دانلود پایان نامه

انسانها به اثبات رسیده است ودراین میان تنها مکاتب الهی قادرخواهند بود که انسان را به توفیق درارائه چنین حقوقی متکامل ومترقی یاری نماید ودراین بین نهایی ترین وکامل ترین آن یعنی مکتب اسلام می باشد، یگانه آیینی که ازهمان آغازپیدایش ،دعوت خودراباشعار همزیستی مسالمت آمیز به جهانیان عرضه نمود ، آنجا که خداوند متعال درقرآن کریم فرمودند:”بگو ای پیروان کتاب آسمانی بیائید همگی به آنچه همه مابه آن معتقدیم پایبند باشیم وبه این که جزء خدای رانپرستیم وبرای او هیچ چیز راشریک قرارندهیم وبعضی ازما بعضی دیگر را سرپرستی مستقل ازخدا ندانیم ،پس اگرازپذیرش این پیشنهاد سرباززدند به آن ها بگوئید شاهد باشید که ما مسلمانیم”

آنچه که درآیه شریفه اشاره شد،این است که اسلام همه پیروان ادیان رابه همکاری فراخوانده نه به مبارزه،واین خود یکی ازمهمترین دلایل شناسایی حقوق بین الملل دراسلام است.و”جالب توجه این است که دربیشترنامه هایی که بوسیله پیامبر(ص)برای پادشاهان جهان که دارای اعتقاد الهی بوده اند، فرستاده شده،متن آیه فوق درآن درج گردیده است”
درتفسیرآیه شریفه آمده است:” بگو: اى اهل کتاب! به سوى سخنى بیایید که میان ما و شما مشترک است. جز آنکه خداوند را نپرستیم و چیزى را شریک او قرار ندهیم و بعضى از ما بعضى دیگر را بجاى خدا ارباب نگیرد. پس اگر (از این پیشنهاد) سرباز زدند، بگویید: گواه باشید که ما مسلمان و تسلیم خدائیم.

نکته‏ها:
دعوت به سوى توحید و حقّ، لازم است. خواه با استدلال، خواه با مباهله و خواه از طریق دعوت به مشترکات.

در تفسیر مراغى آمده است: عدىّ بن حاتم بعد از اسلام آوردن، به پیامبر (صلى اللَّه علیه و آله) عرض کرد: ما زمانى که مسیحى بودیم، هرگز یکدیگر را «ربّ» خود قرار نمى‏دادیم، پس مراد از جمله‏ «لا یَتَّخِذَ بَعْضُنا بَعْضاً أَرْباباً» چیست؟ پیامبر (صلى اللَّه علیه و آله) فرمودند: آیا علماى شما احکام خدا را تغییر نمى‏دادند؟ گفت: چرا! فرمودند:پیروى از عالمى که قانون خدا را تغییر دهد، یک نوع بندگى و بردگى اوست.
پیام‏ها:
الف) مسلمانان باید بر سر مشترکات، با اهل کتاب به توافق برسند.ب)باید در دعوت به وحدت، پیش قدم بود. ج) اگر به تمام اهدافِ حقّ خود دست نیافتید، از تلاش براى رسیدن به بعضى از آن خوددارى نکنید.د)یکى از مراحل تبلیغ، دعوت به مشترکات است. ه)» قرآن مى‏تواند محور مشترک خوبى براى دعوت باشد، زیرا هم تاریخ انبیا را دارد وهم از تحریف به دور بوده است.ز)در تبلیغ و دعوت دیگران، باید به عقاید حقّه و مقدّسات طرف مقابل، احترام گذارد. ل)یگانه پرستى و بیزارى از شرک، از مشترکات تمام ادیان آسمانى است. م) توحید، سبب تعالى انسان است. «تَعالَوْا» در جایى بکار مى‏رود که دعوت به رشد و بالا آمدن باشد. ن) اطاعت بى‏چون و چرا از دیگر انسان‏ها، نشانه‏ى پذیرش نوعى ربوبیّت براى آنها ویک نوع عبودیّت براى ماست. در حالى که همه‏ى انسان‏ها با یکدیگر مساوى هستند. و) اندیشه‏ى آزاد و شخصیّت مستقل، شعار قرآن است. ی) اعراض و سرپیچى مخالفان نباید در اراده و ایمان ما اثر بگذارد. ص) هر مبلّغى باید سرپیچى و اعراض مردم را پیش بینى کند تا مأیوس نشود.ض)پس از استدلال و برهان، جَدل را قطع کنید.ط) بندگى خدا، نفى شرک و طرد حاکمیّت غیر خداوند، از ویژگى‏هاى یک مسلمان واقعى است.
“اسلام زمینه رابرای رسیدن به یک امت واحده جهانی تحت یک قدرت حاکمه عادل با ضمانت اجرایی قوی فراهم می سازد،تا انسانها راازاعماق آلودگی ها وبرخوردارها وتجاوزها به سوی امنیت وصلح جهانی،دفع ظلم وستم،اجرای عدالت،حرکت به سوی الله وریشه کن کردن قدرت های شیطانی هدایت نماید”
درهرحکومتی شیوه برخورد ورفتاربا اقلیتها یکی ازمعیارهای مهم سنجش آن حکومت است .هرحاکمی سعی می کند با هم کیشان خود برخورد مناسبی داشته باشدوموجبات رضایت آنهارافراهم سازدواینگونه اقدامات جزءوظایف مهم ولازم هرحکومت محسوب می شود.
از نظر اسلام، صلح و همزیستی مسالمت‏آمیز انسانها با عقاید و مذاهب گوناگون، یک ارزش و هدف است. هدف از صلح، مصلحت‏گرایی نیست، بلکه خود صلح، مصلحت است؛ زیرا با زندگی فطری انسانها سازگارتر است و در شرایط صلح، رشد و تعالی انسان و تفاهم برای رسیدن به توافقها و سرانجام به یگانگی آیین بشری و گرایش به حق امکان‏پذیرتر است.”بنابراین جنگ دراسلام به عنوان آخرین راه تحقق زندگی مسالمت آمیز تلقی شده است وگرنه،شیوه اولیه وعمومی اسلام دربرخورد با دیگرملل ، تعاون درنیکی وپرهیزکاری است” برای شناخت دیدگاه اسلام در این خصوص، باید به منابع اصیل و دست اول مراجعه نمود. مهمترین منابع اسلامی، قرآن و روایات معصومین علیهم‏السلام است. برخی گمان می‏کنند که در اسلام اصل رفتار مسالمت‏آمیز به رسمیت شناخته نشده است و «حقوق و روابط بین‏الملل» غالبا بر اساس «جنگ و ستیز» بنیان گذاشته شده است و احیانا برای ادعای خود، به اعمال بعضی از حکّام و زمامداران در طول تاریخ اسلامی استناد می‏کنند؛ در حالی که، براساس نص صریح روایات واحادیث ، عکس این مطلب را ثابت می‏نماید زیرا اسلام، صلح ورفتار مسالمت‏آمیز با پیروان ادیان و ملل دیگر را به عنوان یک اصل و قاعده اساسی در نظام تشریعی خود ملاحظه نموده است و احکام جنگ فقط در حال ضرورت می‏باشد.
اگردریک بررسی کلی به حقوقی که اسلام برای اقلیت هادرنظرگرفته است ،توجه کنیم ،به جرات می توان گفت که”انسانی ترین نوع برخورد با اقلیتها،درنظام حقوقی اسلام یافت می شود،زیرا اسلام بیشترین حقوق وآزادیها رابرای اقلیتهای دینی یا اهل ذمه مقرر فرموده است.”
اسلام نه تنها ازخون وجان مال اقلیتها محافظت می کندواجازه کوچکترین تعدی وتجاوز را نمی دهد ، بلکه حتی کمترین آزار به آنها را مجاز نمی داند وارتکاب به آن را ازبزرگترین گناهان به شمار می آورد. وتا آنجا که پیامبر اسلام(ص)می فرمایند”هرکس ذمی را آزار دهد، مرا آزارداده است”
همچنین دربسیاری ازمنابع تاریخی رفتارپیامبر با اقوام یهود ونصاری را برادرانه دانسته است ،”روزی پیامبر(ص) درتشییع جنازه یکی ازیهودیان مدینه شرکت کرده بود ،گروهی ازصحابه همراه او ازاینکه پیامبر جنازه فردی یهودی را تشییع کرده ناخشنودی داشتند،پیامبر(ص) اصحاب خودرا مخاطب قراردادوپرسید:آیا این یهودی انسان نبوده است؟یاران اوخاموش شدند”

مطلب مشابه :  فایل پایان نامه حقوقمعاونت در جرم

دلیل نگاه کریمانه اسلام به حقوق اقلیتها این است که اسلام با نگاهی جامع وعمیق به تمامی افراد تحت حاکمیت خود نگاه می کند که دارای حقوقی هستند وباید این حقوق رعایت شودوآنجا که امیرالمومنین علی(ع) می فرمایند:”محترم بودن حق مسلمان مشخص است ولی حق غیرمسلمان هم ازاین جهت دراسلام احترام وارزش دارد که درانسانیت با مسلمانان مشترک است” بنابراین براساس نگرش مترقی اسلام ،برخورداری ازعدالت وبهره برداری ازحیات انسانی ،حق همه افرادی است که درسایه حکومت اسلامی زندگی می کنند ،چه مسلمان باشند یا غیرمسلمان .واینکه “هیچ کس مجازنیست مانع تحقق حق کسی بشود،وهیچ کس ماذون نیست خودرابردیگری ترجیح دهد ودراستفاده ازمواهب الهی انحصارطلب باشد وهمگان موظفند انسان گرفتارطبیعی ووامانده رانسبت به اصل کمال ونصاب لازم آن کمک کند،گرچه نسبت به مراحل برترازآن الزامی درکارنیست”

بخش چهارم:

حقوق غیرمسلمانان درجامعه اسلامی
مسئله تعیین حقوق ووظایف بیگانگان ، ازموضوعات حقوق بین الملل خصوصی است که ازدیرباز مورد بحث بوده است،درگذشته های دور برای بیگانگان حقوق روشن وفراوانی وجود نداشت،امادر نظام حقوقی اسلام ازهمان آغاز وازچهارده قرن پیش بیشترین وبهترین حقوق ازطرف دولت اسلامی برای بیگانگانی که به شکل قانونی درقلمرو دولت اسلامی زندگی می کنند پیش بینی شده است.به عبارت دیگر “درآن زمان که دولتها اعم از دولتهای دینی و غیردینی برای بیگانگان کمترین حقی جزء از سرضرورت واجبارقائل نبودند،نظام حقوقی اسلام به نیکوترین صورت ،تمام آنچه را که امروز تحت عنوان حداقل حقوق انسانی برای بیگانگان معروف شده است برای آنها به رسمیت شناخت . ازجان،مال،منزل ومسکن آنان حمایت کرد وحق اشتغال به هرگونه حرفه وصنعت وتجارت مشروع رابرای آنان به رسمیت شناخت”
هرانسان مسلمانی مکلف است درقبال غیرمسلمانان مخصوصاً اقلیتهای مذهبی اهل ذمه،رفتاری بشردوستانه وانسانی داشته باشد. دراین زمینه قرآن کریم می فرمایند”ای مسلمانان دربرخوردبا اهل کتاب گفتگو ومجادله نکنید مگربه نیکوترین روش و…” ، ازجمله اصولی که مسلمانان باید درمورد اقلیتهای مذهبی اهل ذمه رعایت کنند اصل دوستی، برابری ، عدالت و رعایت حقوق وآزادیهای انسانی می باشد. احادیث واخبار متعددی از پیامبر(ص) وائمه معصومین(ع) درخصوص حقوق اقلیتها نقل شده است.دراین زمینه حدیثی ازپیامبر(ص) نقل شده است که می فرمایند:”کسی که به ذمی ظلم کند ویا تکلیفی فوق طاقت برایش معین نماید من دشمن اوخواهم بود” همچنین داستانهای مختلفی دراین زمینه وجود دارد که رفتار خوب پیامبر با اهل کتاب رانشان می دهد،”وقتی پیامبر (ص)درتشییع جنازه یکی ازیهودیان مدینه شرکت کرده بود گروهی ازصحابه هم به دنبال او بودندو از اینکه پیامبر ازجنازه یهودی تشییع کرده ناخشنودی خودرا ابراز می داشتند،پیامبر (ص)اصحاب خودرا مخاطب قرارداده پرسید:آیا این یهودی انسان نبوده است؟یاران اوخاموش شدند”
به نظرمی رسد رسول گرامی اسلام (ص) باطرح این پرسش بحث برابری انسانها را مطرح ساخته است.
همچنین مولای متقیان حضرت علی(ع) درفرمانی ، به مالک اشتر ،فرمودند:”هان ای مالک ،دلت را جایگاه رحمت به ملت قرارده،با آنان محبت وعطوفت فراوان داشته باش .برای آنان چون حیوان درنده ای که جان ومال آنان را تباه کنی مباش(زیرا)آنان یکی ازدودسته اندیا برادر دینی تواند و یا انسانی همانند وبرابر تو” همچنین دراعلامیه جهانی حقوق بشراسلام که توسط کنفرانس اسلامی تدوین وتصویب شده است دربرخی ازمواد آن به حقوق اقلیتها اشاره شده است که درماده 9 آن اشاره شده است:هرانسانی حق دارد درامنیت جانی ودینی وخانواده ای وناموسی زندگی کند” همانطورکه گفته شد اقلیت های مذهبی می توانند درشرایطی درجامعه اسلامی زندگی کنند.

مطلب مشابه :  مصلحت و مفسده، در فقه اسلامی

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

1-بخشی ازحقوق اقلیتها :
بایدبه این مسئله اشاره کرد که حقوق اقلیتها دراسلام بسیار وسیع وگسترده است که در این مجال به چند مورد آن اشاره می شود:
1-1)حق آزادی عقیده:
یکی ازحقوقی که اسلام برای اقلیتها درنظرگرفته است حق آزادی عقیده است که براساس آن اقلیتها مجازند آن گونه که درشریعت خود واجب می دانند،عبادت کنند وبه عقیده خود پایبند بوده واجبار وفشاری درارتباط با ترک عقیده وپذیرش عقیده اسلام نداشته باشند.پیامبر اسلام (ص) به اقلیتها اجازه کامل دادند که براساس شریعت خود عمل کنند ودر این مورد حادثه تاریخی ذیل رخ داده است که “گروهی ازنصارای نجران به مسجد پیامبر درآمدند وبه سوی شرق نمازگزاردند وپیامبر فرمودند که آنان را آزاد بگذارید،آنان حق دارند طبق شریعت خودرفتارکنند گرچه آن عمل ازدیدگاه اسلام حرام باشد و احدی ازمسلمانان حق اعتراض ندارند،مگراینکه به آن عمل حرام تجاهر کنند”
درخصوص آزادی عقیده ازنظر اسلام یکی ازنویسندگان می گوید:”هرفردی آزاد است هرگونه اعتقاد مذهبی را که بدان مایل است،داشته باشد وهیچ کس حق تعرض به او را ندارد،زیرا بسیاری از اندیشمندان معتقدند که معتقدات مذهبی جنبه شخصی دارد ولذا نباید حقوق افراد دراین زمینه تضییع شود”
به هرتقدیر درجایی ازتاریخ اشاره نشده است که رسول خدا(ص) اهل کتابی را به علت اینکه اسلام نیاورده است،کشته ویا شکنجه کرده ویا او را به زندان انداخته ویا او را از دین وآداب و رسومش بازداشته باشد.

2-1)حق آزادی بیان:
براساس این حق غیرمسلمانان حق دارند درهمه زمینه های عقیدتی ،فکری،قانونگذاری وسیاسی اظهارنظرکنند،بدون آنکه مورد تعقیب ،تهدید ویا آزار قرار گیرند.اسلام آزادی نظررا جایزشمرده وآن را حق طبیعی هرانسانی دانسته است،”انسان آزاد است تادرباره هرچه که بخواهد،سخن گوید وآزاداست بحث کند وحکومت موجود را اگرازراه حق به کژراهه رفت به نقد بکشد،لیک

دسته‌ها: داغ ترین ها

دیدگاهتان را بنویسید