چطور در دوران بارداری از خود مراقبت کنیم ؟

بیشتر متخصصان زنان و زایمان، شروع بارداری را از اولین روز آخرین و عقب افتادن پریود https://bestmedic.ir شما حساب می‌کنند، زیرا تعیین زمان دقیق تخمک ‌گذاری و زمان لقاح واقعاً دشوار است، اما دیدن علائم فیزیکی قاعدگی بسیار ساده‌تر است.

بنابراین یک‌ هفته باردار، به این معنی است که شما در دورهٔ قاعدگی یا پریود خود هستید و هنوز باردار نیستید! در واقع، تا دو یا سه هفته بعد و بسته به طول چرخهٔ قاعدگی‌تان باردار نخواهید بود.

پس از انجام آزمایش خون و مثبت شدن بارداری، اولین کاری که لازم است انجام دهید این است که خبر بارداری خود را به همسرتان بدهید و یک جشن دو نفره برگزار کنید. اما قطعا پس از آن سوالات زیادی برای شما ایجاد خواهد شد.

سوالاتی در خصوص اولین اقداماتی که باید انجام دهید، رژیم غذایی که باید داشته باشید، مکمل ها و ویتامین هایی که باید مصرف کنید و باید ها و نباید های دیگری که در طول بارداری هفته به هفته https://bestmedic.ir می بایست به آن ها توجه داشته باشید.

افسردگی در بارداری

بارداری یکی از دوره‌های شیرین زندگی هر زنی می‌باشد، اما برای اکثر زنان با ترس، استرس و حتی افسردگی همراه است. تقریبا 23-14 درصد زنان، علایم افسردگی در بارداری را تجربه می‌کنند. افسردگی یک اختلال خلقی است که از هر 4 زن، 1 نفر را درگیر کرده و تنها مختص زنان باردار نیست.

اغلب اوقات افسردگی در بارداری تشخیص داده نمی‌شود، زیرا اکثر زنان گمان می‌کنند یک تغییر در تعادل هورمونی را تجربه می‌کنند. این حالت می‌تواند خطراتی برای مادر و جنین به همراه داشته باشد. افسردگی در بارداری قابل تشخیص و درمان است اما با این حال مادر نیاز به حمایت روانی دارد.

در دوران بارداری تغییرات هورمونی می‌تواند سبب تغییرات شیمیایی در مغز مادر شده که به طور مستقیم به علائم افسردگی https://bestmedic.ir و اضطراب مرتبط می‌شود.

آزمایش غربالگری

آزمایش غربالگری، مهم‌ترین نقش مراقبتی را در سه‌ ماهۀ اول بارداری دارد. آزمایش‌های غربالگری سه‌ ماهۀ اول می‌تواند وجود اختلالات کروموزومی در جنین را نشان دهد. این بررسی شامل یک سونوگرافی است، که حتما باید در فاصلۀ ۱۱ تا ۱۳ هفتگی انجام شود و ضخامت پشت گردن جنین اندازه‌گیری شود.

بایستی برگۀ سونوگرافی را در آزمایشگاه همراه داشته باشید و نتیجۀ این بررسی، غربالگری سه ماهۀ اول تلقی می‌شود.

مرور اصول اولیه

پزشک متخصص در هر نوبت فشار خون و وزنتان را اندازه می گیرد. درمورد هرگونه که نگرانی که دارید با متخصص صحبت کنید. بعد وقت آن است که جنین در مرکز توجه قرار بگیرد. ممکن است متخصص رشد جنین را تحت نظارت قرار دهد:

پزشک می‌ تواند با اندازه گرفتن فاصله میان استخوان شرمگاهی تا بالای رحم (ارتفاع رحم)، رشد جنین را اندازه بگیرد. بعد از هفته بیستم، این اندازه اغلب معادل تعداد هفته های بارداری منهای یا به اضافه 2 سانتی متر است.

مطلب دیگر :
آزادسازی مالی یا سرکوب مالی و رشد اقتصادی در ایران

صدای قلب او را بشنود: در ویزیت‌ های سه ماه دوم، می توانید صدای قلب جنین را با استفاده از دستگاه داپلر بشنوید. دستگاه داپلر حرکت را تشخیص می‌ دهد و آن را به عنوان صدا منتقل می­‌کند.

حرکت جنین را ارزیابی کند: زمانی که متوجه لگد زدن یا تکان خوردن جنین شدید، به پزشک اطلاع دهید. یادتان باشد مادر در زمان های مختلف متوجه این حرکات می شود و پیش‌ بینی حرکت جنین در این دوران معمولا غیر ممکن است. احتمالا از هفته­ 18 تا 20 بارداری برای اولین بار متوجه تکان خوردن جنین می شوید.

از دیگر مراقبت های دوران بارداری در این دوره این است که درمورد دریافت واکسن های لازم نیز با متخصص مشورت کنید.

تغذیه یک خانم باردار مهم است، استفاده از یک تعذیه سالم می باشد. تغذیه یک فرد باردار باید حاوی مواد غذایی همانند ذیل باشد که در ادامه به شرح آن ها می پردازیم.

استفاده از مواد غذایی حاوی اسید فولیک مانند: اسفناج، کلم بروکلی، زرده تخم مرغ، موز و گوجه فرنگی، مواد غذایی حاوی آهن مثل گوشت و حبوبات، مواد غذایی ید و مواد غذایی حاوی کلسیم مثل شیر و لبنیات می باشد.

محدودیت ورزش در دوران بارداری

اغلب دیده شده که خانم ها در دوران بارداری از داشتن تحرک و انجام فعالیت های ورزشی اجتناب می کنند. در واقع باید بدانید که زنان در دوران بارداری باید فعالیت ورزشی داشته باشد و ورزش های مخصوص دوران بارداری را انجام دهند و از بی تحرکی اجتناب ورزند.

جالب است بدانید که، تنها در موارد خاصی به فرد باردار توصیه به کم تحرکی می شود که این تنها با صلاح دید بهترین متخصص زنان و زایمان و بسته به شرایط فرد مشخص می شود.

اطلاعات لازم را در اختیار متخصص قرار دهید

معمولا مادر طی سه ماه دوم احساس بهتری پیدا می کند. از شدت حالت تهوع حاملگی کاسته می ‌شود. متوجه حرکت جنین می­‌شوید. شکمتان بیشتر به چشم می ‌آید. اتفاقات زیادی در حال رخ دادن است.

درمورد دغدغه های خود، هرچند احمقانه یا بی اهمیت، با متخصص صحبت کنید. هیچ چیزی درمورد سلامت شما و جنین بی اهمیت و ناچیز نیست.