دانلود پایان نامه

یک بازدیدکننده از بزرگ‌ترین چاپخانه توکیو نقل می‌کرد که صاحب این چاپخانه همیشه برای تحویل کاغذ فقط ۲۴ساعت را در نظر می‌گرفت و در واقع فقط برای ۲۴ساعت کاغذ ذخیره می‌کرد. و این در حالی است که این زمان انبارداری برای یک چاپکار دست‌اندرکار نشر در آمریکا چیزی حدود ۶۰تا ۹۰بار بیشتر است.
تردیدی نیست که تولیدکنندگان باید نسبت به عرضه‌کنندگان تعهد دراز مدت داشته و برای رسیدن به اهداف به آنان تکیه کنند. این نوع رابطه برای بسیاری از دست‌اندرکاران تجارت در آمریکا ناآشناست و ایجاد آن به زمان طولانی نیاز دارد. (وس و کلاتربک، 1989)
2-30 مقاومت در برابر تولید و تحویل درست به موقع‌
وقتی مدیریت از تعهد شانه خالی می‌کند، ‌این تردیدکنندگان به مدیریت هستند که فعالانه یا منفعلانه شروع به مقاومت می‌کنند. به همین دلیل، همانگونه که در آمریکا تجارب مختلفی وجود دارد، در انگلیس و اروپا نیز از موفقیت تا شکست به چشم می‌خورد. در هر صورت، اگر شما دارید با یک شرکت ژاپنی رقابت می‌کنید، در واقع در حال رقابت با پدیده تولید و تحویل درست به موقع هستید و با این‌که این پدیده در ژاپن هم احتمالاً در مواردی به شکست انجامیده، اما بی‌تردید بیشترین رشد و موفقیت خود را هم در همین ژاپن تجربه کرده است.
به هر حال، تولید و تحویل درست به موقع نیز نظیر مدیریت کیفیت جامع یک مفهوم ناآشنا است و مردم و همین ‌طور مدیران در برابر چیزهای ناآشنا مقاومت می‌ورزند و دوست ندارند رویه‌هایی را که به آن‌ها آشنا هستند، تغییر دهند. به همین خاطر است که مثلا در آمریکا خلاص شدن از دست چیزهای غیرضروری در انبار مثل جعبه‌های خالی یا قرقره‌های رول کاغذ برای عده‌ای بسیار دشوار است. (وس و کلاتربک، 1989)
2-31 تأثیر پدیده تولید و تحویل درست به موقع بر روی چاپ بسته‌بندی‌
زمان طولانی مورد نیاز برای آماده‌سازی ماشین‌های لترپرس و هزینه بالا و زمانبری تولید سیلندرهای گراور و ضایعات بالای ماشین‌های افست وب فی‌نفسه نمی‌توانند تعیین‌کننده فرایندهایی باشند که باید به کار گرفته شوند، اما در نظر گرفتن ملاحظات مرتبط به آن‌ها کاملا ضروری است.
فرایند «به رنگ رساندن » افست (یا همان رسیدن به نقطعه تعادل مرکب و آب) مسلتزم وقت و هدر دادن کاغذ است. در واقع دستگاه‌های اسکن زینک و همین ‌طور دنسیتومترها برای این تولید شدند تا زمان تنظیم رنگ را به حداقل برسانند و در واقع زمان تنظیم شدن مرکب را کم کنند اما ماشین‌های فلکسو و گراور در همین رابطه از یک مزیت ذاتی برخوردارند.
زمان طولانی نمونه‌گیری و جلب رضایت مشتری نسبت به نمونه، یکی از جاهایی است که می‌توان از زمان‌های بیهوده و هزینه‌های زاید کاست.
کاربرد اصول مدیریت کیفیت جامع می‌تواند همه این موارد غیرضروری را کاهش دهد. در ضمن، استفاده از پدیده تولید و تحویل درست به موقع هم در مورد مشتریان مستلزم این نکته است که به صراحت تمام مشکلات را مشخص و برای رفع آن‌ها برنامه داشت.
برای اینکه به رضایت کامل در قبال محصولات برسیم همکاری بین عرضه‌کنندگان و مشتریان کاملاً ضروری است و اگرچه کاربرد و استفاده از مدیریت کیفیت جامع و تولید و تحویل درست به موقع، در اکثر اوقات به کاهش قیمت تمام شده محصولات می‌انجامد، اما آن چه در نهایت عامل تعیین‌کننده سودآوری و گسترش سهم در بازار است، چیزی جز اجرای دقیق الزامات و مطالبات محصول و مشتری نیست.
مفهوم تولید و تحویل درست به موقع این است که وقت کمتری صرف شود، اندازه سفارشات کوچک‌تر و کیفیت بهتر و مطلوب‌تر شود. در واقع باید برای نیل به این اهداف، همواره باید مثلث کیفیت، هزینه و خدمات را در نظر داشت: ‌تکنولوژی بهتر، شیوه‌های بهتر مدیریت و آموزش بهتر پرسنل.
چاپکاران، دست‌اندرکاران صنایع تبدیلی و چاپ بسته‌بندی مثل سایر تولیدکنندگان در حال بازنگری رویدادهای مورد استفاده خود هستند، آن‌ها نباید به دنبال خرید مرکب ‌ارزان‌تر یا کاغذ و زینک ارزان‌تر باشند، بلکه باید به دنبال خرید محصولاتی باشند که به آن‌ها امکان پاسخگویی به مطالبات مشتریان را با کمترین هزینه می‌دهد. هدف تولیدکننده، مواد خام ارزان‌تر یا دستمزدهای کمتر نیست، بلکه بیشترین میزان سود است. (وس و کلاتربک، 1989)
2-32 تاریخچه ایران خودرو
شرکت ایران‌خودرو (سهامی عام) در مرداد ماه سال 1341 با سرمایه 100 میلیون ریال تأسیس و در شهریور ماه همان سال تحت شماره 8352 در اداره ثبت شرکتهای تهران به ثبت رسید. تولید اولیه شرکت، اتوبوسهای معروف به «ال‌پی» بود که شاسی آن از آلمان وارد می‏شد و با نصب اتاق بر روی آن در کارخانه شمالی فعلی شرکت ایران‌خودرو مونتاژ میگردید. در ادامه، شرح مختصری از رویدادها و دستاوردهای شرکت ایران‌خودرو از سال 1345 تاکنون ارائه میگردد:
در سال 1345 قراردادی با شرکت روتس انگلیس به منظور تولید پیکان، منعقد گردید که یک سال بعد در 24 اردیبهشت 1346 کارخانه خودروسازی به نام «ایران ناسیونال» با سرمایه حدود 400 میلیون ریال تأسیس گردید که شامل زمین، اعتبار بانکی، ماشین آلات نو و کهنه، که قادر به مونتاژ روزانه 10 دستگاه سواری و 7 دستگاه اتوبوس و کامیون بود.
از سال 1346 تا 1357 پیکان در مدلهای مختلف کار، لوکس، جوانان، استیشن و وانت و اتوبوس در مدل‌های اتوبوس 302 شهری، بیابانی و سوپرلوکس و مینی بوس و آمبولانس تولید می‏گردید. افزایش تولید از سال 1346 شروع و سرانجام در سال 1356 حدود 98000 دستگاه پیکان تولید گردید.
در سال 1352 هدف و سیاست اصلی شرکت بر مبنای تولید داخلی قطعات و خودکفائی مطرح گردید، که در این راستا شرکت‌های بلبرینگ، پیستون و ایدم تبریز و شرکت رضای مشهد و ریخته‌گری تأسیس شد.
در سال 1353 با افزایش قیمت نفت و درآمدهای ارزی، شرکت ایران ناسیونال به منظور حفظ بازار تصمیم به تولید پژو گرفت و سهام شرکت نیز در همین سال وارد بورس گردید و حدود 45 درصد از سهام شرکت به عموم واگذار گردید.
در اواخر سال 1356 و اوایل سال 1357 با توجه به اینکه پیکان قدیمی شده بود، تعویض آن در دستور کار قرار گرفت و بر همین اساس به منظور تولید خودروی جدیدتری با پژو فرانسه مذاکراتی انجام گرفت که در نهایت منجر به عقد قرارداد تولید پژو 305 شد. اما قبل از انجام کار و همزمان با وقوع انقلاب اسلامی تمامی صنایع، ملی و در اختیار دولت قرار گرفت. با وقوع انقلاب اسلامی به موجب بند الف قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران مصوب 16-4-1358 شورای انقلاب اسلامی، شرکت ایران ناسیونال به اعتبار نوع صنعت، زیر مجموعه سازمان صنایع ملی با مدیریت وزارت صنایع قرار گرفت و ملی اعلام گردید. این دوره همزمان با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بود که از مهمترین مسائل این دوره وجود مشکلات ارزی و اقتصادی از جمله نبود واردات، دشواری تهیه مواد اولیه از خارج، ضعف کیفیت و تحویل به موقع و فرسودگی دستگاهها در ایران‌خودرو بود که تا سال 1361 همچنان ادامه داشت.
سال 1362 یکی از سال‌های کم مساله و پررونق تولید است که علت آن، وضعیت مناسب ارزی و استراتژی وزارتخانه بود و در واقع این رشد در سایر صنایع به چشم می‏خورد.
سال 1364 با کاهش درآمدهای ارزی نشانه‏های بحران صنعتی، اقتصادی و تولیدی آغاز گردید تا آنجا که در سال 1365 کارخانه در آستانه تعطیلی قرار گرفت.
در سال 1367 با پذیرش قطعنامه 598 سازمان ملل مسأله تعیین خودروی سواری با هماهنگی کامل سازمان و وزارتخانه مطرح و قرارداد ساخت پژو 405 در مدت 3 سال، منعقد گردید.
در سال 1368 همزمان با تأکید دولت بر تولید خودروهایی که کاربری عمومی داشته باشد، دو تحول بزرگ روی داد. اولین تحول تبدیل سالن پژو به سالن اتوبوس بود که این سالن در دو شیفت، سالانه 6000 دستگاه اتوبوس تولید می‏کرد. تحول دوم، همزمان با توقف تولید پیکان و تعطیل شدن کارخانه تالبوت و نداشتن نیروی محرکه و اعلام آمادگی پژو برای عقد قرارداد با شرکت ایران‌خودرو بود که شرکت، ناگزیر تصمیم به نصب موتور 504 بر روی پیکان گرفت و پیکان به «پیکاژو» و سپس به «پیکان1800 » تغییر نام داد.

دسته‌ها: داغ ترین ها