دانلود پایان نامه

قبل از سقوط صدام نیز اوقاف شیعه تحت نظر حکومت مرکزی سنی مذهب بود اما پس از سقوط صدام طبق ماده 101 از فصل چهارم (سازمانهای مستقل) قانون اساسی جدید، دیوانهای اوقاف، از نظر مالی و اداری سازمانهای مستقلی هستند و همه آنها بر اساس قانون فعالیت میکنند. اما دیوان‌ اوقاف با هیئت وزیران مرتبط است. بنابراین امروزه دیوان اوقاف شیعه به صورت مستقل از دولت مرکزی تحت نظر مرجعیت و حوزه علمیه نجف میباشد.
فعالین اجتماعی سیاسی شیعی عراق، چه آن زمان که بطور عمده به عنوان گروه‌های معارض شناخته میشدند و چه امروز که در جایگاه حاکمان سیاسی عراق به ایفای نقش میپردازند، همواره نقش مهمی در مبارزه مشروع و قانونی علیه حکومتهای مستبد و رشد و تقویت جامعه مدنی و احیای دموکراسی سیاسی ایفا کردهاند و در شرایطی که دولتها از رفع ضروریترین نیازهای مردم ناتوان بودهاند، شیعیان عراق این خلاء را با اقداماتی نظیر گسترش فرهنگ وقف در قالب تأسیس خیریهها و سازمانهای حمایتی پر کردهاند و زمینههایی به وجود آوردند که محرومترین افراد جامعه تحت پوشش کمکهای خیریه و رفاهی قرار گیرند و به نیازهای اساسیشان رسیدگی شود.
آنها در کنار مالیاتهایی که به صورت رسمی میپرداختند، درآمدهای مردمی همچون وقف، نذر، وصیّت، کفارات، هدایا، صدقات و غیره زمینه را برای نوعی مشارکت اجتماعی ایجاد کرده بودند که مدیریت تخصیص آنها در جامعه بر عهده زعمای شیعه بود. بسیاری از شیعیانِ ثروتمند، املاکِ درآمدزایی را وقف می‌کنند که توسط مرجع اداره می‌شوند.
برگزاری مناسک و آیین‌های شیعی در عراق
امیل دورکیم در خصوص سرشت دین نتیجه گرفت که عقاید دینی از دو مقوله تشکیل می‌شوند: «1.عقیده به موجودات و نیروهای فوق طبیعی خیر که فرآورده‌های مفید (آداب و رسوم و …) تولید می‌کنند و 2.عقیده به قدرت‌ها و موجودات شیطانی که اثرات زیانبار دارند» اگرچه تصور دوئیت در تقسیم بندی عقاید دینی اسلامی نتیجه‌ای صحیح را، حاصل نمی‌نماید و قائل شدن به تفکیک بین امر قدسی و امر دنیوی در اسلام، تفکیک معتبری نیست. در عین حال کلیفورد گیرتز معتقد است که: «ایمان از طریق اعمال آیینی، تنظیمات نمادین و ساختارهای اجتماعی که فهم عقاید را ممکن می‌سازد» . اعتقادات، شعائر و مناسک خاص شیعیان و مؤلّفه‌های مذهبی هویتی‌شان، نظیر اعتقاد به دوازده امام مشخص، اعتقاد به شفاعت پیامبر و ائمه معصومین، توسّل به آنها، بنا کردن بقعه بر مقابر شریف آن‌ها و بوسیدن عتبه یا دیگر متعلقات این اماکن، انجام زیارت‌هایی با کیفیت خاص آنها، خواندن نماز و انجام قربانی‌های خاص در حرم‌ها و نذورات . همگی از مؤلفه‌های مؤثردر شکل‌گیری سبک زندگی و تثبیت فهم عقاید اسلام برای شیعیان می‌باشند. برای مثال «اسب زین کرده» نمادی بود که مفهوم انتظار را برای شیعیان در برداشت ، چه اینکه شیعیان مراسم انتظار را در نقاط مختلف، مانند حلّه ، با اسب زین کرده برپا‌ می کردند.
ازدهه 1970م، شمار شیعیانی که اعمالی همچون شرکت در محافل تلاوت قرآن، یا احادیث دوازده امام را به جای می‌آوردند و یا در برگزاری مراسم‌ها و آیین‌های گوناگون شیعی همچون: جشن عید غدیر، دعای عرفه، عزاداری در ایام تاسوعا و عاشورا، مراسم با شکوه اربعین حسینی (ع) شرکت می‌کنند روبه افزایش است. در عراق هر ساله حسینیه‌ها، هیئت‌های مذهبی و مراکزی که در آن آیین‌ها و مناسک شیعی برگزار می‌شود، جمعیت بیشتری را به سوی خود جلب کرده اند. تشکیل حلقه‌های مطالعاتی و معرفت‌افزایی، منبر و توزیع خیرات از مشخصات اصلی آیین‌های شیعی است. امروزه طبق ماده 41 قانون اساسی از فصل آزادی‌ها، برپایی شعائر دینی از جمله مراسم حسینی را قانونی می‌داند و دولت حفاظت از اماکن عبادی را تضمین نموده‌است.
آیینهای عزاداری شیعیان عراق
شیعیان عراق برای تجلیل از مقام و جایگاه واقعۀ کربلا و شهدای این حادثه آیین‌های مختلفی را برپا می‌نمایند. که مهمترین آن حضور در مراسم میلیونی اربعین است

مطلب مشابه :  پایان نامه درمورد حقوق مالکیت صنعتی

دسته‌ها: داغ ترین ها