دانلود پایان نامه

از مهمترین تحولات سال 1370 می‏توان به تولید مجدد پیکان و تأسیس شرکت ساپکو اشاره نمود.
در سال 1373 از بزرگ‌ترین تحولات ابتدا تدوین برنامه هفت ساله شرکت و سپس افزایش تیراژ تولید بیش از 300 هزار دستگاه در سال را می‏توان ذکر کرد. از جمله اهداف استراتژیک در برنامه 7 ساله موضوع کیفیت و بهبود مستمر بود که در راستای آن اجرای پروژه استقرار استاندارد ایزو9000 و بهره مندی از نظام تضمین کیفیت در نظر گرفته شد و تا پایان سال 1377 بسیاری از واحدهای تولیدی گواهینامه ایزو9002 کردند. از دیگر اهداف افزایش کمی و کیفی تعداد قطعات ساخت داخل خودروهای تولیدی بود که با تشکیل شرکت ساپکو این مهم تحقق یافت. تحول بزرگ دیگر ایجاد مرکز تحقیقات ایران‌خودرو با سرمایه‌گذاری بالا بود که منجر به طراحی محصول سمند گردید.
در سال 1381 با تدوین برنامه 10 ساله، برنامه شرکت بر دستیابی به جایگاه یک شرکت تراز جهانی و حرکت به سوی جهانی شدن قرار گرفت و در این راستا از جمله اهداف استراتژیک در برنامه 10 ساله، افزایش کیفیت، تنوع محصولات بویژه سمند، جمع آوری پیکان، حفظ قیمت، رقابت پذیری و دریافت تکنولوژی نوین از خودرو سازان جهان اعلام گردید. از دیگر اهداف بزرگ ایران‌خودرو که بطور جدی دنبال شده می‏توان کاهش هزینه و حضور در صحنه بازار داخلی و توسعه صادرات به کشورهای مختلف را نام برد. همچنین تولید انبوه خودرو سمند به عنوان خودرو ملی در سال 1381 آغازگردید.
در سال 1382 پروژه‏های پارس سال، سمند سال و پژو 206 صندوق‌دار آغاز گردید.
در سال 1383 سازمان در راستای ارتقای بهره وری و امکان بهتر برنامه ریزی و کنترل فعالیتهای خود اقدام به استفاده از نظام برنامه ریزی یکپارچه منابع از شرکت SAPنمود. در این سال پروژه‏های پژو پارس ELX و سمند ال ایکس به بهره برداری رسید.
در سال 1384 خروج پیکان از سبد تولید محصولات شرکت ایران‌خودرو به عنوان گامی در جهت ارتقای سطح تکنولوژی در داخل سازمان و حرکتی بسوی ارتقای رضایت مشتریان انجام شد و محصولات 206 صندوق‌دار، روا با موتور بهینه OHV و سمند سریر تولید گردید. در این سال موتور ملی پایه گاز سوز طراحی شد و ایران‌خودرو به بازارهای جهانی وارد گردید.
در سال 1385 خط تولید موتور ملی با حضور رئیس جمهور راه اندازی شد و پروژه‏های تولید سمند آذربایجان، بلاروس و سوریه به بهره برداری رسید. به علاوه، در این سال محصول تندر90 نیز با همکاری شرکت رنو به سبد محصولات شرکت افزوده شد و باعث گردید انحصار همکاری‌های بین المللی ایران‌خودرو از شرکت پژو خارج گردد. پروژه تولید سمند در ونزوئلا در این سال نیز آغاز گردید.
در سال 86 ایران‌خودرو موفق به کسب تندیس بلورین در جایزه ملی کیفیت (EFQM) گردید. خطوط تولید در سایت‌های تبریز، سنگال و مصر راه اندازی و محصول جدید سمند سورن به بازار عرضه شد.
در سال 87 دومین خودرو ملی ایران‌خودرو با نام رانا طراحی گردید. در این سال ایران‌خودرو بعنوان صادرکننده نمونه کشور، جایزه ملی صادرات را کسب نمود. همچنین موفق به دریافت تندیس بلورین واحد برتر تحقیق و توسعه کشور گردید.
در سال1388، ایران‌خودرو نقش چشمگیری در افزایش تولید خودرو در کل کشور ایفا نمود و با تمرکز بر صادرات برند ملی، موفق به رشد 40 درصدی صادرات خودرو ساخته‌ شده از شبکه ایران‌خودرو گردید. در این سال اولین خودرو مجهز به فناوری نانو نیز توسط ایران‌خودرو طراحی و نمونه سازی گردید.
در سال 1389 رکورد تولید 755. 555 دستگاه خودرو سبک برای اولین بار در تاریخ منطقه ثبت گردید و نزدیک به نیمی از سهم تولید خودرو سبک کشور در اختیار ایران‌خودرو قرار گرفت. همچنین بنا بر اعلام سازمان مدیریت صنعتی در همایش معرفی شرکت‏های برتر ایران، شرکت ایران‌خودرو به عنوان ”برترین شرکت ایرانی“ در شاخص‌های ذیل معرفی شد:
* کسب رتبه نخست در شاخص فروش
* کسب رتبه نخست در شاخص اشتغال‌زایی
* کسب رتبه دوم در شاخص سودآوری
* برترین گروه صنعتی در میان گروه‌های خودروسازی کشور
* برگزیده شرکت‌های پیشرو در سراسر کشور
همچنین رشد حدود دو برابری ارزش سهام شرکت، بهبود 40 درصدی شاخص‏های کیفی ایدرو برای محصولات ایران‌خودرو، مدیریت نقدینگی و تأمین منابع مورد نیاز زنجیره تولید و بهینه شدن مطالبات ساپکو را می‏توان برخی از اهم دستاوردها و موفقیت‌های ایران‌خودرو در سال 1389 دانست. کاهش قیمت 2 تا 5درصدی در 65 محصول مختلف تولیدی، همزمان با آغاز فاز اجرایی طرح هدفمندی یارانه‌ها از دیگر موارد شایان توجه در این سال است. بازنگری و احیاء مجدد صادرات بر مبنای منویات مقام معظم رهبری و دستیابی به صادرات 40 هزار دستگاهی در سال 1389 با تمرکز بر نشان ملی و بازارهای کشورهای اسلامی منطقه و صادرات از شبکه ایران‌خودرو در دستور کار این شرکت قرار گرفت که در نتیجه آن نزدیک به 30 درصد از تولیدات خودرو ملی در سال 1389 صادر گردید و منجر به افزایش چشمگیر سهم برند ملی شده است.
«دنا» به‌ عنوان جدید ترین محصول ایران‌خودرو با بهره گیری از طراحی به ‌روز جهانی برای اولین بار و بطور کامل با سرپنجه هنرمند کارشناسان و طراحان ایرانی طراحی گردیده است. مراحل طراحی و نمونه سازی دنا در کوتاه ترین زمان ممکن و کمتر از یک سال صورت پذیرفته است. این خودرو در فروردین سال 1390 رونمایی گردید. (Http://www.ikco.com/fa/Intro.aspx)
2-33 برند ایران خودرو
در دنیای امروز برند خودرو باید برندی جهانی باشد تا بتواند به حیات خود ادامه دهد. با وجودی که گروه صنعتی ایران خودرو با برندهای بزرگی در دنیا همکاری داشته و پروژه‏های مشترکی را با کمک آنان در بخش‏های مختلف تأمین، تولید، فروش و خدمات پس از فروش به انجام رسانده، اما این شرکت تلاش داشته است که در فضای کاملاً رقابتی بازار جهانی، برندهای مختص به خود را معرفی کرده و ارتقا بخشد. به همین دلیل ایران خودرو از حدود 10 سال پیش تولید محصولاتی را که مالکیت معنوی آنها را کاملاً در اختیار داشته باشد، در دستور کار قرار داد. خودروی سواری سمند به عنوان اولین ثمره این تلاش پس از تولدش علاوه بر این که لقب نخستین خودروی ملی ایران را بر پیشانی داشت، ورود صنعت خودرو ایران را به دورانی جدید و روشن نیز نوید داد. دورانی که خروج از مونتاژکاری و ایجاد برندهایی جهانی و حضور در بازارهای بین المللی را گریزناپذیر کرد. برندهای سمند و سورن خیلی سریع به بازارهای جهانی راه یافته و به تدریج جای خود را در میان سایر خودروهای خارجی باز کردند. برند ایران خودرو نیز با اتکا به این حضور و با به کارگیری توان تمام شرکت‏های تابعه خود، اکنون با نام “ایکو” (IKCO) در عرصه بین المللی به برندی شناخته شده تبدیل و با حضور در طبقه بندی‏های جهانی، هر روز بیش از گذشته بر ارزش آن افزوده می‏شود. (Http://www.ikco.com/fa/Brand.aspx)
2-34 گروه صنعتی ایران خودرو
ایران خودرو در سال 1341 با هدف تولید و فروش انواع خودرو با نام اولیه ایران ناسیونال تأسیس شد. بعد از سال‏ها این شرکت در پی توسعه فعالیت‏هایش و با تولید 1 میلیون خودرو سواری و تجاری و با به کارگیری 21 هزار نفر نیروی انسانی به بزرگترین گروه صنعتی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) تبدیل شد که به فعالیت‏های صنعتی و خدمات در بخش صنعت خودرو می‏پرداخت. ایران خودرو با هدف رسیدن به کلاس جهانی، به تأسیس مرکز تحقیقات، و مراکز تست خودرو، توسعه موتور به همراه جدیدترین ماشین آلات و تجهیزات تولیدی خود پرداخت. اقداماتی که با همکاری کشورهای عمده اروپایی در بخش صنعت خودروی آلمان و فرانسه حاصل شدند. ایران خودرو دارای شرکت‏های تابعه متعددی است که در قالب یک گروه واحد، این شرکت را به سوی اهدافش یاری می‏دهند. این شرکت‏ها در بخش‏های مختلفی از جمله، تأمین قطعات، سیستم‏ها و تجهیزات تولیدی، خدمات پس از فروش، نیروی محرکه و… فعالیت دارند. همچنین ایران خودرو در حوزه‏های سرمایه گذاری، امور مالی، لیزینگ و توسعه کسب و کار سرمایه گذاری‏هایی کرده است. (Http://www.ikco.com/fa/Brand.aspx)
2-35 سبد برند آیکو
ایران خودرو در بخش خودرو سواری به منظور استفاده از مزایای همکاری با خودروسازان کلاس جهانی و تنوع بخشیدن به منابع شرکت در بخش‏های مختلف بازار، همکاری‏های استراتژیک خود را با خودروسازان بزرگ جهانی توسعه داده است ( مرسدس بنز، پژو، رنو و سوزوکی). علاوه بر این ایران خودرو به ایجاد برند خود پرداخت و آن را با خودرو سمند کلید زد.

مطلب مشابه :  پایان نامه با موضوع زیرساخت کلید عمومی، تجارت الکترونیک

دسته‌ها: داغ ترین ها