پایان نامه ارشد رایگان درمورد تجارت الکترونیک

اقتصادی دولت باید تلاش لازم در راستای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در فناوری اطلاعات صورت گیرد. از جمله ابزارهای آن می‌توان به بیمه خطرات مبادلات الکترونیکی و اجرایی کردن قوانین متعدد تجارت الکترونیکی و فناوری اطلاعات اشاره کرد.
نکته بسیار مهم دیگری که در بخش دولتی باید به آن توجه کرد توسعه کاربری فناوری اطلاعات در بین مشتریان و خریداران کالاهای شرکتهای کوچک و متوسط است که از آنجمله می‌توان به تبلیغات وسیع و فراگیر در سطح جامعه، برقراری یارانه‌ها و تخفیفات خرید در خریدهای الکترونیکی،‌ اقدامات آموزشی و فرهنگی متناسب با شرایط فرهنگی آحاد جامعه، توسعه و اجرایی کردن قوانین، آیین‌نامه‌ها و بخش‌نامه‌های حمایت از حقوق مصرف کننده در محیط الکترونیکی و… اشاره کرد.
و آخرین حرکتی که نقش اساسی در حمایت دولت از کاربرد تجارت الکترونیکی در شرکتهای کوچک و متوسط دارد، توسعه فناوری اطلاعات در خود سازمانهای دولتی است بگونه‌ای که هم دریافت خدمات توسط شرکتهای کوچک ومتوسط راحت‌تر باشد و آنها تشویق به توسعه فناوری اطلاعات شوند و همینطور شرکتهایی که هنوز نتوانسته‌اند از این فناوری بهره لازم را ببرند مجبور به استفاده از آن شوند.
بسیاری از اتحادیه‌های منطقه‌ای نظیر APEC و ASEAN تلاشهای زیادی در راستای توسعه کاربری فناروی اطلاعات در کشورهای عضو کرده‌اند. از آنجمله می‌توان به سیاستهای تشویقی توسعه آمادگی الکترونیکی در کشورهای عضو و برخی حرکتهای مربوط به اشتراک تجربیات (در قالب همایش‌های بین‌المللی، ارتباطات علمی، پروژه‌های مشترک، و…) اشاره کرد. از دیگر اقدامات منطقه‌ای می‌توان به سیاستهای توسعه شبکه‌های بین‌المللی ارتباطات تجاری اشاره کرد.
بکارگیری و توسعه سیاستهای مذکور و ابزارهای پیاده‌سازی آن از جمله نیازمندی‌های سیاستی کشورهای در حال توسعه است که در این قسمت از گزارش تلاش می‌شود تجربه سایر کشورها در این رابطه ارائه و زمینه لازم برای اتخاذ سیاستهای مناسب تامین گردد( کوایاما 2011).
تجربه کشورها در حمایت از SMEs برای استفاده از تجارت الکترونیکی
2-9-5-1 تجربه انگلستان (UK Online for Business)


برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید
رشته مدیریت همه موضوعات و گرایش ها : صنعتی ، دولتی ، MBA ، مالی ، بازاریابی (تبلیغات – برند – مصرف کننده -مشتری ،نظام کیفیت فراگیر ، بازرگانی بین الملل ، صادرات و واردات ، اجرایی ، کارآفرینی ، بیمه ، تحول ، فناوری اطلاعات ، مدیریت دانش ،استراتژیک ، سیستم های اطلاعاتی ، مدیریت منابع انسانی و افزایش بهره وری کارکنان سازمان

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

دولت انگلستان در سال 1997، «تبدیل انگلستان به بهترین مکان تجارت الکترونیکی در جهان» را به عنوان یکی از اهداف خود بیان نمود. واحد نوآوری سیاستی دولت انگلیس، گزارشی را در این زمینه ارائه کرد. در پی آن دفتری بنام eEnvoy’s بوجود آمد تا به عاملان تجاری، شهروندان و دولت کمک کند تا بتوانند از فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) بیشترین بهره را ببرند. دفتر eEnvoy’s برنامه ای را با عنوانUK Online for Business آغاز نمود تا بتواند چتر حمایتی وسیعی برای تمام فعالیتهای دولت در حمایت از تجارت الکترونیکی، دولت الکترونیکی و … بوجود آورد.
بر اساس تصمیمات این دفتر و با توجه به پیشنهادات ارائه شده در گزارش eCommerce@itsbest.uk ، کلیه فعالیتهای دولت در زمینه تجارت الکترونیکی درچارچوب برنامه UK Online for Business انجام می گیرد.
دفتر eEnvoy’s برای طراحی یک برنامه اجرایی، به طور گسترده ای با SMEs ، سازمانهای حمایت از تجارت، تاجران، افراد آکادمیک و دیگر متخصصان مشورت نمود تا بتواند سیاستها را به گونه ای طراحی نماید که نیازهای SMEs را پاسخگو باشد. در این برنامه بخش دولتی با بخش صنعت کشور مشارکت نموده اند تا بتوانند از طریق اطلاع رسانی، آموزش، حمایت ملی و …. استفاده از تجارت الکترونیکی در میان SMEs را افزایش دهند.
بودجه برنامه UK Online for Business در حدود 55 میلیون یورو است. علاوه بر این مسئولان متعهد شده اندکه منابع مالی و غیر مالی بیشتری برای برنامه اختصاص دهند.
اهداف برنامه:
هدف کلی برنامه این است که انگلستان را بهترین مکان برای تجارت الکترونیکی در جهان تبدیل نماید. مهمترین معیارها برای مکان مناسب تجارت الکترونیکی بوسیله شاخصهایی چون هزینه دسترسی به اینترنت و توسعه مبادلات اینترنتی B2C و B2B اندازه‌گیری می‌شود. جدای از این هدف کلی هر جزء از سیاست UK Online for Business هدف مشخص و تعریف شده‌ای را در بر دارد.
نقاط قوت این برنامه را می‌توان به صورت ذیل بیان نمود:
بازاریابی: یکی از مهمترین کارهایی که دولت در راستای گسترش تجارت الکترونیکی می‌تواند انجام دهد این است که از طریق تبلیغات و بازاریابی به افراد و صاحبان کسب و کارها یاد بدهد که چگونه ICT می‌تواند به آنها کمک کند. همچنین دولت باید به گروه ها اطلاع دهد که آنها چگونه می‌توانند در زمینه ICT اطلاعات دریافت نموده و مشورت کنند. برنامه UK Online for Business در این زمینه بسیار موفق بوده و از طریق آگهی، تبلیغات در رسانه‌های گروهی و … به خوبی خود را شناسانده است.
این برنامه بخش‌های مختلفی از تجارت الکترونیکی را شامل می‌شود. در این برنامه فعالیتها در چهار بخش صورت می‌گیرد:
کار با امکانات الکترونیکی
عرضه الکترونیکی
فروش و بازاریابی در وب
ارائه خدمات کارا برای مشتریان- چگونه فناوری می‌تواند کمک کند؟
شبکه مشاوران تجاری
مشاوران برنامه UK Online for Business با حمایت‌های دولت و سازمانهای حمایت از تجارت انگلستان و دیگر موسسات جهت حل نیازهای تک تک SMEs در تمامی انگلستان، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی خدمات مشاوره و راهنمایی ارائه می‌دهند.
مهمترین خدماتی که توسط این مشاوران ارائه می‌شود به قرار ذیل است:

 
 
مشاوره جهت آشنایی.
ارائه خدمات ‌IT و مشاوره جهت انتخاب تکنولوژی متناسب با هر کسب و کار.
راهنمایی عرضه‌کنندگان محلی.
آموزش برای رفع نیاز‌های اساسی مربوط به تکنولوژی.
تسهیلاتی جهت دسترسی به ابزار آلات: تسهیلات تکنولوژی به افراد و عاملان تجاری ارائه شده و یا اجاره داده می‌شود. همچنین به آنها اجازه می‌دهند تا تجارت الکترونیکی را تجربه نمایند.
برگزاری کارگاه‌های آموزشی و نشست‌ها: در این نشست‌ها و کارگاه‌های آموزشی ضمن انجام فعالیت‌های آموزشی، افراد تجربه های خود را در زمینه استفاده از تجارت الکترونیکی ارائه می‌نمایند و با همفکری و آموزش از تجربه‌های موفق، منافع قابل توجهی نصیب آنها می‌شود.
تشکیل گروه Technology Means Business (TMB):
در برنامه‌های مشاوره، بسیار مهم است که عاملان تجاری و SMEs از صلاحیت و بی‌طرفی مشاوران اطمینان حاصل نمایند. جهت حصول چنین اطمینانی در محدوده برنامه UK Online for Business گروهی تحت عنوان tbm توسط مؤسسه chartered Management Institute مدیریت می‌شود و در واقع کار اعتبار دهی را در سطح ملی انجام می‌دهد. مشاوران بخش خصوصی و دولتی که وظیفه آنان کمک به SMEs جهت استفاده از IT می‌باشد، باید از این مؤسسه اعتبار دریافت نمایند. این اعتباردهی باعث می‌شود که مدیران و عاملان تجاری به صلاحیت و به روز بودن اطلاعات مشاوران اعتماد داشته باشند. هر مشاوری باید در هر سال این اعتبار را دریافت نماید تا اجازه یابد که در کسب و کارها مشاوره ارائه نماید.
پاداش‌دهی به تجارت الکترونیکی:
به منظور حمایت بیشتر از تجارت الکترونیکی در برنامه UK Online for Business برنامه‌هایی برای ایجاد رقابت بیشتر در سطح منطقه‌ای معیارهایی برای درجه استفاده از IT در کسب و کارها مشخص شده است هر کدام از SMEs که رتبه بهتری در استفاده از IT دریافت نمایند به عنوان SME موفق‌تر شناخته شده و از مناطق معرفی می‌شود سپس این شاخص‌ها در سطح ملی در بین SMEs برتر محاسبه شده و SME برتر در سطح ملی پاداش دریافت می کند. در کنار این برنامه با بنگاه های موفق در این زمینه مشاوره می‌شود و از این مشاوره‌ها در توسعه سیاست‌های حمایتی استفاده می‌شود.
برنامه Be Online For Business :
این برنامه نیز متممی از برنامه کلی UK Online for Business می‌باشد که در آن وب سایتی برای ارائه مشاوره جهت طراحی و ایجاد استراتژی تجارت الکترونیکی بوسیله SMEs ایجاد شده است. این برنامه SMEs را در 7 مرحله هدایت می‌کند، در قسمت‌های اول چگونه مفید بودن تجارت الکترونیکی برای کسب و کارهای مشخص بیان می‌شود و در قسمت دوم چگونگی شروع تجارت الکترونیکی آموزش داده می‌شود.
ادغام در زنجیره ارزش
در این قسمت از برنامه از مطالعات موردی و اطلاعات مربوط به تجربه‌های موفق استفاده شده و به SMEs آموزش داده می‌شود که تکنولوژی چگونه می‌تواند در زنجیره ارزش آنها ادغام شود، اطلاعات کامل در این زمینه را می‌توان از سایت UK Online for Business کسب نمود.
فعالیت‌های بخشی
بررسی اثرات بخشی تجارت الکترونیکی کمک می‌کند تا در استفاده از تجارت الکترونیکی، موانع و مشوقها در هر بخش مشخص شود. بررسی‌ها در این زمینه از سال 2003 در انگلستان شروع شده و محدوده وسیعی از صنایع را در بر می‌گیرد. با توجه به این بررسی‌ها SIAs پیشنهادهایی را جهت اجرای مشترک بین دولت، تاجران و سازمان‌های بخشی ارائه می کند تا موانع اساسی حرکت بخش‌ها به تجارت الکترونیکی را از بین ببرد.
برنامه اشتراکی
از ویژگی‌های مهم برنامه UK Online for Business مشارکت دادن بخش خصوصی در قسمت‌های مختلف طرح می‌باشد در این برنامه سعی کرده است تا با انجام فعالیت‌های مشترک به طور دقیق‌تری نیازها و الزامات اجرای کامل سیاست را شناسایی نماید(حاجی کریمی و عزیزی، 1387).
2-9-5-2 تجربه یونان (Greece- E-Business Forum)
ابتکار E-Business Forum توسط دفتر صنعت (وزارت توسعه) یونان به منظور ایجاد محیط دیجیتالی مناسب برای کسب و کارهای کوچک و متوسط یونانی بوجود آمد. این ابتکار مکانیزمی را بوجود می‌آورد که در آن در بین دولت، افراد آکادمیک و تاجران، جهت ایجاد مشاغل مرتبط با تجارت الکترونیکی مشاوره انجام می‌گیرد.
کار این مجمع از طریق چند گروه کاری از اقشار مختلف انجام می‌گیرد. این گروه‌های کاری وظیفه دارند که موانع نفوذ تکنولوژی در اقتصاد الکترونیکی در یونان را از بین ببرند. در واقع این گروه‌ها پس از انجام تحقیقات لازم در زمینه نحوه عملکرد در سیاستگزاری دولت پیشنهادهایی را ارائه می‌نمایند و در حمایت از SMEs جهت پذیرش تجارت الکترونیکی به دولت کمک می‌کنند.
این مجمع همچنین اطلاعاتی را بصورت پیوسته برای شهروندان و تاجران درباره مسأله تجارت الکترونیکی ارائه می کند و بودجه 3/1 میلیون دلاری طی دوره 5-2001 برای این منظور در نظر گرفته شده است.
اهداف برنامه:
اهداف اصلی E-Business Forum عبارتند از:
گسترش مباحث پیرامون اقتصاد الکترونیکی در کل جهان.
بررسی و اطلاع‌رسانی در مورد نوآوری‌های تجارت الکترونیکی در یونان.
فراهم آوردن فرصت‌هایی برای صنف های تجاری به منظور مشارکت در فرآیند تصمیم‌گیری در زمینه ایجاد محیط مناسب برای ict و تسریع گسترش ict در میان کسب و کارهای کوچک و متوسط یونان.
ایجاد کتابخانه الکترونیکی در زمینه تجارت الکترونیکی در یونان و در سطح بین‌المللی.
هماهنگی تمام فعالیت‌هایی که در کل کشور در زمینه تجارت الکترونیکی و در سطح بین‌المللی انجام می‌گیرد.
ارائه پیشن
هاداتی جهت حذف موانع موجود در فراهم نمودن محیط الکترونیکی مناسب و کمک به کسب و کارهای کوچک و متوسط در مراحل اولیه حرکت به سمت اقتصاد الکترونیکی.
ایجاد پروژه‌های دولتی برای ارتقاء تجارت الکترونیکی در یونان.

ایجاد ارتباط بین سیاست‌های تجارت الکترونیکی یونان با سیاست‌های بین‌المللی و ارائه تجربیات کشورهای دیگر در این زمینه.
نقاط قوت برنامه:
مکانیزم جامع برای مشاوره مداوم با افراد و گروه‌های مرتبط: در این سیاست در تمامی ابعاد تجارت الکترونیکی با گروه های مربوطه مشاوره انجام می‌گیرد بطور کلی نتایج این مشاورات در سه گروه قابل طبقه‌بندی است.
شناسایی مشکلات و موانع از دیدگاه‌‌های مختلف
رسیدن به راه حل‌هایی که افراد از گروه‌های مختلف در آن توافق دارند (و بنابراین ضمانت اجرایی بالایی دارد).
به دلیل وجود افراد از گروه‌های مختلف هماهنگی بالایی در این برنامه وجود دارد.
بیش از 300 کارشناس در این گروه‌های کاری مشارکت دارند (تقریباً 60 درصد آنها از بخش خصوصی هستند)، که نمایندگان بخش دولتی (در سطح محلی، منطقه‌ای و ملی)، سازمان‌های غیر دولتی (NGOS)، سازمان‌های آموزشی، بانک‌ها و … را شامل می‌شود. یکی از مهمترین مشکلات در چنین کمیته‌هایی به مسأله سطح آگاهی گروه‌های مختلف مربوط می‌شود. زیرا در این کمیته‌ها افراد از گروه‌های مختلف سطح آگاهی متفاوتی دارند.
این برنامه آینده‌نگر است:
در این برنامه از طریق کارشناسان شبکه، مشکلات به صورت پویا تعیین می‌شوند و همچنین راه‌حل‌های اجرایی بوسیله وزارت توسعه با در نظر گرفتن چارچوب‌های نهادی، الزامات مالی و سازمانی و اولویت‌ها به روز می‌شوند.
برنامه قابلیت انعطاف‌پذیری دارد:
در این برنامه جلسات مشورتی بین گروه‌ها هر سه یا چهار ماه صورت می‌گیرد و همچنین کمیته‌های مشورتی به صورت ماهانه جلسه تشکیل می‌دهند. در نتیجه همواره استراتژی‌های توسعه همراه با زمان تغییر می‌کنند و چارچوب های اولیه نیز این قابلیت را دارند که در مقابل مصوبات بعدی منعطف باشند.
نتایج با توافق عام حاصل می‌شود:
در برنامه E-Business Forum تمامی تصمیمات با توافق افراد از بخش خصوصی و دولتی گرفته می‌شود. یکی از مهمترین جنبه‌های توافق عمومی در مورد سیاستگزاری این است که چنین توافقی ضمانت اجرایی سیاست را بالا برده و سیاست را کاربردی‌تر می کند. برنامهGreek Go Digital در واقع طرح اجرایی برنامه Information Society و Competitiveness می‌باشد که هدف اصلی آن حمایت از 50000 SMEs جهت تماس با اینترنت و بهره‌گیری از منافع آن است. مهمترین استفاده‌ کنندگان از این برنامه بنگا‌ه‌هایی هستند که بیش از 10 کارکن دارند. در این برنامه کسب و کارها در سه طبقه تقسیم شده‌اند:
کسب و کارهایی که زیرساخت‌های لازم جهت دسترسی به اینترنت را ندارند.
کسب و کارهایی که به اینترنت دسترسی داشته و پست الکترونیکی آنها فعال است.
کسب و کارهایی که دارای وب سایت می‌باشند و می‌توانند از طریق اینترنت با مشتریان و یا کسب و کارها مبادله (B2C , B2B) نمایند.
برنامه GO Digital دو طبقه اولی را حمایت می‌کند تا به مرحله بعدی دست یابند: از مرحله اول به مرحله دوم و از مرحله دوم به مرحله سوم. کل بودجه برای این برنامه 100 میلیون یورو می‌باشد.
دیگر پروژه‌های اصلی در یونان که توسط گروه‌های کاری e-Business Forum طراحی شده است شامل موارد زیر می‌باشد:
سیاست آموزشی Go Digital (کل بودجه اختصاصی 25 میلیون یورو).
دیجیتالی کردن کسب و کارهای مرتبط با تجارت الکترونیکی که در حدود 1500 تا 2000 مورد در نظر گرفته شده است (کسب و کارهایی که 5 تا 150 کارکن دارند) کل بودجه اختصاصی در حدود 200 میلیون یورو می‌باشد).
ارتقاء بازارهای الکترونیکی (20 تا 30 پروژه، کل بودجه اختصاصی 30 میلیون یورو).
توسعه ارتباط دیجیتالی (20 الی 30 پروژه، کل بودجه اختصاصی 30 میلیون یورو). (حاجی کریمی و عزیزی، 1387).
2-9-5-3 تجربه اسکاتلند: (First Steps Workshop Series)
برنامه First Steps Workshop Series کارگاه‌های آموزشی (4 نصف روز) را شامل می‌شود که شرکت‌ها را در جهت استفاده از قابلیت‌های اینترنت و تجارت الکترونیکی کمک می‌کند. این برنامه توسط Enterprise Scottish به منظور تامین اهداف استراتژی Connecting Scotland که خود قسمتی از استراتژی وسیع اقتصاد الکترونیکی اسکاتلند است، سازماندهی شده است. در استراتژی Connecting Scotland همان تعهداتی که توسط دولت انگلستان در سال 1998 تحت عنوان «تبدیل انگلستان به بهترین محیط تجارت الکترونیکی در جهان» بیان شده، در این برنامه آمده است: فرهنگ و اقتصاد اسکاتلند پیشرو جهان دیجیتالی خواهد بود. تجارت الکترونیکی به عنوان یکی از برجسته‌ترین مشخصه‌ های اسکاتلند عنوان می‌شود و تجارت الکترونیکی

]]>

 

Related articles

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *