نقش مهارت کارکنان در جذب منابع

یکی از مهارت های مهم، مهارت های فنی است. منظور از مهارت های فنی ، توانائی حاصل از تجربیات، آموزش­ها و کارآموزی در به کارگیری دانش­ها، روشها، فنون و تجهیزات لازم برای انجام دادن کارهای خاص است. که این امر مستلزم داشتن معلومات تخصصی، قدرت تجزیه و تحلیل در محدوده تخصصی مورد نیاز و مهارت کافی درکاربرد ابزار و فنون مربوط به رشته­ای خاص است که در ذیل به اهم اشاره می­گردد:

  • مهارتهای نظارتی و کنترلی
  • کنترل جداول نظارتی روزانه شعب
  • کنترل حساب بانکها
  • آشنایی کامل به مفاهیم نوین بانکداری
  • آشنایی کامل با ویژگی های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن منطقه
  • آشنایی با رایانه و خدمات بانکداری الکترونیکی
  • اشراف کامل بر دستورالعمل­ها و بخشنامه­ها
  • مهارت ارائه خدمات مشاوره ای به مشتریان
  • مهارتهای حسابداری و مالی

2-2-5-2-1 مهارت­های انسانی[1]

مهارت انسانی به عنوان یک شاخص دارای اهمیت خاص و حیاتی می باشد. بررسی­های انجام شده مبین آن است که پرورش مهارت­های انسانی در مقابل مهارت­های فنی کمتر مورد توجه قرار گرفته  است.

مهارت­های انسانی یعنی توانایی کار کردن، تعامل و ارتباط با دیگران و ایجاد انگیزش در فرد یا گروه

انواع مهارت­های انسانی

  • ارتباط با کارکنان دیگر و مشتریان
  • نفوذ و ترغیب دیگران به کار و فعالیت
  • داشتن رفتار صحیح با توجه به شرایط مختلف
  • تفویض اختیار به کارکنان
  • درک نمودن انسان­های دیگر

بررسی های انجام شده مبین آن است که پرورش مهارت های انسانی در مقابل مهارت­های فنی کمتر مورد توجه قرار گرفته و بسیاری از مدیران شعب، مهارت­های انسانی خود را از سرپرستان و بر مبنای تجارب شخصی خود فرا گرفته­اند . این موضوع در حالی است که مدیران شعب نه تنها باید افراد تحت سرپرستی خود را درک کنند بلکه باید نسبت به تمایلات، نگرانی­ها و واکنش­های آنها عکس­العمل مناسبی را انجام دهند. از این رو، پرورش توانائی کارکردن با کارکنان و مهارت در به کارگیری آنها از اهمیت بالائی برخوردار است

مطلب مشابه :  اجزای فناوری اطلاعات

 

 

2-2-5-2-2 مهارت­های ادراکی[2]

منظور از مهارت ادراکی که در ادبیات سازمان و مدیریت از آن به مهارت نظری نیز یاد می شود قدرت درک پیچیدگی کامل سازمان و جایگاه عملیات فرد در سازمان است. به عبارت دیگر مهارت ادراکی یا نظری عبارت­است از قدرت تلقی موسسه به صورت یک واحد کل و تشخیص این مهم به­وسیله مدیران که چگونه بخش­های مختلف سازمان به یکدیگر وابسته بوده و تغییر در هر قسمت الزاماً قسمتهای دیگر را تحت تأثیر قرار می­دهد.

نمونه­هایی از مهارتهای ادراکی:

شناخت رابطه متقابل محیط( با رویکرد کلان و خرد در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و تکنولوژیکی) بر کارآیی شعب؛

شناخت رابطه متقابل مشتریان و کارآیی شعب

شناخت رابطه متقابل آگاهی کارکنان و کارآیی شعب

شناخت رابطه متقابل تعارضات داخلی و کارآیی شعب

شناخت رابطه متقابل کارکنان و سایر واحدها و کارآیی شعب؛

شناخت رابطه متقابل رقبا و کارائی شعب؛

شناخت رابطه متقابل ایجاد هماهنگی و کارآیی شعب

لذا با توجه به این تعریف مدیر یک شعبه همواره بایستی وضعیت و عملکرد خود را با انتظارات رده­های نقطه هدف می­باشد . بطور مثال اگر هدفی را برای جذب منابع به شعبه ابلاغ نموده­اند ، همواره در پایان هفته، ماه ، فصل و . . . با گزارش­گیری در شعبه این نظارت و کنترل را رئیس شعبه می­تواند انجام دهد، چنان­چه از هدف عقب­تر باشد، بایستی با تلاش مضاعف و رفع موانع، سریع­تر به هدف تعیین شده دست یابد و چنان­چه در نقطه هدف و یا بالاتر از آن باشند، به لحاظ اینکه در نقطه مثبتی از ارزیابی عملکرد قرارگرفته­اند با انگیزه بالاتر سعی در افزایش آن و عملکرد فراتر از هدف داشته باشند( فاتحی، 1390).

مطلب مشابه :  نمونه جشنواره تجارب برتر تربیتی | کاملترین نمونه های رایگان سالتحصیلی 97-98

استفاده از کارکنان مجرب و با روابط عمومی مناسب که دارای سوابق وتحصیلات مرتبط باشند به منظور کاهش میزان اختلاف عملکرد بانک با انتظارات مشتریان درخصوص ارائه خدمات، حائز اهمیت است. زیرا که ارائه خدمات بانکی بستگی مستقیم به قابلیت نیروی انسانی شاغل در این صنعت داشته و یکی از مؤلفه­های اساسی افزایش و ارتقای کارایی محسوب می­شود(یزدانی دهنوی،1384).

2-2-5-2-3 مهارت­های فنی[3]:

مهارت­های فنی یعنی توانایی به کار بردن دانش، روش و تکنیک و وسایل لازم برای اجرای وظایف خاص که از طریق تجربه، آموزش و تعلیم به دست می­آید. آشنا بودن با شغل و زمینه کار، نحوه انجام کار، ارزیابی کار، انجام دادن کار به نحو صحیح و متخصص بودن یا حرفه­ای بودن در شغل خود تحت عنوان مهارت­های فنی دسته­بندی می­شوند.

مدیران سطوح پایین و کارکنان نسبت به مدیران سطوح بالا به مهارت­های فنی بیشتری نیاز دارند. البته مدیران سطوح بالا باید توانایی فهم این مهارت­ها را داشته باشند. در بانک­ها و مؤسسات مالی کارکنان صف به دلیل سروکار داشتن با تجهیزات رایانه­ای و کارهای اجرایی باید مهارت­های فنی بالایی داشته باشند( بلانچارد، 1375).

 

[1] . Human Skills

[2] . . Connectional  Skills

[3] . Technical Skills

دسته بندی : داغ ترین ها