وقتی فردی در حل یک مسئله گیر می کنه و نمیتونه راه حل خوبی واسه اون پیدا کنه، اگه بتونه از یک زاویه دید دیگر به موضوع نگاه کنه، کشفیات بیشتری پیدا می کنه. ولی با اینحال، بعضی وقتا سخت می شه زاویه دید مناسبی پیدا.

در این مقاله، می خواهیم شما رو با ابزاری به نام چارچوب بندی دوباره آشنا کرده و به شما نشون دهیم که چیجوری می تونین به یک مسئله از زوایای مختلف نگاه کنین.

درباره ی این ماتریس

ماتریس چارچوب بندی دوباره رو مایکل مورگان (Michael Morgan) به وجود آورده. در سال ۱۹۹۳، مورگان این تکنیک رو در کتابی به نام Creating Workforce Innovation” به دنیا معرفی کرد. به کمک این ماتریس، می شه مسئله های بخش ی کار و کاسبی رو از نقطه نظرهای مختلف بررسی کرد و اینطوری، به راه حلای خلاقانه ی بیش تری رسید.

روش چارچوب بندی دوباره بر مبنای این حقیقت ساخته شده که افراد مختلف با تجارب متفاوتی که دارن، متفاوت از هم با مسائل روبرو می شن. این تکنیک به شما کمک می کنه تا خود رو به جای افراد مختلف بذارین، تصور کنین که اونا چیجوری ممکنه با مسائل شما روبرو شن، و به دنبال راه حلای احتمالی بگردید که اگه اونا به جای شما بودن، پیشنهاد می دادن.

نحوه ی استفاده

ماتریس چارچوببندی دوباره از اون تکنیک هاییه که اجرا کردن شون به آب خوردن می مونه. تنها چیزی که واسه شروع لازم دارین، یک خودکار و یک ورق کاغذه.

قدم اول: رسم جدول

مطلب مشابه :  آشنایی با طوفان فکری آنلاین و ویژگی های اون

یک جدول مربع شکل آسون مثل شکل زیر رسم کنین که چار خونه داشته باشه. در وسط جدول، فضایی رو خالی بذارین تا بتونین صورت مسئله رو اونجا بنویسین.

نکته:
چار خونه ی جدول به چار زاویه دید مختلفی که می خواهیم بررسی کنیم، اختصاص دارن. اگه چار خونه واسه شما جوابگو نیس، آسون باشین و جدول رو هر طور لازمه تغییر بدین.

قدم دوم: تعیین زاویه های دید

ببینین از چه زاویه های مختلفی می شه به مسئله مورد نظرتون نگاه کرد. دو روش مفید وجود دارن که واسه تصمیم گیری در این مورد می تونن به کمک شما بیان؛ راه و روش ۴P یا (The ۴Ps Approach) و روش تخصصای جورواجور (Professions Approach).

راه و روش ۴P (اونو با ۴P یا آمیزه بازاریابی اشتباهی نگیرید) به شما کمک می کنه تا از چار بعد زیر به مسائل نگاه کنین:

  • بعد محصول: محصول یا سرویس ارائه شده، چه مشکلاتی داره؟ درست قیمت گذاری شده؟ تا چه حد پاسخگوی نیاز بازار هست؟ معتبر و قابل اطمینانه؟
  • بعد برنامه ریزی: برنامه های کار و کاسبی، بازاریابی و راه حلامون چه کم و کمبود دارن؟ می تونیم اونا رو بهبود ببخشیم؟
  • بعد توانایی: چیجوری فروش رو بالا می بریم؟ اگه بطور جدی می خواستیم بازار هدف مون رو گسترده تر کنیم و حجم تولید رو بالا ببریم، با چه مشکلاتی روبرو می شدیم؟
  • بعد افراد: افراد مختلف (کارمندان، مشتریان، تولیدکنندگان،…) چه تاثیری بر این مسئله می ذارن؟ مسئله چیجوری بر اونا اثر می ذاره؟ افرادی که با این مسئله درگیرند چه نظراتی دارن؟ چرا مشتریان این محصول/سرویس رو استفاده نمی کنن یا اونو نمی خرند؟
مطلب مشابه :  آشنایی با ماتریس SWOT و کاربردهای اون

این سوالات تنها چند مورد از انبوه سوالایی هستن که می تونین واسه بررسی این چار بعد از خود بپرسید.

روش تخصصای جورواجور به این منظور به وجود اومده که به شما کمک کنه مسئله رو از دید کارشناسان بخشای مختلف ببینین و یا از دید افراد مختلفی که درگیر پروژه ان به مسئله نگاه کنین. مثلا، یک دکتر به شکل متفاوتی از یک وکیل به مسائل نگاه میکنه و نحوه ی روبرو شدن وکیل با مشکلات هم با یک مهندس عمران فرق داره. نگاه یک مدیرعامل به موضوعات هم نسبت به مسئول منابع انسانی متفاوته.

روش تخصصای جورواجور اون زمانی بیشتر مفید واقع می شه که مسئله مورد نظر انواع مختلفی از آدما رو درگیر کنه. بعضی وقتا هم لازم می شه که طرز تفکر عادی خود رو کنار بذاریم تا بتونیم خلاقیت بیش تری داشته باشیم.

قدم سوم: طوفان فکری واسه پیدا کردن عوامل در رابطه

آخرسر وقت اون رسیده که به سراغ طوفان فکری برید و عوامل مربوط به مسئله رو از هر زاویه دیدی پیدا کنین. با تکمیل کردن ماتریس، کم کم درک بهتری از مسئله پیدا می کنین و می تونین راه حلای بیشتری پیدا کنین.

مثالی از یک ماتریس چارچوب بندی دوباره

در شکل زیر، نتیجه کار مدیری رو می ببینن که به کمک راه و روش چهاربعدی سعی کرده بفهمد که چرا محصول جدیدش فروش خوبی نداشتهه.

دسته بندی : آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید