برگرفته از: thebalance.com

ایده خود رو به پول تبدیل کنین


دسته بندی : آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید