تأثیر به ‌کارگیری سیستم‌ اطلاعات مدیریت بر تصمیمات مالی مدیران حوزه علمیه استان قم- قسمت ۱۵

صندوق قرض الحسنه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم موسسه ای مالی ویژه طلاب، فضلاء، روحانیون و اساتید حوزه های علمیه می باشد که در سال ۱۳۵۹ با ماموریت اصلی پرداخت وام قرض الحسنه بدون کارمزد، سود، جریمه تاخیر و یا وجه التزام با سرمایه اهدایی حضرت امام قدس (ره) تاسیس و با بهره گیری از منویات مقام معظم رهبری مدظله و مراجع عظام تقلید دامت برکاتهم فعالیت افتخارآمیز خود را دراجرای سنت مبارک قرض الحسنه پشت سر می گذارد. این موسسه با داشتن شعبه مرکزی ممتاز در شهر قم و باجه هایی در مدرسه مبارکه فیضیه و شهرهای مشهد، اصفهان، اهواز وتهران با دارا بودن یکصد و پنجاه هزار فقره حساب قرض الحسنه پسانداز از بزرگ ترین صندوق های قرض الحسنه کشور می باشد. این صندوق سالانه بیش از بیست هزار فقره وام قرض الحسنه کارسازی و میانگین مراجعه مشتریان در روز بیش از دو هزار نفر بوده و روزانه بالغ بر ده هزار تراکنش صورت می گیرد. صندوق قرض الحسنه دفتر تبلیغات اسلامی افتخار دارد:
اولین صندوق قرض الحسنه است که از سال ۱۳۸۳ مجهز به خودپرداز گردید.
اولین صندوق قرض الحسنه است که با همکاری بانک ملی ایران از سال ۱۳۸۷به شبکه شتاب متصل گردید.
اولین صندوق قرض الحسنه است که از سال ۱۳۸۸ خدمات خود را به صورت مجازی و سایبری ارائه میدهد.
از سال ۱۳۹۰ خدمات خود را بصورت سایبری ارائه می دهد.
اهداف صندوق قرض الحسنه دفترتبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم عبارت است از:
ترویج سنت قرض الحسنه
تلاش در راستای تأسیس بانک قرض الحسنه با مشارکت طلاب و فضلای حوزه های علمیه
ارائه مشاوره و راه کار در راستای تقویت صندوق های قرض الحسنه محلی وابسته به مراکز حوزوی
تلاش در راستای ترویج و آموزش بانکداری اسلامی
ترویج پرداخت تسهیلات قرض الحسنه بدون سود و کارمزد
تکمیل و ترویج خدمات الکترونیکی در راستای تکریم ارباب رجوع
طراحی خدمات جدید جهت ارائه به مشتریان
مشتری مداری و جلب رضایت مشتری
۲ـ۳ـ۷٫ مرکز امور بین الملل
توانمندسازی طلاب وفضلا برای فعالیت های تبلیغی وعلمی در خارج از کشور .آماده سازی وعرصه محتوا در حوزه معارف دینی بر حسب نیازهای جامعه مسلمان در کشورهای مختلف و ایجاد وتوسعه همکاری های علمی وفرهنگی درعرصه بین الملل از مهم ترین محورهای ماموریتی این مرکز می باشد .
این مرکز دارای ۴ اداره می باشد. اداره آموزش ، اداره پژوهش ، اداره ارتباطات و همکاری های علمی بین الملل و اداره برنامه ریزی و پشتیبانی.
۲ـ۳ـ۸٫ مرکز ملی پاسخ گویی به سوالات دینی
دفترتبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با درک نیازهای جامعه ومطالبات مردم در زمینه مسائل دینی وبه منظور تمرکز وارتقاء وساماندهی سطح بخش های مختلف پاسخ گویی درون سازمان ف مرکزی منسجم وگسترده ای تحت عنوان مرکز ملی پاسخ گویی به سوالات دینی را تاسیس نمود.
این مرکز با استفاده ازاساتید ومحققین حوزه علمیه و با هدف پاسخ گویی تخصصی به سوالات دینی اقشار مختلف جامعه ،کارشناسان خودرادرگروه هایی تخصص علوم اسلامی سازماندهی کرده که عبارتند از : قرآن وحدیث فقه ، کلام واعتقادات ، اخلاق ، تاریخ وسیره ، مشاوره
اهداف و وظایف : دفاع مستدل از مبانی فکری و آموزه های اسلامی و پاسخ گویی به شبهات رایج متناسب با نیاز مخاطبان. ارائه مشاوره دینی در پاسخ به نیازهای فکری ، رفتاری وروانی مخاطبان
عرصه های پاسخ گویی : به صورت ۱٫ مکتوب ۲ . تلفنی ۳ فضای مجازی ۴ . پیامکی ۵٫ رسانه ای
فصل سوم
روش تحقیق
۳ـ۱٫ مقدمه
تحقیق عبارت است از فرآیند جستجوی منظم برای مشخص کردن یک موقعیت نامعین (دیویی، ۱۹۳۸). بنابراین، تحقیق فرآیندی است که از طریق آن می‌توان درباره «ناشناخته» به جستجو پرداخت و نسبت به آن شناخت لازم را کسب کرد. در انجام دادن پژوهش، به منظور کسب شناخت، باید مجموعه‌ای از گزاره‌ها (فرضیه‌ها یا سؤال‌های تحقیق) را تدوین کرد سپس آنها را مورد آزمون قرار داد یا پاسخ آنها را فراهم آورد. این امر، فرآیند پژوهش را هدایت کرده و پژوهشگر را در به دست آوردن شناخت یاری می‌دهد. بر این اساس، روش تحقیق، وسیله یا طریقه تعیین این امر است که چگونه یک گزاره تحقیق مورد تأیید قرار می‌گیرد یا رد می‌شود. به عبارت دیگر، روش تحقیق، چهارچوب عملیات یا اقدامات جستجوگرایانه برای تحقق هدف پژوهش، جهت آزمودن فرضیه یا پاسخ دادن به سؤال‌های تحقیق را فراهم می‌آورد (سرمد و دیگران، ۱۳۸۵: ۲۲).
این فصل در نظر دارد خوانندگان را با عناصر و اجزای تحقیق حاضر، به‌طور مبسوط، آشنا سازد و اقداماتی را که در این پژوهش برای رسیدن به هدف تحقیق انجام شده است، شرح دهد. مطالب این فصل شامل هدف؛ روش؛ فرضیات و متغیرهای تحقیق؛ جامعه آماری و حجم نمونه؛ روش و ابزار گردآوری داده‌ها و روش‌های آماری مورد استفاده در تحقیق می‌باشد.
۳ـ۲٫ هدف تحقیق
تحقیقات علمی را می‌توان بر اساس هدف، به سه گروه بنیادی، کاربردی و عملی تقسیم کرد:
الف) تحقیقات بنیادی ، تحقیقات مبنایی یا پایه‌ای خوانده می‌شوند، در جستجوی کشف حقایق و واقعیت‌ها و شناخت پدیده‌ها و اشیا بوده، که مرزهای دانش عمومی بشر را توسعه می‌دهند و قوانین علمی را کشف نموده، به تبیین ویژگی‌ها و صفات یک واقعیت می‌پردازند؛
ب) تحقیقات کاربردی با استفاده از زمینه و بستر شناختی و معلوماتی که از طریق تحقیقات بنیادی فراهم شده برای رفع نیازمندی‌های بشر و بهبود و بهینه‌سازی ابزارها، روش‌ها، اشیا و الگوها در جهت توسعه رفاه و آسایش و ارتقای سطح زندگی انسان مورد استفاده قرار می‌گیرند؛
ج) تحقیقات عملی را باید تحقیقات حل مسئله یا حل مشکل نامید و آنها را نوعی تحقیق کاربردی محسوب کرد؛ زیرا نتایج آن مستقیماً برای حل مسئله خاص به کار گرفته می‌شوند. تحقیقات عملی نوعاً خصلت محلی و موضعی داشته و معمولاً تعمیم‌پذیری زیاد ندارند (برگرفته از: حافظ‌نیا، ۱۳۸۵: ۵۰ـ۵۲).
هدف پژوهش حاضر، کاربردی است؛ به عبارت دیگر، مسئله اصلی تحقیق با مطالعه اکتشافی در مورد ادبیات و پیشینه موضوع انتخاب شده که هدف از انجام آن، به‌کارگیری نتایج تحقیق در کاربردهای مربوط به موضوع است.
۳ـ۳٫ روش تحقیق
برای بررسی توزیع ویژگی‌های یک جامعه آماری، روش تحقیق پیمایشی به‌ کار می‌رود. این نوع تحقیق می‌تواند برای پاسخ به سؤال‌های پژوهشی از نوع زیر مورد استفاده قرار گیرد:
الف) ماهیت شرایط موجود چگونه است؟
ب) چه رابطه‌ای میان رویدادها وجود دارد؟
ج) وضعیت موجود چگونه است؟
تحقیق پیمایشی را برحسب حجم جامعه مورد مطالعه می‌توان به تحقیق پیمایشی در مقیاس کوچک یا در مقیاس بزرگ نام نهاد (سرمد و دیگران، ۱۳۸۵: ۸۲).

برای دانلود متن کامل این فایل به سایت torsa.ir مراجعه نمایید.